USB-C Power Delivery (PD) voor 5, 9, 12, 15 en 20 volt

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa2st
Berichten: 133
Lid geworden op: 02 aug 2010, 07:52
Roepletters: PA2ST

USB-C Power Delivery (PD) voor 5, 9, 12, 15 en 20 volt

#1 Bericht door pa2st »

Een tip voor het voeden van (QRP) portable zendontvangers. Met een USB-C PD powerbank is het mogelijk andere voltages te vragen, namelijk; 5, 9, 12, 15 en 20 volt. Je hebt daar dan een PD trigger voor nodig, die het gewenste voltage kan vragen. De powerbank / voeding moet het gewenste voltage wel ondersteunen. Dit printje is dus geen voltage convertor.

Zo zijn er de PD Buddy Sink (rode bordje) en de ZY12PDN (groene bordje). Je zou deze bordjes in kunnen bouwen, of in een doosje ertussen kunnen hangen. Je kunt dan bijvoorbeeld kabeltjes maken voor 15V (KX2 en QCX) en een van 12V voor een MTR3B.

In de foto's hieronder de KX2, deze vraagt tijdens zenden max. <3A (ik meet ~2.2A). De PD Buddy sink heb ik op 15V, 3A ingesteld. De ZY12PDN kreeg ik pas vandaag binnen en ga ik voor 12V gebruiken. Vooralsnog heb ik geen last van low current shutoff gehad, iets waar ik met andere powerbanks wel last van had. Het lijkt erop dat deze bordjes er ook voor zorgen dat de powerbank aan blijft.

Meer informatie:
Bijlagen
IMG_2642.jpg
IMG_2588.jpg
CWops #2897

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: USB-C Power Delivery (PD) voor 5, 9, 12, 15 en 20 volt

#2 Bericht door Thijzer »

Ik maak al enige tijd van een Ridgemonkey Vault powerbank met vaste 12V aansluiting, een USB-C en 2x USB aansluiting. Werkt verschrikkelijk goed en is z'n prijs wel waard (€ 250) . Ik gebruik hem zeer regelmatig met mijn IC-7300 in de tuin met 25W power en dan kan ik het hele weekend klooien zonder een centje pijn. Dat is gemakkelijker dan de voeding naar buiten slepen met verlengsnoer.
Er zit een heel kort kabeltje met aan 1 kant de 12V stekker en de andere kant de Icom voedingsstekker. De tip van de USB-C printjes is ook zeer interessant !

Afbeelding
https://www.hengelsportvught.nl/outdoor ... metal-grey
(ik heb geen aandelen in deze winkel, puur als voorbeeld)

Plaats reactie