Ik heb een vraag nl; het aansluiten van een tweede batterij op de aansluitingen in de wagen. Ik rij met een Toyota Verso (benzine) en die heeft 2 aansluitingen waarop accessoires kunnen aangesloten worden. Die hebben een aanduiding van 12 Volt 10 Ampère! De bedoeling is , als ik op reis ga een tweede batterij mee te nemen om op sommige plaatsen te gaan uitzenden. Ik zou die batterij willen laten opladen via die aansluitingen tijdens het rijden. Maar met een uitgang van 12 volt en een 12 volt batterij opladen gaat dus niet. Volgens iemand die ik ken beweerd deze persoon dat er uit die aansluiting tijdens het rijden wel zo'n 13.5 tot 14 volt uitkomt. Dit moet ik nog eventjes nazien. Toch denk ik dat ik een bijkomend apparaat tussen de aansluiting van de batterij en 12 volt 10 Ampère zal moeten plaatsen indien deze meer de 12 volt afgeeft , want de tweede batterij is dus geen verbruiker, zoals bij voorbeeld een frigo of iets dergelijks. De zender die ik zou aansluiten op deze batterij is een Kenwood TS480SAT met 25 Watt. Weet iemand verder raad??
Dank aan ieder die mij iets wijzer kan maken...
73's
ON3DAG, Dirk
Tweede autobatterij
Re: Tweede autobatterij
Zulke accessoire aansluitingen geven over het algemeen inderdaad de accuspanning, die nominaal weliswaar 12 volt is, maar in werkelijkheid inderdaad iets hoger is met draaiende motor. De "iemand die je kent" heeft daarin gelijk.
Dat gezegd hebbende, zijn er toch twee problemen met rechtstreeks een accu aan zo'n aansluiting hangen:
- zo'n aansluiting gaat vaak via het contactslot, zekeringen en heel wat bedrading, waar wat verliezen optreden. De kans is best aanwezig dat je de 14 volt niet gaat halen en de tweede accu dus niet helemáál vol krijgt.
- een lege accu kan kortstondig meer stroom trekken om hem op te laden, dan 10A. Dan gaat de zekering kapot.
Kortom: echt goed bruikbaar is een accessoire aansluiting niet zonder meer, voor dat doel. Tenzij je in elk geval de stroom weet te begrenzen. Maar dan nog, ga je urenlang rondjes rijden tot je accu weer vol is? Lijkt me niet praktisch.
Dat gezegd hebbende, zijn er toch twee problemen met rechtstreeks een accu aan zo'n aansluiting hangen:
- zo'n aansluiting gaat vaak via het contactslot, zekeringen en heel wat bedrading, waar wat verliezen optreden. De kans is best aanwezig dat je de 14 volt niet gaat halen en de tweede accu dus niet helemáál vol krijgt.
- een lege accu kan kortstondig meer stroom trekken om hem op te laden, dan 10A. Dan gaat de zekering kapot.
Kortom: echt goed bruikbaar is een accessoire aansluiting niet zonder meer, voor dat doel. Tenzij je in elk geval de stroom weet te begrenzen. Maar dan nog, ga je urenlang rondjes rijden tot je accu weer vol is? Lijkt me niet praktisch.
-
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
- Roepletters: ON4GED
- Locatie: Waarloos -be
- Contacteer:
Re: Tweede autobatterij
Misschien heb je wat aan de foto (schema) in bijlage.
Het is een deel van een oud schema uit ± 1975 van een VW Transporter T2 ziekenwagen uit ± 1975.
deze had eentweede batterij ingebouwd met een relais er tussenin. Het relais diende om de batterijen te laden terwijl de motor draaide, en bij stilliggende motor werden beide batterijen gescheiden. De verbruikers in de ziekenwagen trokken dan hun nodige stroom uit de tweede batterij, waarbij de eerste (start)batterij niet gebruikt werd. Zodoende kon de startbatterij altijd zijn energie behouden zodat de verbruikers in de ziekenwagen de startbatterij niet zouden ontladen en de wagens altijd nog kon starten.
Heb je meer van dat schema nodig geef, maar een seintjes dan zie ik wel dat ik je dat ook kan bezorgen.
p.s. Ik weet niet of dit systeem met relais bij een recentere wagen nog doenbaar is.
Succes ermee.
Het is een deel van een oud schema uit ± 1975 van een VW Transporter T2 ziekenwagen uit ± 1975.
deze had eentweede batterij ingebouwd met een relais er tussenin. Het relais diende om de batterijen te laden terwijl de motor draaide, en bij stilliggende motor werden beide batterijen gescheiden. De verbruikers in de ziekenwagen trokken dan hun nodige stroom uit de tweede batterij, waarbij de eerste (start)batterij niet gebruikt werd. Zodoende kon de startbatterij altijd zijn energie behouden zodat de verbruikers in de ziekenwagen de startbatterij niet zouden ontladen en de wagens altijd nog kon starten.
Heb je meer van dat schema nodig geef, maar een seintjes dan zie ik wel dat ik je dat ook kan bezorgen.
p.s. Ik weet niet of dit systeem met relais bij een recentere wagen nog doenbaar is.
Succes ermee.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED
- PA3DAT
- Berichten: 6493
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
- Roepletters: PA3DAT
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Tweede autobatterij
Jullie gaan voorbij aan het feit dat alleen in Nederland al meer dan 200.000 campers rondrijden met zo'n tweede accu...
Een scheidingsrelais is de correcte oplossing wanneer je nog een "ouderwetse" dynamo hebt. Heb je echter een moderne slimme dynamo, dan heb je in plaats van een relais een DCDC-booster nodig. Bijv. https://www.obelink.nl/victron-orion-tr ... UOEALw_wcB
Via een 10A-aansluiting gaat niet werken: wanneer de tweede accu redelijk leeg is, kan er wel een laadstroom van 30/40A gaan lopen, afhankelijk van de draaddikte. Neem dan een kabel rechtstreeks van de startaccu. Wel aan beide kanten een zekering! Bijv. 60A.

Een scheidingsrelais is de correcte oplossing wanneer je nog een "ouderwetse" dynamo hebt. Heb je echter een moderne slimme dynamo, dan heb je in plaats van een relais een DCDC-booster nodig. Bijv. https://www.obelink.nl/victron-orion-tr ... UOEALw_wcB
Via een 10A-aansluiting gaat niet werken: wanneer de tweede accu redelijk leeg is, kan er wel een laadstroom van 30/40A gaan lopen, afhankelijk van de draaddikte. Neem dan een kabel rechtstreeks van de startaccu. Wel aan beide kanten een zekering! Bijv. 60A.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI. Nu onderweg naar de Hamradio in Friedrichshafen.
Re: Tweede autobatterij
Of koop en gebruik een 10A step DC DC converter met instelbare
uitgangsstroom en spanning
Op Aliexpress zag ik er een voor 7 €, met even zoeken vind je vast wel
een nog goedkoper exemplaar.
Hou er wel rekening mee dat die dingen kunnen storen !
uitgangsstroom en spanning
Op Aliexpress zag ik er een voor 7 €, met even zoeken vind je vast wel
een nog goedkoper exemplaar.
Hou er wel rekening mee dat die dingen kunnen storen !
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 06 sep 2013, 10:09
- Roepletters: PD5WL
- Locatie: JO22QA
- Contacteer:
Re: Tweede autobatterij
IPV je auto verbouwen. Op en 80Ah accu kun je heel wat verbindingen maken en dan s' avonds in het hotel/camping/B&B [Door halen wat niet van toepassing is] met een accu lader weer opladen.
Doe ik ook met mijn 12v 7aH accu's.
Doe ik ook met mijn 12v 7aH accu's.
73's,
Wijnand - PD5WL - JO22QA
TRX : FT-817, FT-857D, TS-700G, Ultimate 3
Portable: Motorola DP4400e DMR, Baofeng UV-21 Pro, Wouxun KG-929, DJ-596 MkII
Ant. : 2m LFA 7 elm, Long wire 9:1 UnUn
Wijnand - PD5WL - JO22QA
TRX : FT-817, FT-857D, TS-700G, Ultimate 3
Portable: Motorola DP4400e DMR, Baofeng UV-21 Pro, Wouxun KG-929, DJ-596 MkII
Ant. : 2m LFA 7 elm, Long wire 9:1 UnUn