N connectoren

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

N connectoren

#1 Bericht door andre »

Tegenwoordig kan je 'op elke hoek van de straat' connectors kopen zonder enig merk(teken).

Nu heb ik hier nog wat origineel amphenol en spinner N connectors liggen, naast die glimmende china zooi.
Alleen kan ik nergens de specificaties van die connectors vinden. Hoe weet ik dan wat de max power, frequentie handling en demping is van die dingen?

Zijn Spinner en Amphenol gelijkwaardig?

Hoor graag jullie reacties.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: N connectoren

#2 Bericht door PA1AIS »

Die connectors van Kusch of Messi& Paloni zijn wel prima.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: N connectoren

#3 Bericht door PE1PQX »

Een veelgehoorde kreet is 'hoe meer het glimt, hoe beroerder de werking'.
Over het algemeen kunnen goede N-connectoren ruim het vermogen aan dat wij met onze registraties mogen verstoken.
Demping zal bij goed een adequate montering minimaal zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

-Verwijderd account

Re: N connectoren

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Hier een bakje vol met glimmende verloopconnectoren, je kan ze bijna gebruiken als spiegel :lol:
Die deugen dus niet, volgens velen?? Ze zijn aan mij geleverd door Wimo uit Deutschland, mag aannemen dat het dan toch wel goed is :roll:

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: N connectoren

#5 Bericht door pe1cmo »

Nu is Wimo een winkel die vooral goedkoop is. Kwaliteit vind ik minder.
maar ondanks dat best leuke dingen.

en wat het glimmen betreft, vooral glimmend goud (doublé) is slecht.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: N connectoren

#6 Bericht door andre »

Gemiddelde beursprijzen:
Een glimmende en merkloze connector van Kabel Kuch of Wimo kost 7 tot 9 euro, een connector van het merk Andrew, Amphenol of Spinner tussen de 25 en 30 euro.

Vandaar mijn vraag hierover.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N connectoren

#7 Bericht door PA3DJS »

De clampversies van de N Merkconnectoren zijn inderdaad aan de prijs. Als je grootverbruiker bent bij bijvoorbeeld Farnell, denk ik dat er wel wat van de prijs afgaat (dus dat je behoorlijk onder EUR 25 blijft).

Wellicht dat in het verre GHz gebied de SWR van de amateurconnectors hoger is dan die van de (dure) merkconnectors. Ik heb de Cable Kusch connectors veel gebruikt op land en tot nu toe geen problemen gerapporteerd gekregen die toe te schrijven zijn aan de N-connectors (tot grofwel 1 GHz).

Met merk-SMA wel probleen gehad door herhaalde condensvorming in een niet verwarmde kast, maar wellicht kwam dat doordat het geen waterdichte versies waren. Idem met BNC.

Op welke maximale frequentie wil je die N-connectors gaan gebruiken?

V.w.b. je merkloze connectors zul je op je mechanisch gevoel af moeten gaan. SWR kun je wellicht zelf meten, of met hulp van een andere amateur.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: N connectoren

#8 Bericht door PA1AIS »

De "clamp" N connectoren, dus met een spantang voor de kern (zo heet dat), daar hebben wij slechtere ervaringen mee in maritieme omgevingen. We zijn 15 jaar geleden weer stel overgestapt naar soldeerversies voor de kern (Kabel Kusch beide)

De grotere stekkers voor Cellflex zijn er alleen maar met spantang voor de kern, wij geruiken bij voorkeur Spinner. Een prettige connector, mits de juiste tools gebruikt.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N connectoren

#9 Bericht door PA3DJS »

@PA1AIS:
Ik bedoelde ook de clampversies waarbij alleen de mantel geklemd wordt (dus binnengeleider gewoon solderen zoals bij de "amateur"connectoren).

Die geheel soldeervrije superdure (ik meen Deense) connectoren voor H1000 heb ik meer dan 20 jaar niet meer gebruikt.

Mooi zo, die Kabel Kusch connectoren houden het dus ook uit in omgeving waar je zout water (evt spray) hebt.

-Verwijderd account

Re: N connectoren

#10 Bericht door -Verwijderd account »

andre schreef:Gemiddelde beursprijzen:
Een glimmende en merkloze connector van Kabel Kuch of Wimo kost 7 tot 9 euro, een connector van het merk Andrew, Amphenol of Spinner tussen de 25 en 30 euro.

Vandaar mijn vraag hierover.
Ik denk dat je hiermee ook het verschil benoemd tussen een connector voor hobbymatige toepassingen (amateurradio) en voor professioneel gebruik. Professionele gebruikers stellen hele andere, vooral hogere, eisen voor hun toepassingen dan wij als amateurs doen.

