Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adresse

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adresse

#1 Bericht door Radioot »

https://tweakers.net/nieuws/173292/amaz ... teurs.html

De verkoop van het 44.192.0.0/10-block van IPv4-adressen vond halverwege vorig jaar plaats, maar Amateur Radio Digital Communications was een geheimhoudingsplicht met Amazon overeengekomen over het totale bedrag. Die informatie maakt de president van de non-profitorganisatie voor radio-amateurs, Phil Karn, nu wel bekend.


Kleine tip aan de kale; we hebben ook nog een erg ruim frequentiespectrum als je ons nu of en toe wat spiegeltjes en kraaltjes geeft ....

Snel opdelen dat Amazon.

zie verder: https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5 ... me-gehackt

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#2 Bericht door ----- »

Belachelijk dat een groepje van 10 Amerikaanse amateurs besluit dit in het geheim te verkopen zonder dit vooraf openbaar te bespreken met de radio community.
Hoe komen ze erbij dat die IP nummers ven hen zijn ?

Het argument: "We would have liked to make the process more public, but all the potential buyers demanded confidentiality for such a large transaction."
is totale bullshit. Wij hebben wat wat zij willen, dus wij maken de regels. Als vooraf gesteld was dat openbaar het een vereiste was dan was dat zo.

Ik denk dat er een paar amateurs heel veel geld hebben opgestreken (waarschijnlijk als onkosten geboekt) van iets wat van ons allemaal was.

En waar blijft die 108 miljoen nou ? waar kan ik mijn rekeningnummer doorgeven voor mijn deel ?

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#3 Bericht door PH7R »

Ze gaan wel elk jaar 5mio ervan besteden. Dus zonder rendement 20 jaar lang. Daar kun je heel wat amateurs blij mee maken. Maar helaas alleen voor US citizens.

Wel even leuk om de besteding van afgelopen jaar te zien.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#4 Bericht door PH7R »

PE5TT schreef: En waar blijft die 108 miljoen nou ? waar kan ik mijn rekeningnummer doorgeven voor mijn deel ?
Helaas:
The requirements of US tax law limit our ability to donate funds to individuals, non-charitable projects, or non-US recipients, until we build up the administrative infrastructure to do the oversight to make sure that our donations are actually spent to advance our charitable purposes rather than for personal benefit. We are actively working to create that infrastructure, but until it is in place, all grant recipients will be US 501(c)(3) public charities, or will have such an organization as a fiscal sponsor.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#5 Bericht door ----- »

Ik stel voor dat wij als Nederland ook een stuk verkopen, uiteraard niet de 44.137.0.0/16 reeks.
Het lijkt me dat er nog wel ergens een vrije reeks van 65K adressen is die wij kunnen verkopen voor ~1 miljoen euro waarmee we dan leuke dingen kunnen doen voor amateurradio in Nederland.

ik zal Phil Karn, KA9Q wel vragen welke reeks we kunnen verkopen

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#6 Bericht door ----- »

Hello Phil / ARDC

Looking at the complete 44.0.0.0 range we all saw its commercial value for a long time.
In the news we read you got a good price for the 44.198.0.0/10 range as it sold for about 108 million dollars.

In the Netherlands also want to sell a piece of the 44 range to help dutch amateur radio community.
We realize that The Netherlands is a smaller country, so we are thinking about selling 65K addresses.

Expectations are this would generate about 1.000.000 euro which would bennefit the Dutch amateur-radio community at large.
The money will off course be managed by a non-profit organisation (to be erected) that will coordinate the expenses and will be totally transparent about it.

Can you give a 65K IP4 range that we can sell, not being the 44.137.0.0/16 range as this actively being used in the Netherlands.

This mail has also been sent to other parties as we want to be as transparent as possible about this.

Yours sincerely, PE5TT

Kijken wat ie antwoord

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#7 Bericht door pa1bvm »

ja... ik wil voor een leuk bedragje best wel een weekje naar een leuke DXCC locatie
vooraf je baard laten groeien en dan naar " Mount Atos " ..die broeders daar doen voor een kleine donatie vast de poort wel open ..

dat is toch ook " hulp" aan zendamateurs ...???

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#8 Bericht door Ton_O_E »

Waarvoor gebruiken wij die IP-adressen eigenlijk?
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#9 Bericht door PH2LB »

Volgens mij waren die bedoelt voor dedicated hamradio verbindingen AMPRNet (AMateur Packet Radio Network) ook wel Network 44

https://en.wikipedia.org/wiki/AMPRNet
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#10 Bericht door pe1br »

Die worden nu gebruikt voor Hamnet: https://www.hamnet.nl/
Een van de verbindingen gaat bijna over jou hoofd Lex :-) https://hamnetdb.net/map.cgi

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Amazon betaalde 108 miljoen dollar voor 4 miljoen ip-adr

#11 Bericht door PH2LB »

pe1br schreef:Een van de verbindingen gaat bijna over jou hoofd Lex :-) https://hamnetdb.net/map.cgi
Check.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Plaats reactie