feedthrough capacitor / doorvoercondensator

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#1 Bericht door pa2st »

Hoi, ik wil op deze DC-doorvoer aansluiten. Hoe doe ik dat het best? Stroomdraad solderen en krimpkousjes eroverheen?
Bijlagen
2319_ku_bt_10_ref.png
CWops #2897

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#2 Bericht door Thijzer »

Ja.

Ernaast zit een massapuntje zo te zien. Ik vind die connectie niet heel betrouwbaar moet ik zeggen, een schroefterminal was handiger geweest. Maar ja, het is wat het is.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#3 Bericht door pa2st »

Dank voor je reactie. Het is voor het eerst dat ik ze gebruikt zie worden. Hoopte dat er een handigere/mooiere oplossing voor was, een speciale connector of zoiets :)
CWops #2897

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#4 Bericht door PA1AIS »

Precies zoals je zegt, solderen en kousje. Draadje even trekontlasten aan een puntje in de buurt.

Is overigens een heel gebruikelijke aansluiting op modulen, althans vroeger wel.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#5 Bericht door tienne57 »

stukje gaatjesprint aan de 2 schroefgaten van de behuizing met daarop een schroef aansluiting. Meestal ziiten deze doorvoeren
aan interne doosjes waarna de draden naar een klemmenstrook gaan voor een mechanisch sterke verbinding met de voeding.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#6 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef: 20 mar 2021, 09:15 Ja.

Ernaast zit een massapuntje zo te zien. Ik vind die connectie niet heel betrouwbaar moet ik zeggen, een schroefterminal was handiger geweest. Maar ja, het is wat het is.
Alsof een schroef terminal zoveel beter is... Ik verkies solderen met een goede trekontlasting om de aan gesoldeerde draad te immobiliseren.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#7 Bericht door Thijzer »

Ja, maar dat dunne draadje aan de doorvoercondensator is wel flimsy. Een schroefterminal en trekontlasting (wartel?) is toch wel een stuk fijner. Zie ook niet hoe je dit ding moet bevestigen, anders dan met 4 kleine schroefjes op de hoeken. Als je kijkt welke kracht er op die connectoren kan staan als je stugge coax gebruikt, dan buig je die schroefjes (zo groot kunnen die namelijk niet zijn) ook zo om.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#8 Bericht door pa2st »

tienne57 schreef: 23 mar 2021, 10:05 stukje gaatjesprint aan de 2 schroefgaten van de behuizing met daarop een schroef aansluiting. Meestal ziiten deze doorvoeren aan interne doosjes waarna de draden naar een klemmenstrook gaan voor een mechanisch sterke verbinding met de voeding.
Dat is wel een idee! Deze bias-T blijft binnen en er komt ook niet zo'n dikke coax aan, want er gaat alleen ontvangst over, vanuit een downconverter. Dus genoeg gain.

Dus vastschroeven op een gaatjesprint. In plaats van een schroefverbinding denk ik aan een 2.1 barrel chassis connector, zodat bij eventueel kracht op de stroomdraad de connector eruit kan schuiven.
CWops #2897

tienne57
Berichten: 76
Lid geworden op: 24 sep 2015, 09:40
Roepletters: on7ui
Locatie: Oudenburg Belgie

Re: feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#9 Bericht door tienne57 »

Als het echt stevig moet kan je ook een stukje alumimium hoeklijn nemen waar je 1 plat kantje afzaagt.
Het overgebleven hoekje laat je uitsteken bij de doorvoer en daarop monteer je omhet even welke connector.

pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

Re: feedthrough capacitor / doorvoercondensator

#10 Bericht door pa2st »

tienne57 schreef: 24 mar 2021, 09:49 Als het echt stevig moet kan je ook een stukje alumimium hoeklijn nemen waar je 1 plat kantje afzaagt.
Het overgebleven hoekje laat je uitsteken bij de doorvoer en daarop monteer je omhet even welke connector.
Goed idee ook, dank!
CWops #2897

Plaats reactie