Hoge netspanning door zonnepanelen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Hoge netspanning door zonnepanelen

#1 Bericht door PA2S »

Vorige week was een Elektrolytische condensator defect geraakt in een jaren '70 meetapparaat van HP (8445B preselector). De betreffende Elco is een afvlakcondensator. Hij vlakte niet meer af, maar sloot de boel kort. Poef, zekering eruit. Gelukkig maar!

Weinig tijd, dus iets voor de volgende dag. Het gebeurt mij vaker dat ik tijdens het douchen spontaan een ingeving krijg en ook zo deze keer: probleem ontstond vroeg in de middag, zou de netspanning (te?) hoog zijn geweest? Recent had de buurman panelen bijgeplaatst op het garagedak (inclusief stoorzender).

Het meetapparaat stond (nog) ingesteld op 220 V en bij een duidelijk hogere spanning zou de gelijkspanning over de Elco wel eens in de buurt kunnen komen van de "rating" van 50V. Een paar keer de netspanning gemeten (met verschillende meters om fouten te beperken). Hmm, rond 13.00 uur ca. 245 V. Dus inderdaad fors hoger.

Wat gelezen op internet, volgens de eisen zouden omvormers moeten afschakelen bij 253 V (=230 V +10%). Het kan dus nog een stukje meer worden. Het is wat mij betreft een van de vele nadelige gevolgen van de klimaathysterie. Doe er nog warmtepompen en 's nachts opladen van E-auto's bij en ik zie de spanning al zwabberen tussen 230 V + en - 10%. Om nog niet te praten over blind vermogen en andere netvervuiling. Wat gebeurt er als omvormers massaal gaan afschakelen en dan weer inschakelen? Kan een lawine-effect ontstaan? Ik ben geen expert op dit terrein, maar het lijkt me een potentieel probleem.

Op fora over oude radio's had ik al het advies gelezen om oude radio's op 240 V te zetten of anders een serieweerstand te gebruiken om de boel heel te houden. Zo had ik ook een recent op de kop getikte Bi-Ampli radio (B5X34, echte stereo ontvanger met schuine schaal) op 245 V gezet.

253 V is ca. 15% hoger dan 220 V en dus loopt bijvoorbeeld de gloeidraadspanning van elektronenbuizen op. Bij E buizen bijvoorbeeld van 6,3 naar ca. 7,25 V en dat leidt gegarandeerd tot problemen (en dure "nieuwe" buizen). Ook andere spanningen kunnen te hoog worden voor de componenten.

De bottom line is dat het heel verstandig is om klassieke apparaten onder de loep te nemen en als het mogelijk is, deze bijvoorbeeld in te stellen op 240 V of eventueel een Variac of voorschakelweerstand te gebruiken. Mijn Variac staat nu onder een tafel maar gaat een wat beter bereikbare plaats krijgen.

Uiteraard gaan alle spullen een keer door de molen, zoals omzetten van de spanningskiezer en dergelijke. Een soort van "climateproof" :-(

Fijne zondag!

Henk PA2S

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#2 Bericht door Juul - PE0GJG »

Da's een bericht zeg. Ik zal ook m'n netspanning eens nameten. Je weet maar nooit. De zonnepanelen cowboys doen soms ook maar wat hé.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#3 Bericht door pe1br »

Nee hoor ze doen niet zomaar wat, ze houden zich keurig aan de norm 230V +/- 10%.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#4 Bericht door Juul - PE0GJG »

pe1br schreef: 24 apr 2022, 12:25 Nee hoor ze doen niet zomaar wat, ze houden zich keurig aan de norm 230V +/- 10%.

Ik hoop dat je gelijk krijgt. Ik schreef ook "soms"...........................
Ik weet niet of ze er bij AT er ook zo over denken. Maar dat gaat dan over "storen".
Maar hoe dan ook, mijn zonnepanelen heb ik geen last van.

Aha, zit zeker in de installatie ?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#5 Bericht door Ton_O_E »

Ik zit wel eens te fantaseren, als heel veel mensen zonnepanelen hebben en ze schakelen de transformator in de wijk af,
bestaat er dan de mogelijkheid dat de panelen elkaar in sink houden en zodoende de spanning blijft.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb net m'n netspanning gemeten 233 Volt. ( met 3 verschillende meters ).
Dan vraag ik mij af of ik m'n zenders en ontvangers in de gaten moet houden.

