Dimmer halogeenlamp

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA5FJM
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 apr 2012, 08:02

Dimmer halogeenlamp

#1 Bericht door PA5FJM »

Hallo allemaal,
Even een vraag(je) over een vloerdimmer van een halogeenlamp. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
Een kennis van mij heeft een oude(re) staande halogeenlamp met een vloerdimmer. Deze heeft enkele jaren in een kelder gestaan en deze was op een gegeven moment onder gelopen met water. Gevolg: de dimmer laat nog wel stroom door (lamp doet het), maar de lamp wordt niet meer gedimd. De aansluitingen in de dimmer zijn ook dermate verroest dat losschroeven niet mogelijk is zonder afbreken (als ze al los gaan). Ik weet helaas ook niets van merk o.i.d.
Ik heb de spanningen op de aansluitingen van de dimmer gemeten, maar tot mijn verbazing kwam ik op de volgende metingen:
Aansluiting vanuit het stopcontact gaf 0 tot ongeveer 22V wisselspanning (afhankelijk van de stand van de schuifpotmeter), aansluiting richting lamp bleef op 222V staan (ongeacht de stand van de schuifpotmeter). Ik zou zelf andersom verwachten, maar langs de andere kant weet ik zelf niets van de werking van een dimmer. Beide zijden zijn gemeten tussen de bruine en blauwe aansluitdraad. Aan de lampzijde was er nog een gele draad aangesloten aan de print, maar aan de stopcontactzijde waren alleen de bruine en blauwe aangesloten, vandaar mijn keuze om alleen tussen twee aansluitpunten te meten.
Kunnen bovenstaande spanningen kloppen? Zo ja, dan lijkt de dimmer het wel te doen. Zo nee, kan ik dan het beste een nieuwe dimmer met trafo halen? Ik zie wel een spoel zitten, maar kan niet ontdekken of dit een trafo is of niet, aangezien ik de print niet los kan maken zonder verdere onherstelbare schade. (optie 2 is natuurlijk een minder sterke lamp erin, maar ja, het dimmen vindt mijn kennis ook wel prettig).
Hopelijk kan iemand er iets mee.
Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

73 de Frank,
PA5FJM

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Dimmer halogeenlamp

#2 Bericht door Ton_O_E »

normaal wordt in de nul-doorgang de triack open gestuurd en dooft hij weer in de volgende nul-doorgang
hoe later je hem open stuurt, hoe minder vel de lamp zal branden
Zo was het volgens mij
Als de triack stuk is, laat hij over het algemeen altijd door.
Bijlagen
electronic-dimmer-circuit.gif
electronic-dimmer-circuit.gif (8.23 KiB) 6134 keer bekeken
Voorheen PA3TON

Plaats reactie