Novice - Spanningsverdubbeling

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Novice - Spanningsverdubbeling

#1 Bericht door PH7R »

Ik ben bezig met Veron Novice cursus. Nu kom ik hfdstk 3 pag 8 volgend schema tegen.
Nu probeer ik het voor mijzelf te begrijpen.

Wisselspanning wordt via trafo van 220V naar 14V gebracht.
1. Stroomrichting + vanuit 4 gaat door diode D2 en laadt C op en dan door D1 en laadt ook C2 op. Correct?
2. Stroomrichting + vanuit 3 gaat door condensator C en door diode D1 en laadt C2 op. Correct?

Maar hoezo spanningsverdubbeling? Als ik het goed begrijp is een condensator een soort batterij die heel even spanning nog afgeeft.
Bijlagen
IMG_13641.JPG
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Novice - Spanningsverdubbeling

#2 Bericht door PA3DJS »

punt 3 is de "plus" van de transformator in mijn verhaal beneden.

Tijdens de negatieve periode van de uitgangspanning van de transformator, wordt via D2, C opgeladen (de stroom loopt een rondje tegen de klok in). D1 geleidt niet.

C wordt opgeladen zodat de plus aan de rechterkant zit (spanning is gelijk aan piekspanning uit transformator). het lijkt dus inderdaad of er een batterij in serie met de transformator komt, daardoor kan spanningsverdubbeling ontstaan. Tijdens de piek van de positive periode, staat 2*piekspanning over D2 (waarbij D2 natuurlijk spert).

Tijdens de positive periode van de uitgangspanning van de transformator, wordt C2 via D1 opgeladen (de stroom loopt een rondje met de klok mee). D2 geleidt dan niet.

Net als bij een "normale" gelijkrichter, is de stroom die de transformator levert NIET sinusvorming, maar bestaat uit relatief korte afgeronde stroompulsen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Novice - Spanningsverdubbeling

#3 Bericht door PH7R »

Dank, begrijp het nog niet helemaal maar ga daar morgen op verder op studeren :D
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

PD1TB
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:02
Roepletters: PB1TB
Locatie: Groningen

Re: Novice - Spanningsverdubbeling

#4 Bericht door PD1TB »

Et discite schreef:Dank, begrijp het nog niet helemaal maar ga daar morgen op verder op studeren :D
Zo te zien staat er een toelichting of zo onder de figuur, als je die ook even laat zien kunnen we daar op aansluiten qua uitleg.

En ik neem aan dat eerder is uitgelegd wat een condensator is en hoe die werkt. (Verband stroom, lading en spanning)?

Als je snapt hoe een condensator werkt, is de werking makkelijker te begrijpen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Novice - Spanningsverdubbeling

#5 Bericht door PH7R »

PD1TB schreef: Zo te zien staat er een toelichting of zo onder de figuur, als je die ook even laat zien kunnen we daar op aansluiten qua uitleg.

En ik neem aan dat eerder is uitgelegd wat een condensator is en hoe die werkt. (Verband stroom, lading en spanning)?

Als je snapt hoe een condensator werkt, is de werking makkelijker te begrijpen.
Geen toelichting maar vragen. Zie bijgaand. De spanningsverdubbeling is onderdeel van hoofdstuk over condensator.
Bijlagen
IMG_13651.JPG
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Klaas-Jan PF2TTY
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 jun 2015, 10:22
Roepletters: pf2tty

Re: Novice - Spanningsverdubbeling

#6 Bericht door Klaas-Jan PF2TTY »

Condensator C wordt via D2 opgeladen in de tijden dat punt 4 positief is en punt 3 negatief.
Zegge tot 14 volt. (voor het gemak)
De rechter kant van C is dan positief.
In de tijden dat punt 3 positief is en 4 positief is, is de spanning over condensator C nog steeds (ongeveer) 14 volt.
De rechterkant van de condensator is dan nog steeds 14 volt hoger dan de linkerkant.
Stel GND is 0 Volt.
Dan is punt 4 ook 0 volt.
Dan is punt 3 ongeveer 14 volt
En rechts van de condensator 28 volt. (Want rechts is 14 Volt hoger dan links)
En zo wordt C2 via D1 opgeladen tot ongeveer 28 volt.

Bouw de schakeling eens na als je de middelen hebt.

De schakeling in dit filmpje werkt met hetzelfde principe:
https://www.youtube.com/watch?v=I4ED_8cuVTU
Hopelijk is je Engels goed...
https://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_doubler

Plaats reactie