Hoge netspanning door zonnepanelen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb m'n spanning weer eens gemeten. Gisteren 233 volt met zon.
Nu bewolkt is ie 240 volt.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#17 Bericht door sottezero »

Ik had het vorig jaar al eens geopperd, dat de electriciteitsboeren opzettelijk de spanning verhogen om al die zonnepanelen uit te schakelen.

#1 geen vergoeding hoeven geven aan particuleren
#2 makkelijkere controle over stroombronnen (gas centrale enz en EIGEN zonnepanelen)

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#18 Bericht door pe1rea »

sottezero schreef: 25 apr 2022, 17:06 Ik had het vorig jaar al eens geopperd, dat de electriciteitsboeren opzettelijk de spanning verhogen om al die zonnepanelen uit te schakelen.

#1 geen vergoeding hoeven geven aan particuleren
#2 makkelijkere controle over stroombronnen (gas centrale enz en EIGEN zonnepanelen)
Als je dat denkt, dan heb je overduidelijk geen enkel begrip van het distributiesysteem.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#19 Bericht door PA0HJA »

Het word tijd dat ze locale, -prive- opslag/omvormers gaan subsidiéren........
Net als de zonnepanelen zelf.....

??
:roll:
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#20 Bericht door PA0FRI »

Juul - PE0GJG schreef: 24 apr 2022, 18:26 Dan vraag ik mij af of ik m'n zenders en ontvangers in de gaten moet houden.
Vergeet oudere motoren niet. Ik heb een draaibankje Emco Unimat 3 en dat wordt behoorlijk heet, daarom wordt het met met 220VAC gevoed.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#21 Bericht door PA3HMP »

mijn taig draaibankje draait op een 24V motor van een electrische rolstoel, die kan gelukkig wel wat hebben, maar mijn buizen lineair zal het wel niet zo fijn vinden.

Gisteren gekeken, niet veel zon, spanning tussen 220 en 231,5V Helaas onthoudt deze meter geen max spanning, enkel max stroom, ik zit wel aan het eind van het netwerk dus ik vermoed dat als het heel erg zonnig wordt het nogal kan oplopen, voorlopig maar in de gaten houden.

PA2DOL Dolf
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 apr 2018, 21:41
Roepletters: PA2DOL

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#22 Bericht door PA2DOL Dolf »

Hallo Henk en alle anderen,

Ik heb recentelijk ook enige knaleffecten, rook en vuur mogen ervaren als gevolg van hogere netspanning dan waarvoor de meetapparatuur gemaakt is.
Mijn HP apparatuur is tussen de 20 en 40 jaar oud. Na een nieuwe eindejaars knaller kort voor Kerst 2021 heb ik besloten alle apparatuur eens goed van binnen te bekijken. Bij HP vind je altijd een 0,1 uF / 250 volt RIFA condensator direct over de netentree. Die dingen geven bij de huidige netspanning regelmatig de geest. Er bestaat tegenwoordig een 275 volt RIFA condensator die lokaal verkrijgbaar is. Op foto's is een ontplofte condensator te zien. Enorme stank en kleverige drab komt eruit. Inmiddels heb ik alle apparatuur voorzien van nieuwe condensatoren en gelijk ook de ventilatoren vervangen. Dat scheelt een ook hoop herrie.
20211221_143958.jpg
20220118_170412.jpg

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#23 Bericht door PA2S »

PA2DOL Dolf schreef: 26 apr 2022, 21:51 Bij HP vind je altijd een 0,1 uF / 250 volt RIFA condensator direct over de netentree.
Hallo Dolf en anderen,

Hier precies hetzelfde, vorig jaar kwam er bepaald geen kalkoengeur uit een HP 436A, primaire zekering eruit en enkele dagen stank in de shack. Ik meende dat het de leeftijd was, maar achteraf bekeken zal de combinatie met de hogere netspanning het ding wel de das om hebben gedaan. Want ca. 244 V is wel erg op het randje (en zo'n bejaarde component zo ruw behandelen...hij heeft me het betaald gezet...).
Ook een goed idee om ventilatoren te vervangen. Voorlopig geen last van verveling in elk geval :-)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#24 Bericht door PA3HMP »

Die condensatoren gingen er bij 220V bij mij ook wel eens uit, geen geweldige kwaliteit, een hoop rook, Philps gebruikte ze vroeger ook in hun voedingen.
Gisteren steeg de spanning naar 240V hier toen de zon scheen dus nog net binnen de 10%

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#25 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik gisteren m'n ICOM R70 ontvanger bekeken en ik denk dat ik hem al eens op 240 volt gesoldeerd heb. Want daar stond ie op.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#26 Bericht door PA9X »

Mijn buren hebben zonnepanelen. De zogenaamde dubieuze plug and play modellen met micro omvormers die je letterlijk in het stopcontact steekt. Hij vertelde dat hij in een paar jaar tijd twee kapotte koelkasten heeft gehad. Hij weet zelf niet wat het euvel was (de man is atechnisch). Ik leg nu ineens een verband met die hoge spanning.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#27 Bericht door pc1mb »

Je zou bijna zeggen dat het lichtnet een spanningsbron is als alle andere, dus mét een inwendige weerstand. :mrgreen:

Ik vind wel de norm wat hoog gekozen. Ook veel moderne apparatuur komt op het label niets verder dan 250V.

NB: 253V is dan ook nog de drempel voor langzaam afschakelen. Korte pieken kunnen dus nóg hoger zijn. Condensatoren in apparatuur die voor 220V gemaakt is in 19-kruik, zijn dan een makkelijke prooi.

De oplossing is eenvoudig: laat bejaard spul uit als de zon schijnt... Liefst aan een stekkerblok met schakelaar én overspanningsbeveiliging.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#28 Bericht door pc1mb »

Afbeelding

De situatie hier op een half bewolkte dag, met de hand gemeten op de hoofdschakelaar. Met name in de middag regelmatig wat wolken. Ga je stevig terug staan leveren dan is de spanning bij de omvormer al gauw nog een paar volt hoger, tenzij die natuurlijk ín de meterkast hangt.

L3 was vroeger m'n enige fase (1x35), is in januari opgewaardeerd naar 3x25. In de avond zie je L3 ook het diepst zakken. Ook hier kon de verdeling over de fases in de wijk dus beter! Maar nu heb ik dus de mogelijkheid om m'n zonnepanelen op L2 te zetten. Kan het iedereen aanraden, 3f aansluiting en 1f omvormers...

Vanavond ligt er een ESP8266 en een handje RJ12 stekkers in de bus om het een en ander automatisch te volgen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#29 Bericht door pc1mb »

Op dit moment (16:00) 241,3 - 238,1 - 247,0 op de hoofdschakelaar. Geen wolk...

Kan zomaar nog meer geweest zijn rond 14-15u...

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#30 Bericht door PA1AIS »

Niet dat het tegen langere hoge spanningen werkt, maar wel tegen extra spikes:
stekkerdoos.JPG
stekkerdoos2.JPG
Niet goedkoop, maar sinds ik alle apparatuur hiermee aangesloten heb in de nieuwe shack sinds 2 jaar, heb ik nog nooit zo laag ruis niveau gehad en zelden of geen HF terugwerking.
Ze kosten een rib uit je lijf, maar is het mij zeker waard gebleken.
Zie ook de artikelen van Nico PA0NIC.
https://www.pa0nhc.nl/

Net als internet, moet je het lichtnet als vijandige omgeving beschouwen, en is het aan elke gebruiker om ZELF maatregelen te treffen om alle boze storing buiten de deur te hangen.
Uiteraard dient elke amateur een goede randaarde te hebben, toch?
Een paar VDR's met zekeringen aan het begin van de shack kan ook al helpen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie