2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#1 Bericht door PA9CW »

Sinds kort heb ik een tweede Loop antenne van I3VHF. Ik heb nu dus de MIDI loop, van 80-20 meter en de BABY loop, van 40-10 meter. MIDI loop zit op ANT1 en BABY loop zit op ANT2. De ATU van de MIDI loop gaat met een RS-232 kabel naar de set. De MIDI loop kan nu worden getuned met de bijgeleverde ATU. Dat kan op drie manieren.
1. Handmatig door de frequentie in te toetsen op het numerieke toetsenbord. (Heel erg omslachtig natuurlijk)
2. Via de RS-232 kabel. Wanneer de set naar een ander frequentie gaat, volgt de ATU dit. De ATU tuned dan de antenne op de frequentie, nadat je op enter hebt gedrukt.
3. Dit kan ook volledig automatisch. Dan hoef je dus niet meer op enter te drukken op het toetsenbord.

Mijn K3 heeft één RS-232 die gaat naar de P3 panadapter. Vanaf de panadapter gaat de RS-232 naar de eerste ATU van de MIDI loop antenne. Dat werkt prima.
Alleen zou ik nu graag de ATU van de BABY loop ook willen aansluiten op de RS-232. Is er een manier, om de RS-232 kabel "door te lussen" naar de tweede ATU? Net zoals dat in de P3 gebeurt.

Ik ben benieuwd of er iemand een oplossing voor heeft.

Dit kastje https://www.wimo.com/en/11254-ssw kost €350,00. Pittige prijs.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#2 Bericht door PD0JSB »

https://www.amazon.nl/Delock-Seri%C3%A ... C76&sr=8-5

zou dit een (tussen) oplossing zijn? financieel scheelt het aanzienlijk
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#3 Bericht door PD3JH »

Misschien is dit de oplossing.
https://www.kkn.net/~n6tv/S-BOX/
73, Johan PD3JH

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#4 Bericht door pe1br »

Kun je in de software 2 tuners aansturen op dezelfde poort ?
Als de software dit niet ondersteund verwacht ik dat het hardwarematig niet op te lossen is (behalve dan met een serial schakelaar om en om).

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#5 Bericht door PA9CW »

@Jan, dat is inderdaad een goedkope en makkelijk oplosssing. Wat ik me dan wel afvraag is, of het schakelen mag als alles onder spanning staat? Als dat geen probleem is, kan ik dat natuurlijk eenvoudig zelf maken.

@Johan, die had ik ook gezien. Maar er zitten een hoop toeters en bellen op die ik eigenlijk niet nodig heb. En zeker voor de prijs van ruim 150 dollar. Met verzenden en BTW kom je dan al gauw ruim boven de 200 euro uit.
Het lijkt er trouwens op, of ze in dat ontwerp m.b.v. jumpers het volgende doen: RIG -> RX -> TX -> RX -> TX -> RIG

Zou dat een oplossing zijn?

Dat zie ik af en toe ook voorbij komen op internet.
Bijlagen
K3 RS232.jpg
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pe1hzg
Berichten: 905
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#6 Bericht door pe1hzg »

Ik denk dat we eerst veel meer moeten weten hoe dat loop-antenne kastje werkt. Dat staat niet in de thread.

Eerst een stukje theorie. De commando's van een K3 en een P3 zijn verschillend. Een K3 commando begint met een letter en eindigt met puntkomma. Een P3 command begint met hash (#) en eindigt ook met puntcomma.

Als we uitgaan van een PC aangesloten op een P3 en de P3 weer aangesloten op de K3, dan zal, als je een commando stuurt met een letter, de P3 het commando doorsturen naar de K3 en de P3 zal de response van de K3 ook weer doorsturen.
Een commando wat begint met een hash wordt door de P3 onderschept, door de P3 uitgevoerd en het antwoord doorgestuurd naar de PC.
En de P3 en de K3 sturen onderling ook weer commando's om te zorgen dat het scherm geupdated wordt als je de K3 bedient. Die commando's komen dan weer niet naar de PC.
De commando's en responses zijn overigens keurig netjes te downloaden van de Elecraft website.

De vraag is nu, zoals hierboven al gesteld, hoe het tuner-ding van de loop-antenne werkt. Het zou kunnen zijn dat het loopantenne-ding ook weer commando's naar de radio stuurt en responses opvangt. Waarschijnlijk is dat niet, omdat we voor de P3/K3 hierboven we duidelijk het verschil tussen P3 en K3 commando's konden herkennen maar voor het antenne-ding lijken alle commando's op elkaar.

Een andere mogelijkheid (o.a. steppir antennes werken zo), is dat ze erop rekenen dat de transceiver de frequentie rapporteert, bijvoorbeeld omdat de PC er regelmatig om vraagt ("logprogramma") of omdat de transceiver ervoor is ingesteld (Op K3: MENU:AUTOINF ingesteld als AUTO). Als je dat doet, stuurt de K3 regelmatig statusinformatie met de frequentie en dat is wat je wil. Dan hoeft het loopantenne-kastje alleen maar de informatie af te luisteren om te weten welke frequentie gebruikt wordt; zoals gezegd, zo werkt 't met steppir antennes.
Als 't zo werkt hoef je alleen de RX van het loopantenne-kastje aan te sturen (en kun je er twee parallel doen) want die zullen dat allebei de rapporten van de K3 afwachten en hun ding doen.

Op WIMO staat geen documentatie, en, eerlijkgezegd, denk ik dat je zelf moet kijken hoe dit werkt en dan weet je ook wat je doen moet.

Ik zou niet als een wildeman allerlei kastjes bestellen als je niet begrijpt hoe 't werkt en wat het probleem is wat je aan het oplossen bent. Daar wordt alleen PostNL, via de "douane admin kosten" wijzer van.

Ik zie de resultaten van je onderzoek graag terug op het forum.

Geert Jan

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#7 Bericht door PD3JH »

Ik zou gewoon even contact opnemen met Ciro Mazzoni, zij hebben mij ook zeer goed geholpen. Ik kreeg de serial switch niet werkend op de ic7100.
73, Johan PD3JH

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#8 Bericht door PA9CW »

Geert Jan,

Bedankt voor je uitgebreide Antwoord.
pe1hzg schreef: 28 dec 2022, 01:47
De vraag is nu, zoals hierboven al gesteld, hoe het tuner-ding van de loop-antenne werkt.
Dat is voor mij ook een vraag. En lastig achter te komen. Ik heb er ook geen informatie over. Ik neem aan dat de ATU alleen maar de frequentie uitleest. Meer heeft de ATU niet nodig. Voor de rest is het gewoon de motor aansturen om de beste SWR te krijgen.
En de tweede vraag is hoe RS232 precies werkt. Daar weet ik ook weinig van. En of je die onder spanning zou mogen schakelen. Want dan is het een kleine klus.

Maar ik wil niet “zomaar” de RX-en doorverbinden en kijken of het werkt. Dat kan een duur experiment worden :-)
Ik heb gisteren een email gestuurd naar I3VHF, en wacht dat even af. Ik ben benieuwd of daar wat uitkomt.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden. Wordt vervolgt.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

jwsmid
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2008, 22:25
Roepletters: PE1RZM

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#9 Bericht door jwsmid »

Hallo Tonnie

Ik heb ook deze zelfde antenne opstelling (een Baby en Midi loop) maar als set gebruik ik een Yaesu .

De oplossing met een RS232 Switch zou werken maar dit is weer extra handeling die moet doen als je van loop veranderd.
Het schakelen van het RS232 signaal onder spaning is vragen om moeilijkheden als er geen goede schakelaar wordt gebruikt.
De https://www.wimo.com/en/11254-ssw werkt alleen in combinatie met een PC en 1 Loop zover als ik weet.
De oplossing met een S-BOX daar heb ik mij bedenkingen bij dat het gaat werken.

