Probleem met installatie van nieuwste versies Raspberry Pi OS

Hardware en software.
Bericht
Auteur
PA2EFR
Roepletters: PA2EFR
Contacteer:

Re: Probleem met installatie van nieuwste versies Raspberry Pi OS

#31 Bericht door PA2EFR »

Ik heb twee NUC's voor file en website beheer, een PI3 als p1monitor in de meterkast en een PI4 met OMV en externe ssd
En twee Pi Zero's puur voor de lol, ipv6 only.

pa3met
Roepletters: PA3MET
Contacteer:

#32 Bericht door pa3met »

PA0ETE schreef: 02 jun 2026, 23:54
De raspberry's updaten dagelijks en upgraden met een full upgrade wekelijks. Dat gebeurt "automagisch" :) Gewoon met cron. Allemaal op verschillende tijdstippen om congestie daarbij te voorkomen (hoewel waarschijnlijk niet eens nodig bij die frequentie van bijhouden). Ik hoef alleen af en toe te controleren of de aanpassingen zijn gebeurd. Verder geen omkijken naar. Ik weet niet of ik dat hierboven schreef, maar er zijn er bij die 14 maanden werken zonder ooit een reboot.
die 14 maanden niet reboot : updaten wel?
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

sottezero

#33 Bericht door sottezero »

Worden de processen wel opnieuw gestart bij updates? Anders ben je gepatched maar draai je nog vatbare processen.

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#34 Bericht door PA0BAK »

sottezero schreef: 03 jun 2026, 20:34 Worden de processen wel opnieuw gestart bij updates?
Het is geen Windows :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#35 Bericht door PA0ETE »

Ja hier zijn een paar mensen die kennelijk niet genoeg van Linux weten, en bovendien niet goed kunnen lezen want hierboven staat toch echt dat ik updaten 1x per dag doe, en upgrades minder vaak, waarbij ik ervoor oppas dat ze niet allemaal tegelijk de boel gaan lopen binnenhalen. Maar ik lees zelf ook wel eens over dingen heen hoor. Het staat er echter wel.:)

Linux is veel meer dan Windows op dit soort dingen toegespitst. Het is niet te geloven hoeveel verloren werktijd dat updaten bij Windows kost. En dan moet er zo vaak gereboot worden. Verder is het bij Microschoft altijd pasen. Er is een paashaas die die updates iedere keer weer verstopt alsof het paaseitjes zijn. Zoeken naar updates staat er dan, en dat kan tijden duren.

Bij Linux staat er, als je het niet automatisch doet "Er zijn nieuwe updates", een Windowsgebruiker zal denken "Oh da's handig, hij gaat eerst zoeken en pas dan een melding." Maar dat is een misverstand. Bij Linux worden ze zelfs helemaal niet verstopt. En dat is een innoverende gedachte die in Seattle al van vóór de verhuizing van Califionië naar daar nog steeds nooit is komen bovenborrelen. Dat geeft ook een beetje aan hoe knullig de rest in elkaar geflanst is :)

Ik charcheer een beetje, maar je snapt het al, ik heb niet veel op met het bedrijf, waar ik overigens klant was op het moment dat ze nog maar 100 werknemers hadden. Ik had ooit een assembler voor de Z80 van het bedrijf waar op de verpakking stond "Written by Bill Gates". Serieus. Maar het is er daarna niet beter op geworden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#36 Bericht door TheoP »

Ik krijg bij Windows alleen een venster te zien dat buiten gebruiks tijden de pc opnieuw opgestart wordt om de updates te installeren.
Deze zijn dus al binnen gehaald.
Verder merk je er niets van.

Theo

pa0ejh
Roepletters: PA0EJH

#37 Bericht door pa0ejh »

Ik heb 2 Linux PC,s met MINT Os , en krijg toch wel regelmatig updates waarbij ik al of niet opnieuw
moet opstarten, alleen zeggen mij die namen niets, behalve als er Kernel staat, voor de rest weet ik
niet of ik ze nodig heb...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0ETE
Contacteer:

#38 Bericht door PA0ETE »

Het kan van alles zijn, vaak verbeteringen van software of het beter compatibel maken met hardware. Of drivers als er nieuwe hardware is. De belangrijkste zijn beveiligingsupdates. Die dichten lekken in de software, en dat hopelijk voordat ze zo bekend raken dat criminelen er wat mee doen :)

Ik gebruik mijn Windows-systemen maar af en toe, en als ik dat doe doe ik gewoonlijk eerst een handmatige update. Daarbij moet het systeem dan inderdaad eerst 10 minuten of iets meer of minder naar de updates zoeken. Wat echter ook vaak gebeurt is dat ik bij een dual-bootsysteem iets verkeerds intik en dan per ongeluk in Windows terechtkom, en bij het rebooten naar Linux zit ik eerst 10 of 15 minuten te kjken naar een scherm "Zet de PC niet uit" omdat er bij het rebooten updates worden geïnstalleerd die kennelijk zo belangrijk zijn dat ze nu meteen moeten gebeuren. En natuurlijk verwachten ze dat je naar Windows reboot en niet naar wat anders. In dat geval kunnen ze ook maar beter nu gebeuren dan hoef je er bij het opstarten niet op te wachten, maar het gebeurt in zo'n geval geregeld dat het twee espresso's duurt voordat ik verder kan. En zo'n dreigement van "Schakel de PC niet uit" kun je bij zo'n onstabiel systeem als windhoos, ook maar beter serieus nemen :)

PA0ETE
Contacteer:

#39 Bericht door PA0ETE »

Een niet nader te noemen zendamateur schreef me daarnet het volgende:

¨Je kunt ook altijd nog naar een windows omgeving gaan, geheel probleemloos hoor 🙂¨

Ja, en toen moest ik dus met veel herkenning direct denken aan dit oude reclamespotje met Sieto en Marijke Hoving:
.

youtu.be/6Fuv1WSYXMk

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#40 Bericht door PA0BAK »

PA0ETE schreef: 04 jun 2026, 10:00En zo'n dreigement van "Schakel de PC niet uit" kun je bij zo'n onstabiel systeem als windhoos, ook maar beter serieus nemen :)
Wat verwacht je anders van een analfabetisch systeem, dat het verschil niet kent tussen hoofd- en kleine letters ?

Hier gebruik ik (bijna) dagelijks 3 laptops, één voor de FTDX-10 (BTO), één voor de FT-710 (Clevo) en één voor mijzelf (HP).
Iedere laptop heeft 8 Linux installaties en ze zijn dus allemaal octal boot.
2 van deze laptops hebben ook een Windows-11 installatie, die alleen wordt gebruikt om mijn TomTom te updaten.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#41 Bericht door TheoP »

PA0BAK schreef: 04 jun 2026, 13:06 Windows-11 installatie, die alleen wordt gebruikt om mijn TomTom te updaten.
Hier een windows pc met versie 11 home er op, en daar draait een kompleet radio station op.
Alle muziek, de jingles het nieuws het binnenhalen van streams, alles met een windows machine.
En dat met alle updates en het verschil niet kennen tussen hoofdletters en gewone letters :D
Gaat al 10 jaar goed, is nog nooit stil gevallen.

Theo

PA0ETE
Contacteer:

#42 Bericht door PA0ETE »

Dit is nou precies waarom we verzekeringen hebben, en waarom het verstandig is sommige dingen te verzekeren.

Kijk, een gammele auto daar kun je ook jaren plezier van hebben. Er is een grote kans dat hij je een keer in de steek laat, maar tegelijkertijd zijn er legio voorbeelden, ook bij gebruik op slechtw egen waar mensen nog tien jaar met zo ń karretje doorrijden. De kans is echter wel heel veel groter dat ie op een kwade dag, en vrij waarschijnlijk op een moment dat je dat het minst kunt gebruiken, een keer door zijn wielen zakt.

Zo moet je dit ook zien :)

pa3met
Contacteer:

#43 Bericht door pa3met »

PA0ETE schreef: 04 jun 2026, 02:08 Ja hier zijn een paar mensen die kennelijk niet genoeg van Linux weten, en bovendien niet goed kunnen lezen want hierboven staat toch echt dat ik updaten 1x per dag doe, en upgrades minder vaak, waarbij ik ervoor oppas dat ze niet allemaal tegelijk de boel gaan lopen binnenhalen. Maar ik lees zelf ook wel eens over dingen heen hoor. Het staat er echter wel.:)
je doet updates maar sommige systems restarten dus al ern tijd niet, zeg je?

pa3met
Contacteer:

#44 Bericht door pa3met »

PA0BAK schreef: 03 jun 2026, 22:48
sottezero schreef: 03 jun 2026, 20:34 Worden de processen wel opnieuw gestart bij updates?
maar dat zou je in een aantal gevallen dus wel degelijk moeten doen.

pa3met
Contacteer:

#45 Bericht door pa3met »

PA0BAK schreef: 03 jun 2026, 22:48
maar dat moet je dus in een aantal gevallen juist wel doen.

Plaats reactie