F examen 20170517

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

F examen 20170517

#1 Bericht door PH7R »

Kan iemand dit uitleggen? Ik kom eigenlijk niet verder dan b en c afstrepen.
Knipsel.PNG
Goede antwoord is d.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: F examen 20170517

#2 Bericht door PA3DJS »

De tijdconstante (ontlaadtijd tot 36% van beginwaarde) is 2u*2meg = 4 seconden. In werkelijkheid nog wat groter, vanwege dat de meter in serie staat met de 2 MOhm weerstand.

Die 4 seconden is veeeel trager dan de variatie in omhullende bij een EZB of AM signaal .

De diode laadt de condensator op tot iets onder de piekspanning (vanwege de "drempelspanning" van de diode). De condensator krijgt tijdens moduleren niet de tijd om zichzelf te ontladen over de weerstand met meter. De aanwijzing van de meter wordt dus bepaald door de hoogste piek die optreedt tijdens de modulatie, en niet door door de vorm van de omhullende. Antwoord D klopt wel.

Als je zoiets zelf zou bouwen en een hoogohmige voltmeter zou gebruiken, geldt:

PEP = 0.5* (Uvoltmeter)^2 /50

Even er van uit gaande dat je diverse Volts meet en een schottky diode gebruikt (vanwege dat je dan een verwaarloosbare diodedrempel hebt).

Die factor 0.5 is omdat de schakeling de piekwaarde volgt. Het RMS vermogen in de modulatiepiek is dan de helft (omdat de effectieve waarde 0.707*Upk is).

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: F examen 20170517

#3 Bericht door PH7R »

Wederom dank, 👍. Dan heb ik waarschijnlijk moeite met de vraag als ik het goed begrijp. Met de betreffende schakeling kan dus nooit PEP worden gemeten.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: F examen 20170517

#4 Bericht door PA3DJS »

Je kunt PEP bepalen, maar niet rechtstreeks meten met deze schakeling. De meter geeft uA aan (met een volle schaal van 100 uA). De weerstand van een uA meter is verwaarloosbaar klein ten opzichte van 2 MOhm. De meteraflezing kun je omrekenen naar de piekspanning die over de 50 Ohm weerstand staat. De piekspanning kun je omrekenen naar PEP, of het draaggolfvermogen bij een FM zender, of bijv een AM zender zonder modulatie.

Stel dat de meter 10 uA aangeeft.
Er staat dan een spanning van 10uA*2 MOhm = 20 V over de 2 MOhm weerstand. De meterweerstand is verwaarloosbaar klein, dus over de 2 uF condensator staat ongeveer 20 V. De piekwaarde van de spanning over de 50 Ohm weerstand is dan 20V. Dat komt overeen met :

- Ueff = 0.707*20 = 14.1V.

Omdat ik nu rms spanning heb, geldt:

- P = u2/R = 14.1^2/50 = 4 W.

Gebruik je rechtstreeks de spanning over de 2 uf condensator, dan geldt de formule uit mijn vorige bijdrage 0.5*Vpk2/R, en daar komt ook 4W uit.

FM en AM
Je zult wellicht weten dat als je een FM zender gaat moduleren, het PEP gelijk blijft, je moduleert immers alleen de frequentie.

In geval van 80% AM, is de piek van de envelope een factor 1.8*draaggolfamplitude.

Dus als de 4W uit het voorbeeld het draaggolfvermogen van een AM zender was, en je gaat 80% moduleren, dan krijg je:

- Vpk = 1.8*20 = 36V (25.5 Vrms)

Tijdens de modulatie is PEP = 13 WPEP.

Dus als je de microfoon indrukt geeft de meter bijv 10 uA aan, zodra je gaat moduleren zal de meter zo'n 18 uA aangeven.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: F examen 20170517

#5 Bericht door PH7R »

Dank, zeer verhelderend en duidelijk.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie