welke accu voor mobiel gebruik?

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

Re: welke accu voor mobiel gebruik?

#31 Bericht door PE4WJ »

Voor zeer goede LiFePo packs voor portable gebruik (inclusief BMS) zie www.eremit.de. Ik gebruik er een aantal voor SOTA en ander portabel werk, naar grote tevredenheid.

73,

Wouter Jan PE4WJ

ph1c
Roepletters: ph1c

#32 Bericht door ph1c »

Ik heb deze accu. Vraag mij af of deze ook geschikt is voor een ic7300
Bijlagen
IMG20240508150610.jpg
73 Hilco ph1c

Je bent nooit te oud om te leren.

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#33 Bericht door PE1PQX »

Da's volgens mij een 'simpele' lood-zuur accu van 20Ah en kan gewoon met jouw IC-7300 gebruikt worden.

Voor wat betreft de LiFePo4 accu's, ik zal me er dus nog beter in moeten verdiepen voordat ik over ga hierop. (Nog afgezien van de financiën natuurlijk, maar dit terzijde)

Op dit moment heb ik 2 van deze accu's in gebruik:
accus.jpg
Deze zijn 'schaamteloos' parallel geschakeld met ieders een eigen 5A zekering en worden via een DF-Robot 'solar-charge' module geladen/gebruikt/enz.
Ik heb dus de beschikking over 12Volt en 14Ah puur op deze 2 accus bij elkaar.
Eventueel is het vervangen van die module uiteraard ook een optie, maar da's voor later als ik de stap durf te nemen
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1AIS
Contacteer:

#34 Bericht door PA1AIS »

PD5DJ schreef: 08 mei 2024, 14:04
Je vergeet nog een paar andere belangrijke details waarvoor een BMS belangrijk is.

1. Een BMS monitord ELKE cell, dit om onbalans tussen de cellen in de gaten te houden. Als die te groot wordt schakelt deze ook de toevoer af.
2. Veel BMS'sen hebben een Equalize functie. Zodra de laad spanning tussen de 3.55 en 3.65v komt gaat de BMS balanceren. Dit om zo de cellen zo gelijk mogelijk te trekken.

Dit is trouwens wat een echte Lithium lader ook doet waarbij er geen BMS op een accu zit.
In de modelbouw zitten op accu packs balanceer stekkertjes. Speciaal daarvoor.

Maar om zo blindelings een lithium accu met meerdere cellen zonder monitoring/BMS te laden, is vroeg of laat vragen om problemen.
Wat ik nog niet geschreven had is inderdaad balancering van je cellen. Ik gebruik en Heltec actieve balancer die tot 5A gaat. De zielige balancers in een BMS zijn hooguit 0,1 ampere. Ik heb de capacitieve versie, niet de inductieve met het oog op EMC storing.

Bij grote stromen speelt de cel kwaliteit (= inwendige weerstand) een belangrijke rol. Bij slechte kwaliteit cellen lossen ze dat op met een balancer, die camoufleert de onderlinge kwaliteits verschillen, dus vaak B-kwaliteit cellen. Bij goede kwaliteit cellen is een balancer eigenlijk niet nodig. Ik heb hem er preventief in. Over 1 jaar is het verschil zonder balancer niet groter dan 80mV per cel bij mij.

De LiFePo accu zelf gaat zelden stuk, het blijkt veel vaker de interne BMS te zijn die de vlag strijkt, al een paar gehad met een kleiner packje.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie