Philips Norbit

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Philips Norbit

#1 Bericht door PH2UN »

Ik ben een Philips zender aan het restaureren en daar zitten vroege digitale componenten in.
Misschien leuk om te zien hoeveel vooruitgang we geboekt hebben in 55 jaar.
De rode IC's zijn TU-60 en de PS en GA units zijn discreet opgebouwde schakelblokken.

Mocht iemand overigens nog onderdelen uit deze tijd hebben liggen en doet daar niets mee, dan hoor ik dat graag.
Bijlagen
20240322_130722 klein.jpg
20240322_130649 klein.jpg
20240322_074109 klein.jpg

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Philips Norbit

#2 Bericht door PD0JSB »

Ik heb er geen onderdelen van liggen , maar herken ze wel , uit mijn verleden als buitendienst electronicus . Destijds trof ik ze aan besturingen voor beton centrales , het stond ook bekend als " LEGO blokken ", doorgaans waren deze zeer betrouwbaar , tja dat is 46 jaar terug , de installaties waaraan ik werkte waren een 10-12 jaar oud, werkte met ponskaart lezers , en omgebouwde mechanische rekenmachines als printer ( Kienzle )Afbeelding, dit was eigenlijk goud eerlijke en begrijpelijke apparatuur . Toen heb ik veel geleerd betreffende storing zoeken op componentenbasis,,, letterlijk vaak problemen "kortsluiten " via weerstandje naar aarde of naar voeding ( wel even een verantwoorde waarde kiezen van de weerstand volgens schema) . Daar heb ik nog altijd veel plezier van gehad.
Toen werkte ik voor een firma in weeg apparatuur, de wegers waren nog analoog .. de ouderwetse klokken , de uitlezing en sturingen waren digitaal, tegelijker tijd liep de digitalisering van electronische wegingen , de begin periode van loadcells en "echte" electronica (ttl en cmos ), vervolgens de eerste microprocessors en mainframe computers PDP8 , PDP11 van Digital equipment corporation , heerlijk om storing in te zoeken met RT11 software .
Tja de afdelings naam was IWEPA,, Industrieel Wegen En Proces Automatisering , van het oude Molenschot weeg werktuigen
Dit alles was mijn heerlijke start in de electronica
Gohhh,,, Norbits kunnen nog steeds wat los maken...
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PH2UN
Berichten: 210
Lid geworden op: 06 sep 2018, 21:57

Re: Philips Norbit

#3 Bericht door PH2UN »

Het voordeel van die dingen vind ik dat het, zoals je zegt, begrijpelijke techniek is. Verder kun je er zonder leesbril met een stel machinistenklauwen en een dikke Fluke gewoon aan meten zonder dat je meteen 4 pootjes kortsluit. :D

Plaats reactie