Ik kan bijvoorbeeld mijn ICOM R70 RX omzetten naar 235 volt. Hij staat nu op 220 volt. Is dat zinvol?

Juul
screen 1.165.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#7 Bericht door PA1AIS »

Ik denk dat r70 er niet onder lijd. Je kan na het verzetten de voedingspanningen meten.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#8 Bericht door PA2S »

PA3TON schreef: 24 apr 2022, 17:46 Ik zit wel eens te fantaseren, als heel veel mensen zonnepanelen hebben en ze schakelen de transformator in de wijk af,
bestaat er dan de mogelijkheid dat de panelen elkaar in sink (PA2S: je bedoelt sync?) houden en zodoende de spanning blijft.
De aangevoerde stroom moet "hard" zijn om de inverters in de pas te laten lopen en als dat niet het geval is, dan kan de boel onstabiel worden. Of een verzameling inverters samen de boel overeind kunnen houden, weet ik niet, maar mijn eerste reflex is dat het een janboel wordt en de inverters gaan afschakelen. Ze moeten daarna een bepaalde tijd wachten met inschakelen tot er lang genoeg een stabiele spanning en frequentie is gemeten. Maar ik vraag me bijvoorbeeld ook af wat er gebeurt nadat de spanning terugkomt na een onderbreking. De inverters zullen dan gaan inschakelen en die inschakeleffecten kunnen ook instabiliteit veroorzaken.

Een kennis, die energietechniek heeft gestudeerd in Eindhoven en o.a. ontwerpen van hoogspanningsnetten heeft gemaakt, heeft me eens verteld dat er veel uitdagingen zijn, die nog lang niet zijn opgelost.

De TU Delft heeft een lab om dingen te simuleren en daarmee te onderzoeken hoe voorgestelde technieken in de praktijk kunnen werken. Er wordt veel onderzoek gedaan naar methoden om het geheel der dingen goed te laten functioneren. Ik heb de nodige ideeën voorbij zien komen, veel ervan met hulp van software en communicatie tussen apparaten om alles op elkaar af te stemmen.

In mijn ogen staan we nog in de kinderschoenen en moet er nog "veel stroom door de kabels vloeien" voordat een goed en stabiel systeem zichtbaar wordt. Tot die tijd zal het me niet verbazen als er zich geregeld incidenten voordoen.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#9 Bericht door PE1PQX »

@Juul: om de levensduur te vergroten zou ik het juist wel doen, even switchen naar 235Volt. Dat de netspanning net even wat lager ligt boeit niet veel.
Onze netspanning ligt al jaren op 230Volt....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#10 Bericht door PA2S »

Juul - PE0GJG schreef: 24 apr 2022, 18:26 Ik heb net m'n netspanning gemeten 233 Volt. ( met 3 verschillende meters ).
Dan vraag ik mij af of ik m'n zenders en ontvangers in de gaten moet houden.

Ik kan bijvoorbeeld mijn ICOM R70 RX omzetten naar 235 volt. Hij staat nu op 220 volt. Is dat zinvol?
Je zou rond de middag moeten meten want dan leveren de inverters het meeste vermogen
Nu (20:16 zomertijd) is de spanning 231 V en de SMA inverter levert nog net 200 mA. In korte tijd was de spanning gezakt, een kwartier geleden nog 233 V.

Wat de apparatuur betreft: ik veronderstel dat de kans verwaarloosbaar is dat er iets stuk gaat door te lage spanning. Ik zou altijd de spanningskiezer/schakeling omzetten naar de hogere waarde. Scheelt ook nog wat opgenomen vermogen.

Update 20:32: 229 V, inverter levert nog 14 W.

on4ged
Berichten: 331
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#11 Bericht door on4ged »

Ik controleer zeer regelmatig mijn verbruik met de digitale energiemeter. Naast dag en nachtverbruik, geeft hij ook het in het stroomnet geïnjecteerde vermogen zowel bij dag als nacht. Alsook het verbruik en de netspanning op dat ogenblik
Ikzelf heb geen zonnepanelen, maar op het gebouw waar ik woon liggen er wel zo'n 100 stuks. die er intussen bijna 20 jaar hangen. Er is één inleidingskabel voor het gehele gebouw. Hierop staan de vijf meters van de appartementen en de algemene meter waar ook de zonnepanelen op aangesloten zijn. Ik zie de netspanning hier variëren tussen 228 en 243 volt. Maar ik kan daar geen link mee leggen met de aanwezigheid van zonnepanelen, daar zijn ook niet meteen bepaalde dagdelen aan te koppelen. Ik denk dat het eerder ligt aan het wisselend algemeen verbruik in de buurt. Bij hoog verbruik een lage netspanning, en bij laag verbruik hoge netspanning. Ook kan ik geen onderscheid maken tussen de 6 meters die verdeeld zijn over de 3 fasen van het inkomend net. De algemene meter, die met de zonnepanelen, is een driefasige aansluiting, de vijf andere eenfasig, maar op welke fase die aangesloten zijn, en op welke fase de zonnepanelen in het net injecteren kan ik niet achterhalen. Daarvoor zou ik de meters moeten openbreken, en dat zou me niet in dank aanvaard worden.
Ook blijk ik geen problemen te hebben met storingen, noch van de zonnepanelen, noch van de omvormers, en mijn EndFed longwire is al hier meerdere jaren aan het chassis van de zonnepanelen opgehangen geweest. Tot die hele zooi van 10 zonnepanelen die aan mijn appartement hingen midden in de nacht met een hels gedaver en het meesleuren van de achtergevel naar beneden kwam. Daar hing dan ook de ophanging van mijn antenne. De antennedraad zelf was gebroken, maar snel hetseld. Ben ik dan misschien de enige die geen problemen heeft met de zonnepanelen? En neen ze werden niet door een officieel of gecertifieerd installateur geplaatst, maar gewoon door mijn huisbaas zelf, een CV-installateur die denkt dat hij iets van elektriciteit kent. Maar hij heeft welvoor zeer degelijk materiaal gekozen.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#12 Bericht door Juul - PE0GJG »

Leuk zeg en mooi al jullie gedachten. Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht.

@ André. Dus ik ga m'n R70 even "doen". En ook de spanningen na meten. Ben benieuwd.

Vindt ik wel leuk, weer even de soldeerbout aan zetten.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#13 Bericht door pe1br »

Juul - PE0GJG schreef: 24 apr 2022, 12:47
pe1br schreef: 24 apr 2022, 12:25 Nee hoor ze doen niet zomaar wat, ze houden zich keurig aan de norm 230V +/- 10%.

Ik hoop dat je gelijk krijgt. Ik schreef ook "soms"...........................
Ik weet niet of ze er bij AT er ook zo over denken. Maar dat gaat dan over "storen".
Maar hoe dan ook, mijn zonnepanelen heb ik geen last van.

Aha, zit zeker in de installatie ?
Nee ik zit al jaren niet meer in de installatietechniek en heb ook nooit zonnepanelen geïnstalleerd.
Mijn eigen panelen zijn dan ook door een installateur geplaatst.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#14 Bericht door PA3HMP »

toch wel iets om na te kijken, ik zal eens in de gaten houden wat het hier doet want ook hier zie je overal meer zonnepanelen opduiken

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Hoge netspanning door zonnepanelen

#15 Bericht door Frankyboy »

Hier is het een drama. Gemiddeld overdag is de spanning rond de 245V.
Mijn eigen zonnepanelen gaan er 's middag's bij voldoende zon ook uit, max spanning 253V.
(De omvormer staat netjes op NL settings, ik weet dat sommige installateurs dat nog wel eens veranderen om toch te kunnen leveren :cry: )

Ik heb een klacht ingediend bij Liander.
Er is hier op alle 3 fasen gemeten, inderdaad erg hoog 248 is geen uitzondering. De L2 fase zat er 2 Volt onder daar ben ik heen verplaatst.
Uiteraard geen oplossing, mijn panelen schakelen nog steeds af, iets minder vaak, dat wel.

Uitstekende monteur: Netjes uitgelegd, oude wijk, 1 kabel en ik zit aan het eind. Ondertussen zijn er vele zonnepanelen geplaatst en daardoor loopt de spanning te veel op.
Opvolging Liander: Klacht kan alleen opgelost worden door nieuwe kabels in de wijk. Oplossingsdatum onbekend.

Dat was een half jaar geleden, ondertussen zijn ze hier in de wijk aan het graven en een nieuwe kabel aan het leggen.
Blijkbaar wordt het toch sneller dan verwacht opgelost.

Er is toch wel een redelijk infrastructuur probleem aan het ontstaan in Nederland. (Beetje afhankelijk waar je zit)

Plaats reactie