Hamclock

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
Jacob1
Roepletters: PD7URK

Hamclock

#1 Bericht door Jacob1 »

Heb hamclock gekocht, 3 s punten meer storing. Heb stroom kabel monitor vol ferritringen geplaatst en kabeltje van monitor naar kastje ook, maar blijft 3 s punten meer storing geven. Iemand een oplossing?

PA3BAS
Roepletters: PA3BAS

Re: Hamclock

#2 Bericht door PA3BAS »

Kan je iets meer informatie geven over 'hamclock'? Ik ken een Arduinoproject dat een hamclock oplevert. Bedoel je die?
.... But will it blend?

on4ged
Roepletters: ON4GED
Contacteer:

#3 Bericht door on4ged »

Ik heb een HamClock app op mijn GSM - Smartphone staan, een klein appje dat de tijd weergeeft in UTC en Local en waarmee je de afstanden tussen 2 QRA-locators kan laten berekenen. Verder zijn er op het eerste zicht geen verdere mogelijkheden. Ik moet er wel bijzeggen dat ik die app niet fatsoenlijk uitgepluisd heb. Misschien zitten er nog toepassingen in die ik nog niet ontdekt heb maar ik betwijfel het wel.
Ik weet niet of het dezelfde HamClock is die hier bedoelt wordt. Waarschijnlijk zal de computerversie wel uitgebreider zijn.
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

Jacob1

#4 Bericht door Jacob1 »

Hamclock op rapsberry, kijk ff op you tube om tezien wat ik bedoel

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#5 Bericht door pe2aab »

Hamclock is een gratis applicatie. Wat heb je precies gekocht?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#6 Bericht door TheoP »

Jacob1 heeft een vraag, maar hij doet niet veel moeite om informatie te geven.
Dat moet je dan zelf maar opzoeken met steekwoorden waar het om gaat.
Ik haak dan af, sorry.

Theo

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#7 Bericht door PA0ETE »

Is een heel bekend ding, PA3BKL, in Istanboel heeft er ook eentje. Draait op een Raspberry, ziet er erg leuk uit.
.

youtu.be/S0Jx5ulwwPU
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA0ETE
Contacteer:

#8 Bericht door PA0ETE »

Over de storing: normaal gesproken stoort de Raspberry niet zo snel. Mogelijk dat het scherm de oorzaak is.

Bij een Raspberry Pi moet je altijd eerst naar de voeding kijken. Als het ding problemen geeft is in ruim meer dan 90% van de gevallen de voeding de oorzaak. Spanning te hoog, spanning te laag of voedingsspanning niet schoon.

Moderne CPU's kunnen rekenfouten die ze maken signaleren en oplossen. En dat is wat er in zo'n geval vaak gebeurt. Alleen kost dat oplossen veel extra rekenkracht, en dan gaat de boel trager werken.

Of dit ook de reden voor storing kan zijn weet ik niet, maar voor de zekerheid (zeker als je er eentje hebt) zou ik beginnen met een andere voeding uitproberen.

Ferrietkralen zijn een goed idee. Er zijn ook metalen behuizingen voor de Raspberry. Maar ik denk dat dat het laatste is dat je moet doen. Bovendien blijft het scherm natuurlijk buiten de afscherming van een behuizing.

Misschien zijn er op het forum andere gebruikers van deze Hamclock. Als die de storing niet hebben, dan ligt het niet aan de Hamclock an sich.

Ik kan eventueel PA3BKL voor je mailen, wat zijn ervaringen zijn.

PA0ETE
Contacteer:

#9 Bericht door PA0ETE »

Hier staat de installatie ook beschreven:

https://qso365.co.uk/2024/05/how-to-set ... our-shack/

Ik heb hier Raspberry OS draaien op een 'gewone' PC. Ik ben aan het kijken of het daar ook op wil draaien :)

[Update:] Dat werkt niet omdat het programma dit formaat monitor niet ondersteunt :) Misschien dat ik het nog een keer probeer met het scherm anders ingesteld.

Jacob1

#10 Bericht door Jacob1 »

TheoP schreef: 07 jun 2025, 22:21 Jacob1 heeft een vraag, maar hij doet niet veel moeite om informatie te geven.
Dat moet je dan zelf maar opzoeken met steekwoorden waar het om gaat.
Ik haak dan af, sorry.

Theo
Dat komt omdat ik geen technische persoon ben en het daarom moeilijk op schrift kan zetten , vandaar mijn verwijzing naar YouTube dan is het voor degene die niet weten wat ik bedoel in één keer helder.

Jacob1

#11 Bericht door Jacob1 »

Dit is mijn hamclock kastje zit aan monitor, en geeft mijn op 20 meter 3 s punten meer storing.  Het is niet de monitor die stoord dat heb ik al geprobeerd door deze aftekopelen.
Dit is mijn hamclock kastje zit aan monitor, en geeft mijn op 20 meter 3 s punten meer storing. Het is niet de monitor die stoord dat heb ik al geprobeerd door deze aftekopelen.

PA0ETE
Contacteer:

#12 Bericht door PA0ETE »

Ik denk dat je beter deze kunt gebruiken. Je kunt ze open klappen en dan de draad erin leggen, als de draad dun genoeg is (of het gat in de kraal groot genoeg) kun je de draad er 1 of meerdere keren extra doorheen doen.

Verder kun je op deze manier de kraal dichter bij de connector bevestigen (wat beter is). En dat aan elke kant van elke kabel (tegen de connector aan). Als de kabels langer zijn, cq als de storing met de twee kralen niet volledig over is, kun je ook nog enkele kralen verderop in de aansluitkabel plaatsen.

Ik heb deze dingen altijd in huis. Als er in het bakje minder dan tien zitten dan bestel ik er nieuwe bij :)
.
kralen.png

Hans_QRP

#13 Bericht door Hans_QRP »

Jacob1 schreef: 09 jun 2025, 10:32 17494613305506528038985344269519.jpg
Ha Jacob,

wat je nog zou kunnen doen is aluminium folie om de adapter wikkelen. Er is ook alu tape verkrijgbaar bij een bouwmarkt of de bekende Ali Express kanalen. Of een andere adapter proberen? Er zijn nogal wat problematische adapters op de markt, die nooit van filtering hebben gehoord (wat de adapter natuurlijk goedkoop maakt).

PA3RIS
Roepletters: PA3RIS
Contacteer:

#14 Bericht door PA3RIS »

Veel problemen met een Raspberry Pi komen door de voeding, terwijl een echte helemaal niet duur is. Probeer het dus eens met een originele: https://www.kiwi-electronics.com/nl/str ... t-eu-11581 bijvoorbeeld.

PA2WN
Roepletters: PA2WN

#15 Bericht door PA2WN »

Ik heb m'n Hamclock op een RPi 4B draaien die open (ivm koeling) achterop een 10" DVI touch-screen zit.
Geen streepje QRM erbij, werkt gewoon.
73 de PA2WN, Theo

Plaats reactie