Linux pc opnemen in een Windows netwerk

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#1 Bericht door ON5RKN »

Heren,

Ik heb hier sinds kort een mini-pc met Ubuntu mate die een Hamclock draait.

Graag had ik die opgenomen in mijn windows netwerk,

Het windows netwerk bestaat uit 3 pc, waarvan er 2 via een kvm met 1 toetsenbord en muis bediend worden,
kan ik deze mini-pc op een of andere manier ik dacht aan remote vanuit mijn hoofd pc bedienen om zo een extra tb en muis uit te sparen op de tafel?

Hoe begin ik daaraan?
Vermits ik het Ip-adres van de mini-pc niet terug kan vinden in mijn netwerk.
Wie heeft ervaring met dergelijke set-ups?

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#2 Bericht door PA2WN »

Als het goed is kan je op die mini XVNC server draaien en met een VNC client (b.v. VNC viewer van Real VNC) kan je dan de desktop bedienen.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#3 Bericht door ON5RKN »

PA2WN schreef: 30 jan 2024, 22:08 Als het goed is kan je op die mini XVNC server draaien en met een VNC client (b.v. VNC viewer van Real VNC) kan je dan de desktop bedienen.

Bedankt voor je reactie, maar hoe begin je hier aan? Ervaring Linux 0.0
Het is iets heel anders als wat ik gewoon ben.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#4 Bericht door PE1PQX »

73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#5 Bericht door PA1AIS »

Je kan hamclock toch ook via een web-interface benaderen. Zo doe ik het vanaf windows machine naar linux machine in het netwerk.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#6 Bericht door ON5RKN »

PA1AIS schreef: 30 jan 2024, 22:52 Je kan hamclock toch ook via een web-interface benaderen. Zo doe ik het vanaf windows machine naar linux machine in het netwerk.
Ja t is net daarmee dat ik probleem heb, ik krijg die niet te zien in een netwerk.
Ik ken totaal niets van Linux. Het enige wat mij momenteel al is gelukt is het pingen van router etc

PA2WN
Berichten: 136
Lid geworden op: 11 jun 2022, 21:14
Roepletters: PA2WN

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#7 Bericht door PA2WN »

Zal je toch eerst met keyboard, muis en monitor op die mini achter de IP configuratie moeten zien te komen.
Open daarvoor een terminal raam of open een bash terminal en geef het cmd '/sbin/ifconfig'. Je zou dan van alle aangesloten LAN en WAN apparaten de IP gegevens moeten zien. Een daarvan zou in je lokale IP-range moeten zitten waar je hoofd PC ook kan komen, anders is je configuratie fout.

In datzelfde bash scherm kan je met 'ps ax' zien welke processen er draaien (hele lange lijst waarschijnlijk) en erachter komen of de http server al draait.
Met Ctrl-Page-up kan je omhoog gaan om de hele lijst te zien.
73 de PA2WN, Theo

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#8 Bericht door PA1AIS »

ON5RKN schreef: 30 jan 2024, 23:16
PA1AIS schreef: 30 jan 2024, 22:52 Je kan hamclock toch ook via een web-interface benaderen. Zo doe ik het vanaf windows machine naar linux machine in het netwerk.
Ja t is net daarmee dat ik probleem heb, ik krijg die niet te zien in een netwerk.
Ik ken totaal niets van Linux. Het enige wat mij momenteel al is gelukt is het pingen van router etc
Als je linux machine een fixed IP heeft en in een andere IP-reeks, kom je er niet op.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#9 Bericht door pe1cmo »

Inderdaad, eerst controleren of die linux PC in dezelfde IP range valt, dus dat de eerste 3 groepen cijfers gelijk zijn zoals 192.168.1.xxx

Zo niet even de PC in die andere range zetten (netwerk centrum, lanverbinding, eigenschappen, IP4) en dan kijken of je het IP adres van die linux machina kan aanpassen naar je eigen netwerk.
Vergeet daarna niet om je PC terug te zetten in je eigen netwerk, anders heb je geen internet meer. (en lezen wij niet of het gelukt is)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

ON7IR
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 feb 2017, 18:09
Roepletters: ON7IR

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#10 Bericht door ON7IR »

Gebruik een ip-scanner, altijd handig.

Download Advanced IP Scanner vanaf https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/

Bij het installeren heb je de keuze tussen Installeren of Uitvoeren (bij deze keuze start de applicatie eenmalig op).

Eens opgestart zal de ip class C reeks 192.168.0.1-254 in het zoekveld verschijnen. Het meest voor de hand liggende is dat uw netwerk ook deze klasse C ip-adressen gebruikt. Klik op de groene pijl zodat de ganse reeks wordt gescand. Na een tijdje worden o.a. alle in het netwerk gevonden ip-adressen getoond. Soms wordt de naam van de fabrikant getoond. Bij twijfel schakel je de mini-pc uit en start opnieuw een scan. Het ip-adres dat dan ontbreekt is die van de mini-pc.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#11 Bericht door ON5RKN »

Bedankt voor alle tips,

Intussen is alles inorde gekomen met Senergy kan ik vanop de hoofd pc ook de mini linux bedienen.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#12 Bericht door PA0BAK »

[OffTopic]
Wanneer je je in Linux verdiept, dan valt het op, dat deze veel logischer is opgebouwd dan b.v. Windows.
Linux is niet voor niets de meest gebruikte kernel op aarde :roll:
De registry in Windows is een ramp, Linux gebruikt b.v. voor gebruiker-gebonden instellingen verborgen mappen in de home map (directorie) waar alle informatie instaat.
Verwijder je deze map, dan wordt het programma gezien als een nieuwe installatie, dat kan veel tijd besparen.
Ook is het update systeem van Linux een stuk sneller, transparanter en logischer opgebouwd, maar dat ontdek je vanzelf.
[/OffTopic]
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#13 Bericht door ON5RKN »

ON7IR schreef: 31 jan 2024, 11:40 Gebruik een ip-scanner, altijd handig.

Download Advanced IP Scanner vanaf https://www.advanced-ip-scanner.com/nl/

Bij het installeren heb je de keuze tussen Installeren of Uitvoeren (bij deze keuze start de applicatie eenmalig op).

Eens opgestart zal de ip class C reeks 192.168.0.1-254 in het zoekveld verschijnen. Het meest voor de hand liggende is dat uw netwerk ook deze klasse C ip-adressen gebruikt. Klik op de groene pijl zodat de ganse reeks wordt gescand. Na een tijdje worden o.a. alle in het netwerk gevonden ip-adressen getoond. Soms wordt de naam van de fabrikant getoond. Bij twijfel schakel je de mini-pc uit en start opnieuw een scan. Het ip-adres dat dan ontbreekt is die van de mini-pc.
Dag Rudi,

Zowel in de GUI van mijn HGW4 (PROXIMUS) modem, als met de LanScan kan ik deze zien, echter in mijn Windows netwerkcentrum is de Linux niet te zien.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Linux pc opnemen in een Windows netwerk

#14 Bericht door PE9ZZ »

ON5RKN schreef: 01 feb 2024, 03:14echter in mijn Windows netwerkcentrum is de Linux niet te zien.
Dat komt waarschijnlijk omdat Microsoft Windows filesharing (CIFS/Samba) niet aanstaat in de Linux machine. Als je vanuit je Windowsbak het Linux IP pingt moet je een response terugkrijgen en dan kan je hem dus ook benaderen met VNC of soortgelijke programma's. Zelfs Remote Desktop (mstsc) zou moeten werken vanuit Linux. Dit alles aan het spelen krijgen benodigt natuurlijk wel een behoorlijke hoeveelheid zelfstudie...

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie