Pi Pico - nieuw speelgoed van Raspberry Pi Foundation

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Pi Pico - nieuw speelgoed van Raspberry Pi Foundation

#1 Bericht door PH2LB »

Op 21 januari 2021 kondigde Raspberry Pi Foundation een nieuw embedded board aan met als hart de RP2040, een gloednieuwe chip die ze zelf hebben ontwikkeld en speciaal bedoeld voor embedded toepassingen.

Video presentatie : https://youtu.be/o-tRJPCv0GA (sorry, krijg de youtube tag niet werkend).

Afbeelding

De Raspberry PI Pico is een goedkope, krachtige microcontroller-kaart met flexibele digitale interfaces. De belangrijkste kenmerken zijn:

* RP2040 microcontroller-chip ontworpen door Raspberry Pi in de UK
* Dual-core Arm Cortex M0 + -processor, met een flexibele klok tot 133 MHz
* 264 KB SRAM en 2 MB Flash-geheugen
* USB 1.1 met apparaat- en hostondersteuning
* Energiezuinige slaapstand en slapende modi
* Programmering kan door programma output te kopiëren naar met drive via USB
* 26 × multifunctionele GPIO-pinnen
* 2 × SPI, 2 × I2C, 2 × UART, 3 × 12-bit ADC, 16 × bestuurbare PWM-kanalen
* Nauwkeurige klok en timer op de chip
* Temperatuursensor
* floating-point-bibliotheken op de chip
* 8 × programmeerbare I / O (PIO) -statusmachines voor aangepaste randapparatuur
* In-circuit programmeerbaar
* In-circuit debugger support via een Raspberry Pi middels GPIO of via een andere Pi Pico met speciale software.

De Pico kan worden geprogrammeerd in C/C++ en MicroPython.

En dat alles voor een prijs van $4.



Na het lezen van deze blogpost heb ik er gelijk 5 besteld en ben ik me gaan verdiepen in de uitgebreide documentatie en had echt zin om mijn tanden daar eens in te zetten.

Afgelopen zaterdag werd de bestelling bezorgd en kon de pret beginnen.

Afbeelding

Het single install script om een Raspberry Pi te gebruiken als complete ontwikkeling omgeving leek in eerste instantie goed te werken, maar zaten nog wel een paar kinderziektes in (met name debugging met VisualStudioCode vergde enige aanpassing in configuratie bestanden).

Afbeelding

Ook de ontwikkel omgeving optuigen op mijn Linux laptop ging redelijk eenvoudig, echter was de handleiding niet altijd even duidelijk en zaten ook daar enkele kinderziektes (met de eerder opgedane ervaring was dat gelukkig snel te verhelpen).

Vooral het incircuit debugging (via gdb en VisualStudioCode) spreekt me heel erg aan. Voor een niet Raspberry Pi ontwikkel omgeving wordt een Pi Pico gebruikt als in-cuircuit debugger bij een andere Pi Pico. Dit wordt beschreven in Appendix A: Using PicoProbe in the Getting started with Raspberry Pi Pico PDF file.

Afbeelding

Afbeelding

Een breadboard versie is natuurlijk niet handig dus heb ik voor de PicoProbe even een behuizing ontwerpen zodat de debugger gewoon kunt laten rondslingeren zonder kans op kortsluiting. De kabeltjes voor de SWD, UART en de voeding zijn per stuk aan te sluiten.

Afbeelding

Op mijn website heb ik een pagina toegevoegd waar ik mijn bevindingen en experimenten op ga noteren. De eerste fixes m.b.t. debugging via VisualStudioCode vanaf een Raspberry Pi en via de Pi Picoprobe staan er al op.

https://ph2lb.nl/blog/index.php?page=raspberry-pi-pico
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA1DMG
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 nov 2020, 16:01
Roepletters: PA1DMG
Locatie: Roosendaal
Contacteer:

Re: Pi Pico - nieuw speelgoed van Raspberry Pi Foundation

#2 Bericht door PA1DMG »

Ik had me nog zo voorgenomen om dit boardje voorlopig nog niet in de collectie op te nemen. Er liggen hier al zoveel van die printjes. Maarja, nu toch maar snel even een paar van die dingen bestellen om mee te spelen. Nog geen idee wat ik ermee ga bouwen :lol:

Bedankt voor de writeup!

M.
Only dead fish go with the flow!

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Pi Pico - nieuw speelgoed van Raspberry Pi Foundation

#3 Bericht door pc1mb »

Als ik het goed begrijp kan hier geen Linux op zoals wel op de Zero, maar slechts simpele code. Echt een microcontroller, geen micro computer. Wat is het verschil met bv een Arduino Nano? Waarom zou je deze kiezen ipv een nano?

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Pi Pico - nieuw speelgoed van Raspberry Pi Foundation

#4 Bericht door PH2LB »

pc1mb schreef:Als ik het goed begrijp kan hier geen Linux op zoals wel op de Zero, maar slechts simpele code. Echt een microcontroller, geen micro computer.
Klopt het is een echte microcontroller.
pc1mb schreef:Wat is het verschil met bv een Arduino Nano? Waarom zou je deze kiezen ipv een nano?
Micro controller keuze heeft vaak te maken met toepassing gebied, budgetten, energie beschikbaarheid etc.
Zelf heb ik ervaring met MCS51 serie, Atmel AVR, PIC en nog een paar exoten. Daarom heb ik er een aantal gekocht om ze eens goed aan de tand te voelen. Misschien niet gelijk voor een praktische toepassing, maar gewoon ervaring er mee opdoen.

Wat mij vooral aanspreek is de toegankelijke manier van incircuit debugging (dus echt debuggen op de hardware), de dual core, behoorlijke hoeveelheid intern geheugen (264KB), de 2 PIO's (programmable input/output block) met statemachines voor protocol implementatie, en de uitgebreide collectie peripherals componenten zoals meerdere UARTs, SPI, I2C, ADC, RTC etc,
Screenshot from 2021-01-26 22-29-39.png
Eigenlijk te veel om op te noemen : https://datasheets.raspberrypi.org/rp20 ... asheet.pdf

Prijs technisch vind ik hem met zijn $4 scherp geprijsd voor een officieel board (een Nano uit China natuurlijk goedkoper, maar heeft dan ook minder mogelijkheden). Komt bij dat Arduino en AdaFruit ook al hebben aangegeven dat ze de MCU (de RP2040) te gaan gebruiken in enkele van hun boards.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Pi Pico - nieuw speelgoed van Raspberry Pi Foundation

#5 Bericht door pc1mb »

Klinkt wel alsof ie veel sneller is dan een Nano iig, en zeker zo zuinig (moet je wel even de power LED van de nano af halen...) voor veel minder geld (de echte dan). Aardige revolutie als ie zo goedkoop blijft...

Wel wéér anders programmeren...

Het zal wel niet lang duren voor er een versie met WiFi is.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Pi Pico - nieuw speelgoed van Raspberry Pi Foundation

#6 Bericht door PH2LB »

pc1mb schreef:Het zal wel niet lang duren voor er een versie met WiFi is.
Daar wordt aan gewerkt, en wat ontwikkel omgeving betreft ook.

https://blog.arduino.cc/2021/01/20/welc ... ntrollers/
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Pi Pico - nieuw speelgoed van Raspberry Pi Foundation

#7 Bericht door pc1mb »

Dat is snel. Arduino denkt... If you can't beat them, join them? Benieuwd of ze die concurrerend kunnen prijzen...

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Pi Pico - nieuw speelgoed van Raspberry Pi Foundation

#8 Bericht door PH2LB »

Verwacht dat ze duurder worden, maar ze krijgen dan ook meer externe IO (BT, WIFI etc). Dat kost natuurlijk wat.
In iedergeval hebben ze met de Pico een concurrent in het Arduino Nano / Micro segment die goedkoper is dan de officiële.
Tijd zal het leren wat er gaat gebeuren.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie