CSV importeren Yaesu foutmelding

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1ABA
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 jan 2016, 19:40
Roepletters: PD1ABA
Locatie: JO22JM

CSV importeren Yaesu foutmelding

#1 Bericht door PD1ABA »

Ik ben niet de eerste en zeker niet de laatste die loopt te stoeien met csv files. Het mooie van csv is dat het een standaard zou moeten zijn....
Ik kom er niet achter wat ik fout doe. Voor de ftm100 en de ft1xd gebruik ik adms van Yaesu. Kan lezen en schrijven naar de radio's, alleen een csv file importeren geeft foutmelding. Voor de ft-8800 gebruik ik ftb-8800 software. Ook daar prima te lezen en te schrijven. Maar ook dan foutmelding met inlezen csv. Dit programma geeft aan dat de fout in de header zit van de csv.
Het mooiste zou zijn 1 csv file te hebben die voor alle sets gelijk zijn.
Chirp werkt ook behalve voor de ftm100. Ook daar error met import csv.
De geruchten dan chirp de radio kan beschadigen geloof ik niet zo.
Ik heb op youtube wel wat dingetjes gevonden. Bijvoorbeeld tekst veld kiezen en dan het = teken te vervangen door een spatie. dan komt - en + rpt goed in beeld. Hetzelfde geldt voor het naam veld. (probeer ik max 8 tekens te houden voor verschillende sets.) Er zit misschien niets anders op dan de frequenties toch maar handmatig in te kloppen en de csv uit te printen...PE1DON heeft een mooie lijst, maar die is voor een ftm300d en heeft meer kolommen in de csv. Deze ook al proberen aan te passen maar zonder succes. Als je zonder geheugennummer alleen de frequenties, naam en offset gebruikt, dan een x aantal extra ,,,, tot deze gelijk is aan de kolommen voor de betreffende set? Heeft iemand toevallig het wiel al uitgevonden? tnx 73 Martijn

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CSV importeren Yaesu foutmelding

#2 Bericht door PA3CQN »

CSV is zeker geen standaard. Het is een vrij formaat waar iedereen zijn eigen draai aan kan geven. Yaesu verschilt zelfs per rxtx. Wat ik zo zie heeft Yaesu ook geen header regel ( gewoon de eerste regel met veldnamen ). Werken met Excel en die bestanden maakt het niet beter. Het is vaak een klus om csv bestanden om te zetten.
Wat zou kunnen doen is eens een frequentie met de hand in te voeren en dan vanuit adsm te exporteren.
Dat bestand hier uploaden, samen met het bestand dat je wilt importeren. dan kan iedereen ze naast elkaar bekijken en het verschil zien. Kun je zelf ook. Tip: gebruik niet Excel maar doe het eens met een gewone tekst editor zoals Notepad++.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: CSV importeren Yaesu foutmelding

#3 Bericht door pa0ejh »

Het is een Comma seperated file dus gewoon text gescheiden door Komma's aldan niet met een header...1ste regel in het voorbeeld is de header...


Name,Email,Phone Number,Address

Bob Smith,bob@example.com,123-456-7890,123 Fake Street

Mike Jones,mike@example.com,098-765-4321,321 Fake Avenue
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: CSV importeren Yaesu foutmelding

#4 Bericht door PA3CQN »

Klopt. De ellende is dat er zoveel varianten zijn. De komma kan ook een punt-komma zijn. De velden kunnen omringd zijn door enkele/dubbele aanhalingstekens.
In het voorbeeld van 'vervang het = teken' heeft Excel besloten dat het een formuleveld is en automatisch '=' er voor gezet.
Is er geen header dan zal Excel ,,,,, niet weergeven. Je ziet dan niet dat die velden er zijn.
Bij Access is het gedoe met ', is decimaal scheidingsteken' en dan getallen als 145.500 > conversiefout. Dan maak ik eerst met Notepad++ alle komma's puntkomma's en daarna alle punten komma's. Bevat de CVS in de waarden ook komma's dan moeten er eerst nog veldscheidingstekens omheen etc. Na bewerken en exporteren dan ook nog de omgekeerde gang van zaken.

Het wil allemaal wel, maar je moet goed opletten en het kan veel tijd kosten. Als de lijst niet te lang is is typen misschien toch handiger ...

( ik deed en doe dat allemaal regelmatig om product/prijslijsten om te zetten. Of bv oude CRM bestanden geschikt te maken voor import in een nieuw pakket.
Of totale exports maken en dan overzetten naar Access om daar via een quiry de goede info uit te halen. Een tijdrovende bezigheid. Vaak eenmalig dus een script schrijven is ook niet erg zinvol. )
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie