Gevraagd: Wie kan dit repareren??

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#1 Bericht door PA1WES »

Beste forumleden

Als je iets goed wilt doen moet je het zelf doen. Helaas gaat dat niet altijd op, ik ben zo stom geweest om zelf te gaan zitten knoeien :(

Daarom ben ik nu op zoek naar electronica-kenners die mij uit de brand kunnen helpen. Bij het aanbrengen van een DSP module in mijn FT-897D is het misgegaan. Zie bijgesloten fotootje.
smallIMAG1557.jpg
Wie kan de audio-in verbindingen voor mij herstellen en mij uit de brand helpen? Dat hoeft uiteraard niet voor niets te gebeuren ;)

73 Vincent

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#2 Bericht door PH4CK »

Nou Leo, weer een klant voor je. :mrgreen:
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#3 Bericht door FrankSD »

Heb je die qfp zelf op de print gezet!? Dan kan je het ook zelf repareren... kijk wat onderbroken is en soldeer gewoon een draadje op begin/eindpunt
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#4 Bericht door PA1WES »

Het spul is zo klein en moeilijk te zien, maar het lijkt alsof er geen koper op de aansluitpuntjes meer zit? Of lijkt dit maar zo en kan dat helemaal niet loslaten?

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#5 Bericht door FrankSD »

Dat kan zeker loslaten, je zal de schema erbij moeten nemen en opzoeken waar dit naartoe gaat... boven maar ook via een zeg maar buisje naar de achterkant van de print lopen
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#6 Bericht door PD4NX »

Is het een multilayer PCB ?

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#7 Bericht door PA1WES »

Volgens de handleiding bij het DSP filtertje moest C1473 verwijderd worden, dat is wat op de foto te zien is als beschadigd, de wires die ik op die connectie-puntjes had gesoldeerd hebben losgelaten.

Deze contactpuntjes staan volgens het schema aan 1 kant in verbinding met aarde/chassis. De andere kant zou oa met R1386, R1435, R1452 en C1326 verbinding maken. En met een soort bus/brede baan?

Dat wordt zoeken :s

Edit: schema FT897 http://www.arcticpeak.com/files/FT-897% ... lement.pdf
en tekst van t filtertje http://www.wimo.com/download/nedsp-1061_ft897D.pdf

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#8 Bericht door pd0rkc »

Ik vind deze topic wel interessant echter jammer dat het mis is gegaan.
Ik heb wel eens wat smd componenten gemonteerd op een printje maar nooit verwijderd.
Dit youtube filmpje laat zien hoe eenvoudig desolderen is.
https://www.youtube.com/watch?v=8JM4oCpWnjU
Is er nog iemand die het op een andere manier doet?

73s Cor PD0RKC

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#9 Bericht door FrankSD »

Zoals op het filmpje doe ik het ook al jaren: afwisselend links/rechts verwarmen en dan los duwen. Ik zeg wel los duwen want zo eenvoudig zoals in het filmpje gaat het meestal niet. In de productie worden deze SMD's eerst in het midden vastgeplakt en dan gaan deze ondersteboven door een soldeerbad. ze zouden er anders afvallen. Met een pincet is niet mijn favoriet; tegen de tijd dat ik de component vast heb en begin te trekken is het soldeersel bij mij (bij mij he) al afgekoeld en trek ik de banen als spaghetti mee :mrgreen:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#10 Bericht door PA1WES »

Het loskrijgen was het probleem niet, dat ging prima. Daarna heb ik de wires er ook op kunnen zetten. Helaas beetje onvoorzichtig geweest. Er is wat spanning op die snoertjes komen te staan en die zijn daardoor losgekomen.

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#11 Bericht door PA0LMD »

Ja, de print van de 897 is een multi layer, dus uiterste voorzichtigheid.
Mogelijk kan ik de schade wel herstellen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#12 Bericht door FrankSD »

Als de eilandjes van C1473 weg zijn dan ga je toch gewoon weg zien waar deze verbinding mee hebben gelegd! Aan een zijde is dat dus de uitgang pen 7 van Q1120 (hang je rode daaraan vast) en aan de andere kant is dit pen 15 van Q1103 (voor de blauwe draad dus). En voor zeker te zijn moet je nog met een ohm meter controleren of al de verbindingen van bijvoorbeeld tussen R1444, R1421,C14566,R1428 er nog zijn! Is wat werk maar je leert er iets van en dit is toch de bedoeling van het zendamateurisme niet! Je kunt het

73
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

PA0LMD
Berichten: 2273
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#13 Bericht door PA0LMD »

FrankSD schreef:Zoals op het filmpje doe ik het ook al jaren: afwisselend links/rechts verwarmen en dan los duwen. Ik zeg wel los duwen want zo eenvoudig zoals in het filmpje gaat het meestal niet. In de productie worden deze SMD's eerst in het midden vastgeplakt en dan gaan deze ondersteboven door een soldeerbad. ze zouden er anders afvallen. Met een pincet is niet mijn favoriet; tegen de tijd dat ik de component vast heb en begin te trekken is het soldeersel bij mij (bij mij he) al afgekoeld en trek ik de banen als spaghetti mee :mrgreen:
Kijk het filmpje maar liever niet, is geen goede methode.
Te hoog risico van sporen die meekomen.
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#14 Bericht door FrankSD »

Kijk het filmpje maar liever niet, is geen goede methode.
Te hoog risico van sporen die meekomen.
Sorry ik heb dit jaren zien toegepast worden bij een bekend Nederlands Elektronica bedrijf inclusief mij zelf en dit was veruit de snelste en gemakkelijkste methode. En ja.. af en toe bleef er wel eens een baantje hangen maar met een draadje was dat zo opgelost! Zelfs zo een qfp haalde ik eraf min of meer op die manier. Een rij pootjes volledig onder tin laten lopen en deze dan met de pincet omhoog plooien. Zo alle 4 de rijen. Dan een tikje ertegen en deze kwam dan los van het lijm. Je had wel tooltjes ervoor maar dat was ook geen zekerheid voor niet beschadiging.
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Gevraagd: Wie kan dit repareren??

#15 Bericht door PA1WES »

Ik mis de tools en handigheid om dit soort hele kleine verbindingen te maken en repareren. Een videorecorder ging vroeger een stuk makkelijker.

Mijn vraag blijft dan ook staan, wie kan mij uit de brand helpen of kent adressen waar ik dit zou kunnen vragen?

Plaats reactie