Wat betreft die china zooi, zoals jij het omschrijft in je startpost, vraag ik me af of er buiten China/Hongkong nog wel wat gemaakt wordt. Alles wat je koopt, ongeacht welk artikel en waar, er staat altijd op: made in China en in geval van boekjes: printed in China.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: N connectoren

#11 Bericht door andre »

PA3DJS schreef:@PA1AIS:
Ik bedoelde ook de clampversies waarbij alleen de mantel geklemd wordt (dus binnengeleider gewoon solderen zoals bij de "amateur"connectoren).

Die geheel soldeervrije superdure (ik meen Deense) connectoren voor H1000 heb ik meer dan 20 jaar niet meer gebruikt.

Mooi zo, die Kabel Kusch connectoren houden het dus ook uit in omgeving waar je zout water (evt spray) hebt.

UG21SL van Kusch. Is een soldeervrije stecker. Kost nu nog steeds 7 euro. Ik heb foto's gezien van een gebruikte verkoolde (eens)vergulde aansluiting die zwartgeblakerd uit de connector kwam. Was gebruikt op 23cm met iets van 250Watt.
Zijn natuurlijk diverse factoren die mee spelen, maar zowieso reden om deze zelf nooit te gaan gebruiken hoewel ik er wel een paar van heb liggen.

Ik blijf het tikje raar vinden dat op deze niet onbelangrijke onderdelen van je voedingslijn naar de antenne geen specs kan vinden. Maar we weten wel dat een banaanstekker niet voldoet.. :D
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: N connectoren

#12 Bericht door PA3DJS »

andre schreef:
PA3DJS schreef:@PA1AIS:
Ik bedoelde ook de clampversies waarbij alleen de mantel geklemd wordt (dus binnengeleider gewoon solderen zoals bij de "amateur"connectoren).

Die geheel soldeervrije superdure (ik meen Deense) connectoren voor H1000 heb ik meer dan 20 jaar niet meer gebruikt.

Mooi zo, die Kabel Kusch connectoren houden het dus ook uit in omgeving waar je zout water (evt spray) hebt.

UG21SL van Kusch. Is een soldeervrije stecker. Kost nu nog steeds 7 euro. Ik heb foto's gezien van een gebruikte verkoolde (eens)vergulde aansluiting die zwartgeblakerd uit de connector kwam. Was gebruikt op 23cm met iets van 250Watt.
Zijn natuurlijk diverse factoren die mee spelen, maar zowieso reden om deze zelf nooit te gaan gebruiken hoewel ik er wel een paar van heb liggen.

Ik blijf het tikje raar vinden dat op deze niet onbelangrijke onderdelen van je voedingslijn naar de antenne geen specs kan vinden. Maar we weten wel dat een banaanstekker niet voldoet.. :D
Ik heb geen ervaring met de "solderless" connectoren van Kabel-Kusch (ik wist niet eens dat ze ze hadden). De vraag (in geval van jouw foto) is of dit kwam door de connector, foute montage, of slecht female deel waar de male connector in ging. De soldeerversies heb ik gebruikt op 5A rms, alleen bij 20 MHz, en dat kun je niet vergelijken met 2.2A bij 1200 MHz.

Die "amateur"connectoren vind ik er mechanisch goed uitzien, en presteren elektrisch prima in mijn toepassingen. Ze zitten ook een beroepsmatige toepassingen (al vele jaren). Ik vind het dus niet raar dat mensen connectoren pakken van 7 Euro in plaats van 15 Euro of meer.

Die connector die jij aanhaalt:
https://kabel-kusch.de/N-Stecker/UG21SL ... A-Prof.htm
is v.w.b. specs niet verkeerd.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: N connectoren

#13 Bericht door PA1AIS »

PA3DJS schreef:@PA1AIS:
Ik bedoelde ook de clampversies waarbij alleen de mantel geklemd wordt (dus binnengeleider gewoon solderen zoals bij de "amateur"connectoren).

Die geheel soldeervrije superdure (ik meen Deense) connectoren voor H1000 heb ik meer dan 20 jaar niet meer gebruikt.

Mooi zo, die Kabel Kusch connectoren houden het dus ook uit in omgeving waar je zout water (evt spray) hebt.
De versies waarbij de centerpin gewoon gesoldeerd wordt en de mantel met inschuifbus, rubberring en drukwartel. Dat in krimpkous met lijm houdt het tenminste 6 jaar uit op zout water (reddingboten KNRM).
En komen glimmend na 6 jaar uit de krimpkous.

In de scheepvaart gaat er op VHF nooit meer dan 25-50 watt doorheen en 250watt HF.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie