tips voor smd (de)soldeerbout en loup

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PC2A
Berichten: 51
Lid geworden op: 16 mar 2010, 14:51

Re: tips voor smd (de)soldeerbout en loup

#16 Bericht door PC2A »

Hoe zo solderen, bakken!


youtu.be/gmqgBwO3120

Peter

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: tips voor smd (de)soldeerbout en loup

#17 Bericht door PA1WBU »

pc1mb schreef: 15 aug 2021, 17:48 Het zal je ook verrassen hoe veel goed licht (hoge CRI=color rendering index) scheelt. Zie je opeens veel meer diepte en detail.

Halogeen is erg fijn licht. Ook sommige TL zijn leverbaar in hoge CRI variant (8xx tot zelfs 9xx kleurcodering). High CRI LED is nog vrij nieuw en dus prijzig.
Halogeen gaat gepaard met de nodige warmte, dat vind ik niet prettig.

Teveel licht is trouwens ook weer niet goed, met name niet omdat bijv. solderingen erg goed reflecteren. Misschien is instelbaar wel het beste, vooralsnog heb ik dat niet hier.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: tips voor smd (de)soldeerbout en loup

#18 Bericht door PA1WBU »

PE9ZZ schreef: 15 aug 2021, 18:15
PA1WBU schreef: 15 aug 2021, 16:36Mono-zicht met een LCD schermpje etc is hopeloos, je moet diepte/stereozicht hebben
Als je tenminste 3D kan zien. Bij mij is alles zo plat als een dubbeltje. Gewoon bril opcliploep (4x), prima. Rechteroog is beter dan links. Ook nog eens een keer...

Tjerk, 9ZZ
-3 dioptrie rechts en -4 dioptrie links hier, dus das een bekend probleem. Dieptezicht heb ik gelukkig wel, kan dus vergelijken tussen een camera 2D beeld en een 3D met de microscoop. Conclusie was simpel: het camera / scherm gebeuren heb ik doorverkocht.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: tips voor smd (de)soldeerbout en loup

#19 Bericht door PE2AAB »

Voor SMD werk heb ik mijn eerste stappen gemaakt bij het assembleren van componenten van de 23cm transceiver door PE1JPD.
IMG_1933.jpg
Op de foto: Eric, PE1MIX maakt hier gebruik van een Van Lent Systems soldeer vergroot systeem.

Voor thuis heb ik nu een LED Loep lamp uit China. Ben er erg tevreden over. Kosten (vóór de aangescherpte BTW toestanden) € 20,00 (incl. verzenden)
Afbeelding
Bron: AliExpress. https://nl.aliexpress.com/item/1005001469208977.html

5V gevoed, 3 kleuren (warm wit, geel en koud wit), lichtsterkte regeling en een loep die 8x vergroot (aldus de specs).
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: tips voor smd (de)soldeerbout en loup

#20 Bericht door pc1mb »

Ik heb een oude Velleman loeplamp. Werkt niet geweldig samen met bril. De verlichting was koudwit LED. De helft van de LEDjes heb ik vervangen door warmwit, dat gaf een kleine verbetering in het fletse licht. Ik heb het ding ook dimbaar gemaakt. Dat laatste is erg prettig, maar als ik echt goed contrastrijk licht nodig heb (dat is wat anders dan fel!) zet ik toch een 12 volt halogeentje erbij aan (uit een oude keuken gesloopt)

Dat halogeentje hangt aan een schapje hoog boven het bureau, zodat het minder fel is én ik geen last heb van warmte. Gewoon aan de 13,8 volt voeding die toch al in de shack staat.

Plaats reactie