Off-the-grid met een handgenerator

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Off-the-grid met een handgenerator

#1 Bericht door PA0ETE »

Off-the-grid met een handgenerator - Off the Grid with a Hand Generator (Dutch, including English subtitles)


youtu.be/5SvKEbKPhy4
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#2 Bericht door PA9CW »

Misschien even open schroeven? En kijken wat erin zit.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#3 Bericht door PA0ETE »

Van wat ik van de buitenkant kan zien is het alleen een dynamo en er zal vast ook nog wel een brugcel in zitten. Het is allemaal topsimpel. Mechanisch zit het redelijk goed in elkaar. Het valt niet na een week intensief gebruik van ellende uit elkaar. Het enige wat een beetje knullig is, dat is de manier waarop de slinger op de as gemonteerd zit.

Het idee om het filmpje nu te doen was vanmiddag heel spontaan. Ik heb het momenteel heel druk, en vandaag had ik ineens wat tijd. Had ik hem vandaag echter opengeschroefd, dan had ik misschien geen tijd meer gehad om het ding weer n mekaar te zetten. En voordat ik hem open maak wil ik in elk geval eerst nog een keer goed meten hoe goed of slecht hij werkt. Misschien zit er wel een gelijkstroomdynamo in, en geeft dat ongelooflijke spikes op de uitgang :-) Topsimpel allemaal, maar het ding kostte zo weinig dat ik me er ook niet teveel van voorgesteld heb. Hij was beter en mooier dan ik aan de hand van de advertentie had verwacht in elk geval.

Het is zeker niet persoonlijk bedoeld, maar als ik dit soort filmpjes maak is het heel letterlijk nooit van "wat leuk dat je hier een filmpje van maakt". Het is altijd "het is te donker", "ik dacht dat je had doorgeleerd voor cameraman en dan zoiets", of het geluid deugt niet. Een leuke was laatst ook "had je niet kunnen wachten dat je niet meer schor bent?" Ik ben al sinds augustus schor, dit is de eerste week dat mijn stem weer een beetje normaal begint te klinken :-) Soms geef ik bij zoiets als antwoord: het is gewoon gratis. Maar dan heb ik wel eens terug gehoord "de Consumentenbond zegt dat je ook op gratis producten heel normaal garantie behoort te krijgen, en die garantie waar ik gewoon recht op heb spreek ik nu dus aan". Ja grapjurk :-)

Misschien ga ik nog wel eens een keer wat serieuze apparatuurtesten doen ook van bijv. amateursets, maar dan moet ik eerst een sponsor vinden want goedkoop is zo'n excercitiet bepaald niet, en het zit ook vol met voetangels en klemmen.

Het filmpje was vooral bedoeld om mensen te laten weten dat er iets als dit bestaat. Vaak maak ik ze inderdaad nog wel een keer open als ik zoiets in de praktijk denk te gebruiken, en dan voer ik meestal wel een paar verbeteringen uit. Als ik dat inderdaad ga doen, dan maak ik daar heel zeker ook weer een fimpje van.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#4 Bericht door pc1mb »

Het is maar feedback. Ook die is gratis. Niet goed (geen) geld terug.

De topic titel wekt hoge verwachtingen en die worden eigenlijk niet ingelost door het filmpje.

Op een ander forum hebben we een topic "je laatste aanschaf" waarin je met een paar plaatjes en een paar regels tekst dezelfde informatie deelt in een ander format. Met andere verwachtingen (en minder "leestijd" per object) zijn de reakties daar juist heel positief. Komt veel lolligs voorbij. En in dát format verwacht niemand serieuze output tests of onder het kappie kijken.

Ben benieuwd wat je hier verder mee kan. Als er leuk vermogen uit komt kan een buffer accu'tje misschien zorgen dat je niet continu hoeft te slingeren...
Laatst gewijzigd door pc1mb op 08 okt 2021, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#5 Bericht door PA0LMD »

PA0ETE schreef: 07 okt 2021, 22:07 Van wat ik van de buitenkant kan zien is het alleen een dynamo en er zal vast ook nog wel een brugcel in zitten. Het is allemaal topsimpel. Mechanisch zit het redelijk goed in elkaar. Het valt niet na een week intensief gebruik van ellende uit elkaar. Het enige wat een beetje knullig is, dat is de manier waarop de slinger op de as gemonteerd zit.

Het idee om het filmpje nu te doen was vanmiddag heel spontaan. Ik heb het momenteel heel druk, en vandaag had ik ineens wat tijd. Had ik hem vandaag echter opengeschroefd, dan had ik misschien geen tijd meer gehad om het ding weer n mekaar te zetten. En voordat ik hem open maak wil ik in elk geval eerst nog een keer goed meten hoe goed of slecht hij werkt. Misschien zit er wel een gelijkstroomdynamo in, en geeft dat ongelooflijke spikes op de uitgang :-) Topsimpel allemaal, maar het ding kostte zo weinig dat ik me er ook niet teveel van voorgesteld heb. Hij was beter en mooier dan ik aan de hand van de advertentie had verwacht in elk geval.

Het is zeker niet persoonlijk bedoeld, maar als ik dit soort filmpjes maak is het heel letterlijk nooit van "wat leuk dat je hier een filmpje van maakt". Het is altijd "het is te donker", "ik dacht dat je had doorgeleerd voor cameraman en dan zoiets", of het geluid deugt niet. Een leuke was laatst ook "had je niet kunnen wachten dat je niet meer schor bent?" Ik ben al sinds augustus schor, dit is de eerste week dat mijn stem weer een beetje normaal begint te klinken :-) Soms geef ik bij zoiets als antwoord: het is gewoon gratis. Maar dan heb ik wel eens terug gehoord "de Consumentenbond zegt dat je ook op gratis producten heel normaal garantie behoort te krijgen, en die garantie waar ik gewoon recht op heb spreek ik nu dus aan". Ja grapjurk :-)

Misschien ga ik nog wel eens een keer wat serieuze apparatuurtesten doen ook van bijv. amateursets, maar dan moet ik eerst een sponsor vinden want goedkoop is zo'n excercitiet bepaald niet, en het zit ook vol met voetangels en klemmen.

Het filmpje was vooral bedoeld om mensen te laten weten dat er iets als dit bestaat. Vaak maak ik ze inderdaad nog wel een keer open als ik zoiets in de praktijk denk te gebruiken, en dan voer ik meestal wel een paar verbeteringen uit. Als ik dat inderdaad ga doen, dan maak ik daar heel zeker ook weer een fimpje van.
Mmm....in de tijd die je nodig had om dit te schrijven John had je ook die 8 schroeven er uit kunnen draaien...en er weer in. :D
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#6 Bericht door PA0ETE »

Ja maar Leo, maar datzelfde geldt voor jou ook hoor. Als je de tekst van mij wel goed gelezen had, of in elk geval als je er rekening mee had gehouden dan had je deze reactie waarschijnlijk ook niet geschreven. :D
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#7 Bericht door PA3DJS »

Een ander filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=E11uh0ovmuc
Laat zien dat de uitgang is gestabiliseerd. uitgangspanning op USB poort wordt bepaald door de voltage setting. De regualtor is een buck step down LM2596 (uit het filmpje).

Voor mij zal een nadeel zijn dat je klockwise moet draaien.

Op basis van het filmpje krijg ik geen verkeerde indruk. De ongereguleerde uitgangsspanning is ook beschikbaar.

Het ding maakt op mij geen verkeerde indruk.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#8 Bericht door PA0ETE »

Hé Wim,

Bedankt voor je reactie. Daar heb ik wat aan. DIe van mij zit in exact dezelfde verpakking met exact dezelfde papieren erbij.

Eerst even een wat meer inhoudelijke reactie op het zelf niet wat uitgebreider kijken. Ik heb het apparaat al een tijdje liggen. Ik heb de afgelopen tijd erg hard gewerkt (soms meerdere dagen 12 of 14 uur per dag), en sinds augustus zit mijn gezondheid wat tegen (niets ernstigs gelukkig). Ik heb gisteren enkele filmpjes gemaak omdat dat al een tijdje achterwege was geblevent, en bedacht me daarbij dat deze generator er ook al een poos lag. Waarschijnlijk ga ik er ook nog een keer uitgebreider naar kijken, zeker voordat ik hem een keer echt in gebruik neem. Daar was gisteren echter geen tijd voor. Het was dit filmpje (in één shot gemaakt, even lang als wat je ziet), of geen filmpje.

Ik heb er niet bij stilgestaan dat er meer mensen zo'n filmpje gemaakt zouden hebben.

