programmeren radio's

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

programmeren radio's

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Het programmeren van transceivers, bamiporto's, scanners en overige radio's vind standaard plaats met een windows-pc, volgens de handleidingen. Er wordt altijd gesproken over windows en bijbehorende software om de radio te programmeren.
Ik krijg de indruk dat de fabrikanten kennelijk niet weten dat er ook andere besturingssystemen bestaan dan windows.

Hier in mijn huis is geen computer te vinden waar die software nog opstaat. Linux Mint heb ik erop staan en dat OS wint steeds meer populariteit, merk ik aan reacties uit mijn omgeving. Maar de fabrikanten geven geen enkele info hoe je ook dan je radio kan programmeren. Ja, er bestaan emulator-progjes daarvoor maar dat werkt niet prettig en geven weleens een error-melding.
Dus: moet je een echte windows-pc hebben (met com-poorten ipv usb) om je radio te programmeren?

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: programmeren radio's

#2 Bericht door ex-F0NVA »

Ik bezit een FTDX-3000, een FT-991A, een FTM-400XDE en een FT-2D en die programmeer ik met een iMac of een MacBook Pro. Ik heb nog nooit een Windowsbak bezeten en zal er ook nooit een bezitten.
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: programmeren radio's

#3 Bericht door 19DT2120 »

Er zijn ook manieren om W10 portable te maken op een USB stick !
https://computertotaal.nl/artikelen/pc/ ... n-windows/
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: programmeren radio's

#4 Bericht door PA1AIS »

PE2CH schreef: Hier in mijn huis is geen computer te vinden waar die software nog opstaat. Linux Mint heb ik erop staan en dat OS wint steeds meer populariteit, merk ik aan reacties uit mijn omgeving. Maar de fabrikanten geven geen enkele info hoe je ook dan je radio kan programmeren. Ja, er bestaan emulator-progjes daarvoor maar dat werkt niet prettig en geven weleens een error-melding.
Dus: moet je een echte windows-pc hebben (met com-poorten ipv usb) om je radio te programmeren?
Je kiest daar zelf voor. De fabrikant maakt ook zijn eigen vrije keus, je kan ze dat niet kwalijk nemen.
Ik begrijp je voorkeur voor linux helemaal, maar met W10 LTSC en cortana verwijderd en 100 privacy instellingen geblocked en classic-shell is het best te pruimen. En ook zelfs uiterst stabiel.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: programmeren radio's

#5 Bericht door PD0JDG »

Ja, haha die marketing gebruikt iedereen: van 1% naar 2% marktaandeel is 100% groei. Geen concurrent die je dat nadoet.

Ik werk al jaren met Linux, maar ik blijf het een complex systeem vinden dat ik nooit aan een gebruiker zou aanraden. Simpelweg omdat ondersteuning ver te zoeken is. Dus als toepassings fabrikant zou ik ook het merendeel van desktopgebruikers ondersteunen om mijn omzet te halen. En dat zijn toch de gebruikers van Windows: https://gs.statcounter.com/os-market-sh ... /worldwide

Blijft wel dat experimenteren met radio's en Linux erg leuk is. Hoewel er nu dus ook varianten van GNU Radio en Universal Radio hacker op Windows draaien. Natuurlijk kun je je radio programmeren onder Linux met onder andere Chirp en Hamlib. En dat doe ik dus ook. Liever dan met Windows. Gewoon omdat ik het leuk vind en genoeg Engels begrijp om ondersteuning te vinden op Internet. En ik probeer ook, als ik de kennis heb, om antwoorden te geven aan (aspirant) gebruikers van Linux radio toepassingen op dit forum.

-Verwijderd account

Re: programmeren radio's

#6 Bericht door -Verwijderd account »

19DT2120 schreef:Er zijn ook manieren om W10 portable te maken op een USB stick !
https://computertotaal.nl/artikelen/pc/ ... n-windows/
Daarvoor heb je een geldige windows-licentie nodig en die bezit ik niet.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: programmeren radio's

#7 Bericht door pc1mb »

Kunnen die programmeer dingseltjes niet onder Wine e.d. ?

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: programmeren radio's

#8 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef:Daarvoor heb je een geldige windows-licentie nodig en die bezit ik niet.
Je kunt Windows ook draaien in een vrtuele machine in b.v. Virtualbox.
Als de proef periode voorbij is, begin je gewoon opnieuw :idea:
Chirp werk ook onder Debian, Ubuntu en Mint.

Wine moet je niet willen, dan verzwak je het Linux systeem.......

Voor de eerlijkheid, je bent niet eigenwijzer als ik :mrgreen:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5108
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: programmeren radio's

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Wat hier boven ook al gezegd wordt, via Chirp is het allemaal te doen.

Met de hand programmeren is ook een optie. Toch niet zoveel meer werk toch? :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

-Verwijderd account

Re: programmeren radio's

#10 Bericht door -Verwijderd account »

pa0bak schreef:Voor de eerlijkheid, je bent niet eigenwijzer als ik :mrgreen:
Is dat dan mogelijk :roll:
Wist trouwens ook niet dat er naast de bekende wikipedia er ook een radiopedia bestaat.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 972
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: programmeren radio's

#11 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef:
pa0bak schreef:Voor de eerlijkheid, je bent niet eigenwijzer als ik :mrgreen:
Is dat dan mogelijk :roll:
Ja, dat is mogelijk, maar niet aan te raden :roll:

te bedenken, dat ik mij nog kan herinneren, dat Mariahoeve een polder was, ik heb het zien bouwen, vanaf eind van de 50'er jaren :lol:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Jan pa3abk
Berichten: 365
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: programmeren radio's

#12 Bericht door Jan pa3abk »

PE2CH schreef:Hier in mijn huis is geen computer te vinden waar die software nog opstaat. Linux Mint heb ik erop staan en dat OS wint steeds meer populariteit, merk ik aan reacties uit mijn omgeving. Maar de fabrikanten geven geen enkele info hoe je ook dan je radio kan programmeren. Ja, er bestaan emulator-progjes daarvoor maar dat werkt niet prettig en geven weleens een error-melding.
Dus: moet je een echte windows-pc hebben (met com-poorten ipv usb) om je radio te programmeren?
Bij mijn LINUX-Mint staat Chirp in de programma lijst.
Kijk voor de zekerheid eens hier: https://chirp.danplanet.com/projects/ch ... i/Download
Kopje "Ubuntu Linux"
Er is zelfs een Raspberry (ARM) versie van.
https://skars.co.uk/installing-chirp-on ... pberry-pi/
Moet wel bekennen dat ik het programma niet heb geïnstalleerd, heb het nl (nog) niet nodig :wink:
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

-Verwijderd account

Re: programmeren radio's

#13 Bericht door -Verwijderd account »

Chirp en Hamlib staan gewoon in de repositories list van Linux Mint.
Niettemin dank voor de links.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: programmeren radio's

#14 Bericht door PD0JDG »

PE2CH schreef:Chirp en Hamlib staan gewoon in de repositories list van Linux Mint. Niettemin dank voor de links.
Dat klopt, en dat werkt ook prima. Maar voor een recente versie van Chirp of Hamlib moet je die toch via die link downloaden en installeren. Als je geluk hebt (zoals bij Chirp) dan geeft de maker je een PPA om automatisch updates naar de meest recente versie uit te voeren. Het nadeel van PPAs is dat ze na een distributie update niet meer werken. De PPA is namelijk distributie gebonden. Op beveiliging updates na worden in het algemeen toepassingen in een distributie niet automatisch opgewaardeerd. Pas als je de distributie update zullen (enkel) de applicaties van de standaard repository worden opgewaardeerd en niet de applicaties die je op een ander wijze hebt geïnstalleerd.

Plaats reactie