sdr sharp problemen

Hardware en software.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

sdr sharp problemen

#1 Bericht door PA7ES »

ik krijg sdr sharp niet aan de praat op mijn xp machine. Alle updates van microsoft staan er op. Andere sdr programma's draaien wel. Ik kreeg foutmeldingen betreffende Framwork.net. De laatste versie 4,5 geinstaleerd. Nu krijg ik weer andere foutmeldingen. Iemand enig idee ?

De melding welke ik nu krijg is:

sdr sharp.exe .NET Framework Initialization Erro
Unable to find a version of the runtime to run this application
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: sdr sharp problemen

#2 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij moet je .NET 3.5 installeren, geen 4.5.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA7ES
Berichten: 171
Lid geworden op: 01 mar 2010, 22:39
Roepletters: PA7ES
Locatie: veenendaal
Contacteer:

Re: sdr sharp problemen

#3 Bericht door PA7ES »

Klopt, gedaan en het werkt
50MHz/70Mhz: Icom 7610 voor 70mhz een Kuhne tr-70H transverter 6+7 elementen
144Mhz/430/1200mhz: Icom 9700 in aantocht 11/23/36 elementen

tomanya
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2017, 13:59

Re: sdr sharp problemen

#4 Bericht door tomanya »

Goedemorgen, wie weet een oplossing?

Ik heb een laptop met Windows 11. Hierop heb ik SDRSharp geïnstalleerd en een RTL-SDR V3 dongle aangesloten. SDRSharp start normaal op maar na enkele minuten loopt SDRSharp vast en kan ik hem alleen nog afsluiten met CTRL-Alt-Del. Ik heb hem ook op andere laptops geprobeerd en ook met Windows 10. Tevens heb ik een andere dongle geprobeerd maar het probleem blijft. Wie heeft er een oplossing?

Vriendelijke groet,

Tom

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: sdr sharp problemen

#5 Bericht door PD2EW »

@ Tomanya (en anderen met soortgelijke problemen)

Ik ga er vanuit dat je eerst de welbekende installatieprocedure gevolgd hebt en de install-rtlsdr.bat file ook hebt gestart.
Sluit de RTL-USB of V3 stick altijd aan op een USB-2 aansluiting (zwart blokje) en gebruik dus géén USB-3 (met het blauwe blokje).

Begin bij problemen altijd even met een ‘uitgeklede’ of ‘kale’ versie van SDR-Sharp en laat je daarbij nooit verleiden door de ‘doe mij maar alles’ release van Rodrigo Pérez, ook al wordt die toch heel enthousiast aangeprezen.

Heb je er al veel tijd ingestoken, bekijk het dan eens even net wat anders...
Het handig om eerst eens een oude SDR-Sharp versie uit te kast te trekken, om te kijken waar het probleem echt ligt.
Versie 1491 is denk ik wel een goede testomgeving, hij is hier te downloaden: https://www.iz3mez.it/software/SDRSharp/
Ook hierbij geldt: installeer eerst de batch file (install-rtlsdr.bat) en geen plugins installeren, dus gewoon ‘kaal’ proberen!

Kijk ook even of deze software op diezelfde computer wel werkt (andere installatiemethodes):
HDSDR (www.hdsdr.de)
SDR++ (https://github.com/AlexandreRouma/SDRPlusPlus/releases)
SDRuno (https://www.sdrplay.com/sdruno/).

Weet ook dat SDR-Sharp eigenlijk 'portable software' is, dus je kan een installatiemap letterlijk 1 op 1 naar ergens anders kopieeren.

Werken de andere SDR programma's wel en werkt de nieuwe SDR-Sharp nog steeds niet?
Nieuwe versies van SDR-Sharp (ga maar uit vanaf versie 17xx ) vinden het niet altijd leuk om een Ryzen processor te zien.
Ik ken nieuwe computers met een Intel of AMD processor (voorzien van W10 of W11) waarbij de oude versies van SDR-Sharp prima werkten, met vele plugins. Na alles 1-op-1 op een computer met een Ryzen processor overgezet te hebben en opgestart: never nooit meer (stabiel) werken!

Het probleem moet bij SDR-Sharp bekend zijn en ze zijn al eerder met een ander ontwikkelplatform (kit) in zee gegaan, omdat dit andere mogelijkheden geeft en de interface er mooier (bling!) uit gaat zien, o.a. met de ‘nacht’ kleuren. Ook hebben ze terloops iets gewijzigd ivm gebruik van het integreren van stuurprogramma’s (ExtIO) om zodoende geen gebruik van concurrerende SDR-Radio’s meer mogelijk te maken. Die zijn dan ook niet meer opgenomen in hun programmabestand.
Dat integreren was het laatst mogelijk bij versie 1732, daarna heb ik ook alleen maar problemen met vastlopende versies (frozen screen) na opstarten.
Soms lijkt het dan wel te werken (ook de 1854 versie) en na lange tijd aangestaan te hebben bevriest het beeld en je kan er alleen maar uit met CTRL-ALT-DEL (ook onder W11). Ik gebruik overigens veel verschillende testcomputers, maar ook op mijn computer met i5 processor, SSD, 8GB en 100% compatibele Intel chipset is het probleem aanwezig.

Voor oudere SDR versies heb ik een site gemaakt: http://www.wijkamp.com/sdr/
Op het forum ben ik over SDR een topic gestart: https://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=3&t=18085

Tot zover mijn tips en ervaringen.
Succes en doe er je voordeel mee!
Laat je nog even horen hoe het afgelopen is...?

tomanya
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2017, 13:59

Re: sdr sharp problemen

#6 Bericht door tomanya »

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ga de door jou aangegeven opties uitproberen en laat je weten wat het resultaat is.

Met vriendelijke groet,

Tom

tomanya
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2017, 13:59

Re: sdr sharp problemen

#7 Bericht door tomanya »

Beste PD2EW,

Ik heb veel gehad aan jouw hulp. De ZIP bestanden van de versies 14XX werkten niet omdat deze versies vastliepen op de install-rtlsdr.bat files. CMD.exe liep niet door. Ik ben toen door de ZIP files gegaan en kwam uit bij versie 1784. Voorlopig werkt die wel goed.
SDRUno, HDSDR en SDR++ werken bij mij goed maar hebben voor zover mij bekend geen scanfunctie.

Nogmaals bedankt en vriendelijke groet,

Tom

Gebruikersavatar
PD2EW
Berichten: 413
Lid geworden op: 22 sep 2016, 17:41
Roepletters: PD2EW

Re: sdr sharp problemen

#8 Bericht door PD2EW »

@Tomanya

Mooi dat het werkt, helemaal top!
Je kan je V3 stick op PPM afwijking testen en instellen met behulp van het P/C2000 signaal: 169.650 MHz (mijn V3 stick wijkt toch nog -2 ppm af..).
Ook kan je goedkopere RTL-USB sticks zo prima afregelen en er dus verder goed mee werken.

Experimenteren en toch terugvallen op de oudere versies kan je nu ook, door de portabiliteit: kopieer de gehele map naar een andere map of sub-map. en hernoem hem naar gebruik. Zo kan je vrijelijk experimenteren zonder telkens wat om zeep te helpen, werkt prima!

Welke banden scan je zoal..? Probeer de te scannen bandjes niet te breed te maken, eventueel kan je ze opdelen in stukken.
Ik maak hier erg veel gebruik van deze bandscanner:
https://mega.nz/folder/WOhgiYjB#_V0Fr0e ... r/STYE1a4T
Zijn plugins werken alleen betrouwbaar op wat oudere versies van SDR-Sharp, zie ook de 'note' op: https://mega.nz/folder/WOhgiYjB#_V0Fr0eu3UxFWXzytAZsIA
Oudere versies bieden soms nog wel eens meer en handiger functies dan nieuwe en de praktijk wijst het ook uit: nieuw is niet altijd beter..!

Succes maar weer en als tip: ga je ook eens rustig aan bezighouden met antennes en opstelling.
(maar veel daarover staat al beschreven onder het genoemde topic)

tomanya
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 okt 2017, 13:59

Re: sdr sharp problemen

#9 Bericht door tomanya »

Weer bedankt. Hier heb ik echt wat aan! Groet, Tom.

Plaats reactie