Ik lees, omdat 90% van mijn werk uit China komt tegenwoordig enig Mandarijn en Pinyin. Met name als het technisch is. Ik wil dus ook nog een keer wat proberen van de handleiding te vertalen voordat ik er uitgebreider op in ga. Veel meer dan de zeer summiere specificaties ervan lezen heb ik totnogtoe niet gedaan. (In de Chinese tekst staat onder andere dat het vermogen van de generator 20W is, zoals ik ook in het filmpje noem.)

Ik heb nog niet gezien dat hij per se in deze richting gedraaid zou moeten worden. Hij draait volgens mij even zwaar in beide richtingen, nergens staat er een pijl op, dus ik denk dat dat in beide richtingen gaat.

Ik experimenteer nogal wat met zonnepanelen, mijn huidige bedrijf is ooit begonnen als handelsonderneming in zonnepanelen, maar ik heb in het eerste jaar al een andere koers ingezet. Het onderwerp heeft echter nog steeds mijn belangstelling. En andere manieren van energie opwekken ook. Er zijn ook enorm leuke windmolens en windmolentjes te koop, al moet je daar wel wat langer naar zoeken dan naar deze dingen.

Ik ben goed thuis in de elektronica, maar ik typ een heel stuk sneller dan dat ik zo'n kastje openmaak en weer dicht. Zeker als ik er ook nog zinnige dingen over wil zeggen. De tekst van deze post is bijvoorbeeld tot aan "wil zeggen" 366 woorden groot, en ik heb dat in een slordige 150 seconden getypt. Bijna sneller dan dat ik spreek :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#9 Bericht door PA3DJS »

Ik vind het nog steeds een leuk ding, juist vanwege dat er niet te veel is beveiligd, en het kan open zonder het te slopen. Dus bedankt voor de tip. Mijn gevoel zegt ook dat je best lang kunt blijven draaien vanwege de grote slinger, en je kunt de behuizing op een tafel zetten/klemmen.

De generator die er in zit is een DC generator die echt 20 W kan leveren. Iemand heeft het uigezocht, en gemeten. De andere kant op draaien betekent dat de polariteit omkeert en de stabilisator niet meer werkt. In een filmpje heeft iemand het uitgeprobeerd. Ik ben tweehandig (wat bijvoorbeeld bij zagen of andere periodieke bewegingen ontzettend handig is). Een moeie arm is gewoon doorgaan met de andere.

Die 20W heb je alleen als je de niet gereguleerde output pakt. Het circuitje begrenst de stroom op zo'n 2A, waardoor je bij lage geselecteerde spannnig die 20 W niet haalt. Ik vermoed dat als je er een grotere buck spoel inzet, de stroombegrenzing op een hogere waarde komt te liggen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#10 Bericht door PA0ETE »

Heel mooi bedankt voor de beschrijving!

Is het dan geen optie om er een brugcel in te zetten? In dat geval kun je beide kanten op draaien!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#11 Bericht door PA9CW »

Mooi voor een PAFF of SOTA activatie. Links zwengelen en rechts CW-en.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik kan ook met mijn tenen seinen. En best goed ook. Met een "hakblok", met een paddle heb ik het nooit geprobeerd.

Het gekke is, ik ben overduidelijk rechtshandig. Maar ik kan met beide voeten even goed seinen (tot ongeveer 20 wpm). Is reuze makkelijk met loggen. En je kunt koffie drinken en een koekje eten als je met een QSO bezig bent :-)

De handgenerator opent ineens nog onvermoede mogelijkheden :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Off-the-grid met een handgenerator

#13 Bericht door PA3DJS »

PA0ETE schreef: 08 okt 2021, 17:19 Heel mooi bedankt voor de beschrijving!

Is het dan geen optie om er een brugcel in te zetten? In dat geval kun je beide kanten op draaien!
Dat ging ook door mijn hoofd, en dan met 4 van die tientallen amperes moderne Schottky diodes. Dan heb je weinig spanningsverlies ten opzichte van een standaard Si diodebrug.

@PA9CW (maar HILSGBT mag ook meelezen):
Ik zat te denken aan een JOTA dingetje voor volgend jaar met een QRP set. Als ik de filmpjes bekijk komt er aardig vermogen uit bij "normaal" draaien. Kinderen moeten het dan ook kunnen. Mocht je meer vermogen nodig hebben, een paar van die dingen parallel kan natuurlijk ook (met een paar meer kinderen).

Ik hoop nog een filmpje tegen te komen over hoe de tandwielkast eruit ziet van binnen.

Plaats reactie