10 MHz van 5 V naar 3,3 V brengen

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

Re: 10 MHz van 5 V naar 3,3 V brengen

#16 Bericht door PA3DJS »

PE4WJ schreef: 27 nov 2024, 10:26 Haha, ja techneuten zijn idd lui, dat is vaak best een goede eigenschap.
Overigens zou ik het extra weerstand ook plaatsen omdat je dan ook voorkomt dat je feitelijk 10 MHz aan het injecteren bent op je voeding. Voor een digitale schakeling waarschijnlijk geen enkel probleem, maar in een schakeling waar ook low noise analoog spul zit zou ik het vermijden. Anyway, knutselze!

73,

Wouter Jan PE4WJ
Ik zou het weerstandje ook gewoon plaatsen. Ik heb namelijk geen idee over de lange termijn effecten van 1.7 mAp door die diodes. Ze zijn ontworpen voor een heel ander doel dan continu DC stroom. Hoe zit het met het reverse recovery gedrag van die on-chip ESD diodes? electromigratie? Wellicht zie ik te veel beren op de weg.

PE9ZZ
Roepletters: PE9ZZ
Contacteer:

Re: 10 MHz van 5 V naar 3,3 V brengen

#17 Bericht door PE9ZZ »

PA3DJS schreef: 27 nov 2024, 13:04Wellicht zie ik te veel beren op de weg.
Dat denk ik wel. Het is de hele raison d'être van die diodes. Of die nu één keer 8 kV ESD moeten afleiden naar VDD of VSS of de hele tijd 1.7 mApp aan 10 MHz energie zal geen fluit uitmaken. Alhoewel het wel het gebruiken is op een manier waar ze niet voor zijn bedoeld. Of eigenlijk ook weer wel, gewoon het clippen van overspanning naar VDD. Alwaar de 10 MHz energie netjes wordt opgesoupeerd door de ontkoppel-C's. Weet je ook meteen weer waar díe voor zijn.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie