Windows 11 installeren?

Hardware en software.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Windows 11 installeren?

#31 Bericht door PA1FOX »

PA0BAK schreef: 18 nov 2021, 17:30
PA1FOX schreef: 18 nov 2021, 16:20Maar roepen over telemetrie is natuurlijk wel leuk.
Wanneer je de PC start, maar geen enkel programma, dan zie je op je modem met grote regelmaat dat er toch gecommuniceerd wordt.
Zelfs wanneer je alle programma's die kunnen communiceren uitzet, of eerst laat door werken (updates controle e.d.) dan zie je toch, dat er communicatie plaatsvindt.

Mijn PC, zonder Windows, communiceert in dat geval met een server die ik zelf kan instellen, alleen om te kijken of er updates zijn.
Hierna is er geen communicatie, tot ik wil gaan mailen e.d.

Het is dus niet roepen, maar het is een feit.
Ik betwist ook niet dat er gecommuniceerd wordt met servers van Microsoft, maar wel dat er een account nodig is.
Het bericht dat je nu leest is vanuit Windows 11 getypt, maar ik heb geen live of home account. Wel een zendamateur.com account trouwens :)

Fijn dat jouw pc met een ander besturingssysteem communiceert met een server die je zelf in kunt stellen. Maar we hebben het hier over Windows 11 en niet over andere besturingssytemen.

Als iemand een vraag stelt over een Icom 730 ga je toch ook niet antwoorden geven over hoe Yaesu dat opgelost heeft?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows 11 installeren?

#32 Bericht door PA0BAK »

PA1FOX schreef: 02 dec 2021, 13:44 Ik betwist ook niet dat er gecommuniceerd wordt met servers van Microsoft, maar wel dat er een account nodig is.
Het bericht dat je nu leest is vanuit Windows 11 getypt, maar ik heb geen live of home account.
Je hebt ook geen account nodig, Windows communiceert en het IP adres en je licentie van Windows zijn voldoende.
De data op mijn PC is mijn eigendom, een niemand hoeft te weten hoeveel en wat voor data.
De software die ik installeer gaat niemand iets aan!
Helaas communiceert MS dit, en waarschijnlijk veel meer.........
PA1FOX schreef: 02 dec 2021, 13:44 Fijn dat jouw pc met een ander besturingssysteem communiceert met een server die je zelf in kunt stellen.
En uitzetten, dan is er helemaal geen (achergrond) communicatie.
PA1FOX schreef: 02 dec 2021, 13:44 Maar we hebben het hier over Windows 11 en niet over andere besturingssytemen.
Als iemand een vraag stelt over een Icom 730 ga je toch ook niet antwoorden geven over hoe Yaesu dat opgelost heeft?
Je mag iemand toch waarschuwen voor gevaren?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Windows 11 installeren?

#33 Bericht door PA1FOX »

PA0BAK schreef: 02 dec 2021, 14:03
PA1FOX schreef: 02 dec 2021, 13:44 Ik betwist ook niet dat er gecommuniceerd wordt met servers van Microsoft, maar wel dat er een account nodig is.
Het bericht dat je nu leest is vanuit Windows 11 getypt, maar ik heb geen live of home account.
Je hebt ook geen account nodig, ........
Prima, got my point. Daar ging het immers om, voordat we afdwaalden.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Windows 11 installeren?

#34 Bericht door ----- »

Ik heb het eerder ook al geschreven, Bij de Home versie is account verplicht, Bij de Pro versie is account optioneel

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Windows 11 installeren?

#35 Bericht door PA1FOX »

Marcel,

Ik stel juist, een account is niet verplicht bij de home versie.

Spreek uit ervaring.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Windows 11 installeren?

#36 Bericht door ----- »

zonder workarround of hacks o.i.d. ?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows 11 installeren?

#37 Bericht door PA0BAK »

PE5TT schreef: 02 dec 2021, 20:02 zonder workarround of hacks o.i.d. ?
Alleen de registratie code is verplicht.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Windows 11 installeren?

#38 Bericht door ----- »

ik heb zelf nog niet geinstaleerd, maar volg het wel en overal waar ik lees is het een heel gedoe om zonder account door de setup heen te komen

https://www.xda-developers.com/windows- ... l-account/
https://www.askwoody.com/2021/can-you-i ... s-account/

Maar dat is dus allemaal niet zo, ben benieuwd als ik aan de beurt ben

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Windows 11 installeren?

#39 Bericht door PA1FOX »

PA0BAK schreef: 02 dec 2021, 20:10
PE5TT schreef: 02 dec 2021, 20:02 zonder workarround of hacks o.i.d. ?
Alleen de registratie code is verplicht.
Grappig dat Marcel mij een vraag stelt en iemand anders antwoordt met nota bene een fout antwoord.

De laptop waar ik gisteren W11 home op geïnstalleerd heb draaide versie W10. Ik heb voor de upgrade optie gekozen met behoud van alle instellingen en geïnstalleerde programma's. Omdat de W10 versie al geactiveerd was heb ik nergens een registratiecode moeten melden. Verder geen hacks of zo doorgevoerd.

Om op de topic starter meer inhoudelijk te reageren, de navigatie is even wennen. Sommige dingen zitten op een iets andere plek dan je gewend was bij W10. Bijvoorbeeld de task manager zit nu achter ctrl-shift-escape terwijl je die vroeger met de rechtermuistoets op de taakbalk kon openen. Maar eigenlijk kon ik er direct weer normaal mee werken. De snelheid is vergelijkbaar met wat ik in W10 had. Ik heb ook nog geen programma's gevonden die moeilijk deden na de upgrade. Nu heb ik sinds mijn start met Windows 3.1 ook wel veel verschillende versies voorbij zien komen en gemerkt dat de gewenning aan een nieuwe versie vrij snel is.

Alleen het weglaten van de startknop in de eerste Windows 8 versie was een domme fout, maar daar hebben ze inmiddels wel van geleerd.

Misschien dat de meldingen over accountgebruik die Marcel aangeeft wel van toepassing zijn op een nieuwe W11 installatie, maar bij een upgrade vanaf W10 heb ik er zelf dus vraag gehad om op een Microsoft account in te loggen of er eentje aan te maken. (Wat ik overigens ook niet wil)

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows 11 installeren?

#40 Bericht door PA0BAK »

PA1FOX schreef: 03 dec 2021, 09:44 Grappig dat Marcel mij een vraag stelt en iemand anders antwoordt met nota bene een fout antwoord.
Voor iemand die het verschil niet weet tussen een upgrade en een installatie, reageer je erg vreemd.
Bovendien is dit een openbaar forum, waar iedereen op iedereen kan en mag reageren, daar is het een forum voor.

Mijn antwoord is niet fout, jouw reactie wel :evil:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

jan58
Berichten: 447
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Windows 11 installeren?

#41 Bericht door jan58 »

PA0BAK schreef: 18 nov 2021, 17:30
PA1FOX schreef: 18 nov 2021, 16:20Maar roepen over telemetrie is natuurlijk wel leuk.
Wanneer je de PC start, maar geen enkel programma, dan zie je op je modem met grote regelmaat dat er toch gecommuniceerd wordt.
Zelfs wanneer je alle programma's die kunnen communiceren uitzet, of eerst laat door werken (updates controle e.d.) dan zie je toch, dat er communicatie plaatsvindt.

Mijn PC, zonder Windows, communiceert in dat geval met een server die ik zelf kan instellen, alleen om te kijken of er updates zijn.
Hierna is er geen communicatie, tot ik wil gaan mailen e.d.

Het is dus niet roepen, maar het is een feit.

Oke en wat heeft je "feit" dan als voordeel voor jou?

Gr jan

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Windows 11 installeren?

#42 Bericht door PA0BAK »

jan58 schreef: 03 dec 2021, 11:52 Oke en wat heeft je "feit" dan als voordeel voor jou?
Iets roepen is iets anders dan een feit, het was dus een correctie op de opmerking van "roepen".
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Windows 11 installeren?

#43 Bericht door PE1RTC »

Even terug naar waar het over ging:
Hier heb ik 1 pc kunnen upgraden van windows 10 naar 11.
Ging vlekkeloos en alle programma's die onder 10 werkten doen het nog steeds.
Ook google's extern bureaublad blijft gelukkig gewoon werken.
Die gebruik ik namelijk om op de pc in een andere kamer de icom remote software op te starten
zodat ik van beneden mijn icom 7300 kan bedienen.
En dat werkt dus ook prima tussen 1 Win10 en 1 Win11 pc.

Ondanks dat 2 andere pc's best redelijk snelle i5 processoren hebben kan ik daar geen upgrade doen omdat de processors niet
voor Windows 11 zijn goedgekeurd...
Ben al met regedit.exe in de weer geweest want je zou e.e.a. kunnen omzeilen en dan zou toch Win11 automatisch ge-update worden
maar ik krijg dat tot op heden niet voor elkaar.

Al met al heeft Win11 geen voordelen BEHALVE dat over enige tijd er geen updates komen voor Win10.
En die updates heb ik toch graag om een beetje hackvrij te blijven.
73's Gert PE1RTC

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Windows 11 installeren?

#44 Bericht door ----- »

PE1RTC schreef: 04 dec 2021, 11:58BEHALVE dat over enige tijd er geen updates komen voor Win10.
Dat is om precies te zijn 14 oktober 2025

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Windows 11 installeren?

#45 Bericht door pe1rea »

Pffff, wat ben (en blijf) ik toch weer blij met mijn Linux...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Plaats reactie