negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#1 Bericht door PC1L »

De (bekende) bekerelco's met grotere capaciteit : mogen deze na ( normale ontlading - niet in circuit ) een kleine restlading hebben maar invers, dus tegengesteld, negatief dus ?

Of zeg je dan, doe maar weg ?

pe1cmo
Berichten: 2087
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#2 Bericht door pe1cmo »

met een weerstand laden en kijken wat er gebeurd.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#3 Bericht door PC1L »

:lol: .. hm, ja zeg, maar dat hebben we dus zowiezo gedaan :-) .. al doe ik dat niet met een R maar met een als stroombron geschakeld device hi ( in te stellen stroom door de elco dus .. dan verloopt alles tamelijk normaal. Maar na enige tijd ontstaat er een kleine negatieve spanning over de elco en daar gaat de vraag over 8) .....

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#4 Bericht door Thom PA9T »

Hoeveel is negatief? Wat voor spanning ontstaat er dan over de elco?

Zoals ik je post lees, heb je een elco opgeladen, en daarna ontladen. De elco zit niet in circuit. Als de elco ontladen is, staat er een kleine negatieve spanning op de aansluitpunten van de elco. Begrijp ik je dan goed?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#5 Bericht door PE9ZZ »

Ik heb drie identieke sloopelco's op mijn werkbank liggen, 3.3 mF/50 V. Komen uit een lineaire voeding. De spanningen die ze hadden waren 186, -77 en 129 mV. Ik denk dat die komen vanwege het electrolyt dat erin zit. Immers, dat wekt een spanning op gelijk een citroen met een zinken en koperen electrode. Overigens zijn dit dus geen bekerelco's. Zal die ook eens meten...

Edit: bekerelco's uit 1976 (!) van 12 mF/40 V hadden 24 en 80 mV. Er was nog een derde, modernere maar die had een bleeder over de aansluitingen en die was 0.2 mV.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#6 Bericht door PC1L »

Thom PA9T schreef: 24 feb 2024, 15:28 Hoeveel is negatief? Wat voor spanning ontstaat er dan over de elco?

Zoals ik je post lees, heb je een elco opgeladen, en daarna ontladen. De elco zit niet in circuit. Als de elco ontladen is, staat er een kleine negatieve spanning op de aansluitpunten van de elco. Begrijp ik je dan goed?
Tot -50 mV .. goed begrepen. De ontlading is eigen ontlading en duurt meerdere dagen tot een week of zo. De andere elco's zijn kleiner en blijven positief. De grote is tegen 100.000 uF .... De draden kon ik loskoppelen maar om de hele elco eruit te halen is veel werk, wordt uitgraven.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#7 Bericht door PC1L »

PE9ZZ schreef: 24 feb 2024, 18:39 Ik heb drie identieke sloopelco's op mijn werkbank liggen, 3.3 mF/50 V. Komen uit een lineaire voeding. De spanningen die ze hadden waren 186, -77 en 129 mV. Ik denk dat die komen vanwege het electrolyt dat erin zit. Immers, dat wekt een spanning op gelijk een citroen met een zinken en koperen electrode. Overigens zijn dit dus geen bekerelco's. Zal die ook eens meten...

Edit: bekerelco's uit 1976 (!) van 12 mF/40 V hadden 24 en 80 mV. Er was nog een derde, modernere maar die had een bleeder over de aansluitingen en die was 0.2 mV.

Tjerk, 9ZZ
Weet je misschien de ontlaadtijd van dat type met -77 mV ?

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#8 Bericht door PE9ZZ »

PC1L schreef: 24 feb 2024, 20:48 Weet je misschien de ontlaadtijd van dat type met -77 mV?
Oei, dat gaat lastig worden. Hij zit intussen in een bakje met elf andere, identieke elco's. Ik wil wel effe gaan zoeken maar moet eerst weten wat jouw definitie is van ontlaadtijd. Is dat met of zonder belasting? En vanaf welke spanning? Deze elco's zijn voor 50 V. Moet ook effe mijn datalogger gaan aanzwengelen...

Edit: ontlaadtijd is dus zonder belasting lees ik nu maar vanaf welke spanning?

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#9 Bericht door PC1L »

PE9ZZ schreef: 25 feb 2024, 07:05
PC1L schreef: 24 feb 2024, 20:48 Weet je misschien de ontlaadtijd van dat type met -77 mV?
Oei, dat gaat lastig worden. Hij zit intussen in een bakje met elf andere, identieke elco's. Ik wil wel effe gaan zoeken maar moet eerst weten wat jouw definitie is van ontlaadtijd. Is dat met of zonder belasting? En vanaf welke spanning? Deze elco's zijn voor 50 V. Moet ook effe mijn datalogger gaan aanzwengelen...

Edit: ontlaadtijd is dus zonder belasting lees ik nu maar vanaf welke spanning?

Tjerk, 9ZZ
.. in dit geval wordt er mee bedoeld de eigen ontlading .. omdat het al oude elco's zijn zal dat niet zo lang duren, ik laat het zelf zo voor een paar dagen en meet opnieuw hi of elke dag even .. de werkspanning is 40 Volt en ik zette er 1,5 Volt op. En dus geen belasting.

De C die de kleine negatieve restspanning ontwikkelt weet ik niet van of dit normaal gedrag is, ik weet niet al te veel van dit soort elco's :(

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#10 Bericht door PE9ZZ »

PC1L schreef: 25 feb 2024, 09:40 De C die de kleine negatieve restspanning ontwikkelt weet ik niet van of dit normaal gedrag is, ik weet niet al te veel van dit soort elco's :(
Ik ook niet maar ik denk niet dat dit schokkende fenomenen zijn. Ik zal die elcootjes eens in een testopstelling zetten en elke dag de klemspanning meten na opladen met 1.5 V. Er zullen zeker verschillen zijn...

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#11 Bericht door PE9ZZ »

Bijgevoegd de eerste resultaten. Het lijkt erop dat elco's met een negatieve nulspanning hun lading niet goed vasthouden. Die erop was gezet door ze een seconde met een voeding van 1.499 V klemspanning te verbinden.

Wordt vervolgd.

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
elco_discharge_test.zip
(12.18 KiB) 11 keer gedownload

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#12 Bericht door PC1L »

De zip file krijg ik niet a h werken maar als je gewoon de capaciteit en het aantal dagen dat ie ontlaad straks even geeft is dat precies wat we willen weten :) ..

Overigens, het lijkt dat deze elco's ( hier dus waarvan sprake ) goed zijn vanwege het goed vasthouden v d ladingen. Maar dergelijke grote capaciteiten in aanmerking genomen zegt dat ook niet alles.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#13 Bericht door PE9ZZ »

Zipfile zit een ODF spreadsheet in, elk zichzelf respecterend spreadsheetprogramma kan dat openen. Ik moet die in een zipfile doen omdat-ie anders niet wordt geaccepteerd door de forumsoftware. Hier met de metingen van zonet:
elco_discharge_test.zip
(19.1 KiB) 10 keer gedownload
Zie wel wat grappige observaties. Als een elco een negatieve lading had voor opladen ontlaadt-ie veel sneller dan met een positieve lading. Die zitten allemaal tussen de 1.3 en 1.4 V. Één elco is bijna nul maar die heb ik waarschijnlijk per ongeluk kortgesloten.

Edit: csv (txt) doet-ie ook.

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
elco_discharge_test.csv.txt
(599 Bytes) 11 keer gedownload

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#14 Bericht door PC1L »

.. in ieder geval dank voor de moeite v h meten en zenden. De txt file werkte meteen. De zip heeft iets van doen met de browser.

Het frappante met de elco van 50.000 uF is wel dat hij nu al twee dagen op ca 1,9 Volt blijft staan :lol: .. nuja.

Was parallel geschakeld aan twee andere die beide op + stonden. Qua zelfontlading gaat het in ieder geval zeer traag.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1246
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: negatieve restlading op een bekerelco NIET in circuit - los

#15 Bericht door PE9ZZ »

Hierbij nog een meetreeks. De "goeie" elco's ontladen heel traag, de "slechte" veel sneller. Ik kan niet goed duiden wat hiervan de relevantie is in normaal gebruik maar ik verwacht niet heel groot.

Raar dat de ZIP file het niet doet.

Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
elco_discharge_test.csv.txt
(686 Bytes) 9 keer gedownload
elco_discharge_test.zip
(21.02 KiB) 8 keer gedownload

Plaats reactie