*.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

Hardware en software.
Bericht
Auteur
pd1loi
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 jan 2011, 22:19
Roepletters: pd1loi
Locatie: JO22OI

*.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#1 Bericht door pd1loi »

Bestaat er een editor die pyc kan omzetten naar gewone py of andersom?
Voorbeeld Plugin.pyc naar Plugin.py?

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#2 Bericht door PA8S »

Nee, niet zover ik weet. Een .pyc bestand is een 'gecompileerd' Python bestand, of beter gezegd geconverteerd naar byte code zodat sneller uitgevoerd kan worden, het hoeft immers niet meer door de Python interpreter omgezet te worden.

Wat je zou kunnen doen is het .pyc bestand 'decompileren' met bijvoorbeeld uncompyle. (https://pypi.org/project/uncompyle6/)

pd1loi
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 jan 2011, 22:19
Roepletters: pd1loi
Locatie: JO22OI

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#3 Bericht door pd1loi »

Jammer ik heb alleen een windows machine en om dan daarop Linux te plaatsen gaat me net iets te ver. Voor heen kon ik wel Pyo filses bewerken met
Easy Python Decompiler v1.3.2 maar die werkt niet met pyc.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#4 Bericht door Paula Bean »

Probeer anders https://github.com/rocky/python-decompile3 ? Dat is zo te zien puur Python en zou op elk platform moeten kunnen draaien (mits Python beschikbaar is op dat platform).

Vraag: Waarom wil je gecompileerd Python kunnen decompileren? Ben je een broncode kwijtgeraakt?

pd1loi
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 jan 2011, 22:19
Roepletters: pd1loi
Locatie: JO22OI

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#5 Bericht door pd1loi »

Ik kan wel aanpassingen maken maar van de broncode heb ik geen idee van wat je daarmee bedoel. Ik ken hoofdzakelijk Windows en Notepad++. Als Editor.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#6 Bericht door Paula Bean »

pd1loi schreef: 12 okt 2022, 10:18 Ik kan wel aanpassingen maken maar van de broncode heb ik geen idee van wat je daarmee bedoel. Ik ken hoofdzakelijk Windows en Notepad++. Als Editor.
Nou, normaliter worden computerprogramma's die in Python geschreven zijn, gedistribueerd als *.py bestanden - die je overigens in elke teksteditor kunt openen.

Wanneer je een *.py bestand wil uitvoeren, bv. door python hello.py te typen op de commandline, wordt hello.py gecompileerd, gesaved als hello.pyc, en vervolgens uitgevoerd. In werkelijkheid is het iets gecompliceerder maar hier komt het op neer.

De python interpreter/runtime kan ook direct *.pyc files uitvoeren, dus de oorspronkelijke *.py bestanden hoeven niet persé aanwezig te zijn. Maar meestal zijn die wél aanwezig, en is het voor de hand liggender om daarin de gewenste wijzigingen aan te brengen.

Ik weet ook niet waarom/wat je wilt, het zou kunnen dat je bij de dokter aanklopt met je diagnose in plaats van de klacht. Wat is je situatie en wat wil je doen?

pd1loi
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 jan 2011, 22:19
Roepletters: pd1loi
Locatie: JO22OI

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#7 Bericht door pd1loi »

Nou de bedoeling is gewoon de *.py die gewoon als programma op mijn STB Box is geïnstalleerd om die zodanig aan te passen om het een eigen karakter te geven zeg maar. Op de STB Box staat Enigma2 (OpenPli) Daar zijn verschillende plug-ins te gebruiken, Maar door Python 3 zijn deze aangepast en hebben nu geen *.py meer maar *.pyc. En Omdat op mijn PC/Laptop geen Linux staat is dat lastig, en Notpad++ kon hier altijd goed mee overweg maar niet met *.pyc.

PD0JDG
Berichten: 497
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#8 Bericht door PD0JDG »

Hier kun je iets lezen over deze bestanden:

https://stackabuse.com/differences-betw ... hon-files/

In het kort komt het erop neer dat Python 3 modules compileert die in het hoofdprogramma worden aangeroepen.

De bron en de gecompileerde versie hebben dezelfde naam, maar een verschillende extensie.

Bron extensie: .py, gecompileerde versie extensie: .pyc.

De bron versie, maar niet de gecomplieerde versie, kun je aanpassen met Notepad++.

Python 3 verwijdert de bron van die modules niet.

Weet je zeker dat de bronbestanden (.py extension) niet (meer) aanwezig zijn op je computer?

Als je het programma dat je gebruikt niet zelf gemaakt hebt, vraag dan aan de maker om de bron bestanden.

De laatste en niet zo betrouwbare methode is een decompiler te zoeken die werkt. Google eens op decompile PYC python 3.10.

Succes, Jaap

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#9 Bericht door Paula Bean »

Als dit https://openpli.org/ betreft heb je geluk, want dat is open source.

Wanneer Python een .py file compileert en die als .pyc wegschrijft, blijft inderdaad de originele .py file staan. Mocht je daar nu met een tekstverwerker wat aanpassingen in maken, dan merkt Python de volgende keer dat je dat programma runt, de bijbehorende .pyc file 'verouderd' is en compileert de .py file opnieuw.

Python saved die .pyc files op disk, als een soort cache, zodat niet elke keer het bronbestand gecompileerd hoeft te worden. Dit wordt gedaan om de snelheid wat op te schroeven.

Laat maar weten wanneer je nog wat meer wilt weten, ik schrijf software (o.m. in Python) voor mijn werk.

pd1loi
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 jan 2011, 22:19
Roepletters: pd1loi
Locatie: JO22OI

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#10 Bericht door pd1loi »

Dat snap ik allemaal ook dat Py gecompileerd wordt naar Pyc. Het probleem is eigenlijk Pyc weer terug te plaatsen zodat ik het kan bewerken met Notepad++. En die Py die dan bewerkt is zal automatisch weer pyc worden. Nu is het zo dat het programma alleen enkel in pyc is en helaas niet de broncode py.

Gebruikersavatar
PE1OHM
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 mei 2016, 12:30
Roepletters: PE1OHM

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#11 Bericht door PE1OHM »

pd1loi schreef: 18 okt 2022, 13:00 Dat snap ik allemaal ook dat Py gecompileerd wordt naar Pyc. Het probleem is eigenlijk Pyc weer terug te plaatsen zodat ik het kan bewerken met Notepad++. En die Py die dan bewerkt is zal automatisch weer pyc worden. Nu is het zo dat het programma alleen enkel in pyc is en helaas niet de broncode py.
Dan rest niets anders dan even te googlen naar 'pyc to py converter' en hopen op het beste. Zo op het eerste gezicht zijn er legio tools beschikbaar.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#12 Bericht door Paula Bean »

En die Py die dan bewerkt is zal automatisch weer pyc worden.
Klopt, maar de oorspronkelijke .py files blijven gewoon staan. Ze worden na het compileren niet weggehaald, tenzij iemand dat opzettelijk doet.

Nu is het zo dat het programma alleen enkel in pyc is en helaas niet de broncode py.
Dat vind ik opmerkelijk, want eerder schreef je:
Op de STB Box staat Enigma2 (OpenPli)
OpenPli is open source. De broncode vind je op https://github.com/OpenPLi/enigma2

pd1loi
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 jan 2011, 22:19
Roepletters: pd1loi
Locatie: JO22OI

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#13 Bericht door pd1loi »

Paula Bean schreef: 19 okt 2022, 09:13
En die Py die dan bewerkt is zal automatisch weer pyc worden.
Klopt, maar de oorspronkelijke .py files blijven gewoon staan. Ze worden na het compileren niet weggehaald, tenzij iemand dat opzettelijk doet.
Dat is hier dus ook gebeurd vandaar ik eigenlijk ook om deze py(c) editor vraag.

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#14 Bericht door PA8S »

pd1loi schreef: 20 okt 2022, 08:41 Dat is hier dus ook gebeurd vandaar ik eigenlijk ook om deze py(c) editor vraag.
Een .py of een .pyc editor (als dat laatste al bestaat zonder decompilatie) lijken mij twee volstrekt verschillende dingen. Het is niet een en de zelfde vraag. Voor python(.py) kan ik je pycharm aanbevelen.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: *.Pyc Editor Om pyc aan te passen met Notepad++

#15 Bericht door Paula Bean »

Waarom zou je die .pyc files willen decompileren als de broncode op https://github.com/OpenPLi/enigma2 staat? Wat houdt je tegen om die broncodes te gebruiken?

Plaats reactie