De ATU is een eenvoudige controller hij doet niets anders dan de frequentie uitlezen van de set of de ingevoerde frequentie en genereert dan een signaal met een swr brug.
Door de condensator open of dicht draaien krijg je een goede swr voor de set.
Meer doet de ATU niet.

Op mijn Yaesu FT950 en FTdx101mp zit ook maar een RS232-poort.

Om het probleem op te lossen heb ik met behulp van wat hardware (o.a. microcontroller) en software het opgelost.
De software zorgt er automatisch voor welke loop wordt aangestuurd.
In mijn geval wordt de Midi loop voor de 80m tot 30m en de Babi loop vanaf 20 meter door hf-set aangestuurd.
Het geheel werkt nu op een beardboard, ben nu de schakeling en de software aan het uitbreiden met een TX-inhibit en een display.
Het kost erg veel tijd.

De volgende stap is het ontwerpen van een print.

Het geheel werkt ook als ik remote werkt dan worden loop’s ook gewoon door de set aangestuurd.
Er is wel een nadeel als je remote werkt dan heb je geen controller over de ATU.
Krijg je op de ATU melding MOTOR FAIL No LOUD dan moet je met behulp het keyboard de loop weer terug zetten .
Dit is lastig als je op je vakantie adres zit .
Heb al zit de denken om een eigen ATU te maken met netwerk aansluiting.
In de Ciro ATU is een mogelijkheid voor een netwerk module maar deze optie zal waarschijnlijk niet op de markt komen.

PE1RZM

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#10 Bericht door PA9CW »

Jan,

bedankt voor je antwoord.
Ik begrijp de theoretisch werking van de ATU 2.0. Het is inderdaad alleen maar het RS232 signaal uitlezen om de frequentie te weten te komen.
Vandaar de vraag ook, of het RS232 signaal te splitsen is. En de antwoorden waren/zijn via een switch box.

Van de week heb ik email ontvangen van Ciro Mazzoni, met het antwoord op mijn vraag. Zij adviseren en gebruiken ook zelf dit https://www.amazon.nl/Delock-Seriële-sc ... C76&sr=8-5 Op mijn vraag of dat ook onder spanning kan, was hun antwoord positief.

Dus ik heb dit kastje besteld en zal dat vd week aansluiten als het binnen is. En laten weten wat het resultaat is.

Een mooiere oplossing zou inderdaad zijn, om het RS232 signaal via een Arduino ( ofzo ) uit te lezen. En dan door te sturen naar de tweede ATU 2.0. Alleen heb ik geen idee hoe je dat zou kunnen doen. Arduino's liggen hier genoeg, alleen zou ik niet weten hoe te programmeren. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd wat voor een hardware je gebruikt. Wellicht kan ik daar iets van gebruiken.

Er zal ongetwijfeld ergens een script, code of een library voor de Arduino zijn om de RS232 of CAT uit te lezen, o.i.d. Misschien dat ik t.z.t. daar naar op zoek ga.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 399
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#11 Bericht door PD0JSB »

Hee Tonnie,

Leuke terug melding , thnks
Ik denk dat als je richting Arduino denkt er heel wat Info en mogelijkheden binnen de afdeling Breda zijn te vinden , je kunt het allicht vragen aan PA7FRN, PA0GTB en PA0JEN,, iets voor op de verenigingsavond
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1784
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 2 x ATU loopantenne op 1 seriele poort.

#12 Bericht door PA9CW »

Ja, klopt. Ik zat ook al te denken om t.z.t. PA0GTB te contacten. Hij heeft ook veel ervaring met Arduino.
Ik ga eerst vd week het switch kastje proberen. Als dat binnen is. En vandaar verder kijken.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Plaats reactie