Nieuw op het forum

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gelderland
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2023, 11:15

Nieuw op het forum

#1 Bericht door Gelderland »

Hallo allemaal,
Mijn naam is Edwin, en ik kom uit Gelderland. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de zendamateur-hobby, mede door een klasgenoot die daar altijd enthousiast mee bezig was. Ik heb nu nog geen licentie, maar ik overweeg wel serieus om mijn N-licentie te gaan halen. Enige basiskennis over electronica heb ik al wel.
Ik kwam op internet de QuanSheng UV-K5 tegen, een goedkope Chinese portofoon voor o.a. de 2 m en de 70 cm band. Die heb ik onlangs besteld op AliExpress.
Het lijkt me leuk, om in afwachting van een eventuele licentie alvast op deze banden te gaan luisteren. Na het behalen van de licentie kan ik dan ook gaan zenden.
Ik ben dan ook lid geworden van het forum, omdat ik hier hoop om goede tips te krijgen voor het gebruik van de portofoon.
Groetjes, Edwin.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Edwin,

Welkom op het forum.

Je bent voortvarend te werk gegaan door een portofoon voor 2m en 70cm te bestellen. Hopelijk voldoet deze luisterend aan je verwachtingen.
Probeer ook de mogelijkheden van korte golf te ontdekken. Dan gaat er echt een wereld voor je open.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum

#3 Bericht door PA3RIS »

Welkom Edwin,

Ik zou zeker voor de novice-licentie gaan. Deze hobby blijft me na 40+jaar nog steeds fascineren.

Succes en alvast veel plezier met luisteren.

Frank!

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Nieuw op het forum

#4 Bericht door PE7K »

Hartstikke leuk! En na de Novice in galop op naar Full :)
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PD2HVT
Berichten: 29
Lid geworden op: 22 sep 2023, 13:28
Roepletters: PD2HVT
Locatie: JO21eu Hoogvliet RT

Re: Nieuw op het forum

#5 Bericht door PD2HVT »

welkom edwin, Met basiskennis electronica is de novice behalen geen probleem. succes en heelveel plezier

Gebruikersavatar
Gelderland
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2023, 11:15

Re: Nieuw op het forum

#6 Bericht door Gelderland »

Dank voor jullie vriendelijke reactie's, ik hoop één dezer dagen mijn portofoon hier te ontvangen en aan de slag te kunnen !
Ik heb alvast diverse frequentie's van 2 m en 70 cm repeaters in de regio verzameld, en tevens de marifoon-kanalen hier in de buurt die ik hoop te kunnen ontvangen. Voor de N-licentie zal ik zeker nog wel enkele onderdelen goed moeten bestuderen, maar het zou wel moeten kunnen lukken schat ik in.
Wie weet hoor ik één van jullie nog eens langskomen in de ether ! Graag tot horens.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum

#7 Bericht door PE2AAB »

Welkom op dit forum Edwin!

Beginnen met luisteren is altijd een goed idee. Je leert daardoor niet alleen te luisteren (ook als verbindingen wat slechter verstaanbaar zijn of signalen heel zwak) maar raakt ook bekend met terminologie en gewoonten. Bijvoorbeeld dat het een goede gewoonte is om bij het opzeggen van roepletters/callsigns minimaal één keer in de 5 minuten, tijdens een gesprek, je de roepletters (officieel ook in het NATO spellingalfabet) van je tegen station eerst uitspreekt en daarna die van jezelf. De manier waarop is niet vastgelegd maar het is wel een goede gewoonte.

En bovenal ondervind je er uiteraard veel lol aan. Niks is de zendamateur vreemd; we zijn tenslotte een afspiegeling van de samenleving, dus laat je vooral niet wegjagen als er ergens wordt gerommeld op een bepaalde frequentie maar draai gewoon aan de knop naar een ander station. Als je je die gewoonte vast aanleert kan het alleen maar meevallen ;-)

Heel veel succes met de studie en uiteraard veel plezier!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum

#8 Bericht door PA3DJS »

As je al wat van elektronica weet, zal het N-examen je makkelijk af gaan.

Laat je niet gek maken, met N kun je heel veel, dus ook zelf spullen bouwen/verbouwen/modificeren, etc. Door te luisteren leer je ook de niet technische dingen kennen. Luister wel even langs de onzindingen heen. Zoals PE2AAB reeds aangaf, vormen RZA's een afspiegeling van de maatschappij (de rest kun je zelf invullen).

Luister ook eens via WebSDR, je kunt dan verder luisteren dan je met je eigen apparatuur kunt.

Mcoht je met wat kennisvergaren vastlopen, stel je vraag hier. Er zitten veel mensen op het forum die die vastloper weer aan de gang krijgen.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Nieuw op het forum

#9 Bericht door PE7K »

PA3DJS schreef: 22 nov 2023, 12:53 Laat je niet gek maken, met N kun je heel veel, dus ook zelf spullen bouwen/verbouwen/modificeren, etc.
Hou er rekening mee dat dit in het buitenland NIET is toegestaan. Zwitserland is daar een mooi voorbeeld van. Bouwen/verbouwen/modificeren is daar uitdrukkelijk NIET toegestaan voor Novice amateurs. Het in je bezit hebben van zulke apparatuur als je Zwitserland inreist is verboden.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Nieuw op het forum

#10 Bericht door Paula Bean »

Formeel gesproken is het in Nederland niet toegestaan een radiozendapparaat zendklaar te hebben, wanneer je nog geen registratie hebt. Een apparaat in de doos op zolder mag wel. Echter, praktisch gezien is de pakkans nihil zolang je niet zendt.

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum

#11 Bericht door PD5DJ »

PD0MT schreef: 22 nov 2023, 14:30
PA3DJS schreef: 22 nov 2023, 12:53 Laat je niet gek maken, met N kun je heel veel, dus ook zelf spullen bouwen/verbouwen/modificeren, etc.
Hou er rekening mee dat dit in het buitenland NIET is toegestaan. Zwitserland is daar een mooi voorbeeld van. Bouwen/verbouwen/modificeren is daar uitdrukkelijk NIET toegestaan voor Novice amateurs. Het in je bezit hebben van zulke apparatuur als je Zwitserland inreist is verboden.
Dus precies wat DJS zegt, laat je niet gek maken ;-)
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum

#12 Bericht door PA3DJS »

PD5DJ schreef: 22 nov 2023, 16:41
PD0MT schreef: 22 nov 2023, 14:30
PA3DJS schreef: 22 nov 2023, 12:53 Laat je niet gek maken, met N kun je heel veel, dus ook zelf spullen bouwen/verbouwen/modificeren, etc.
Hou er rekening mee dat dit in het buitenland NIET is toegestaan. Zwitserland is daar een mooi voorbeeld van. Bouwen/verbouwen/modificeren is daar uitdrukkelijk NIET toegestaan voor Novice amateurs. Het in je bezit hebben van zulke apparatuur als je Zwitserland inreist is verboden.
Dus precies wat DJS zegt, laat je niet gek maken ;-)
In een aantal buitenlanden mag je inderdaad geen spullen bouwen met actieve componenten. Maar stel dat je totaal 1 maand voor de hobby in het buitenland bent, dan ben je dus nog meer dan 330 dagen van het jaar in Nederland waar je met je eigen gebouwde spullen leuke dingen kunt doen!

Die maand dat je dan in het buitenland zit, neem je dan maar spullen mee die écht aan CE voldoen (dus wellicht niet die momenteel populaire porto met die moelijke naam).

Gebruikersavatar
Gelderland
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 nov 2023, 11:15

Re: Nieuw op het forum

#13 Bericht door Gelderland »

Nou, mijn QuanSheng UV-K5 (8) is gisteren netjes binnen gekomen, helemaal uit China, inclusief programmeerkabel ! Natuurlijk meteen uitgebreid uitgeprobeerd (alleen ontvangst). Diverse 2 m en 70 cm repeaters in de regio ingevoerd, en ook een aantal marifoonkanalen die bij mij in de regio gebruikt worden.
Het valt op, dat ik binnen in huis bijna niets ontvang (zo heel af en toe komt er eentje door de squelch heen, die ik al bewust van 4 naar 2 gedraaid heb). Loop ik buiten, dan komt er veel meer binnen, en hoor ik regelmatig zendamateurs via de repeaters, en schepen op de Rijn / Waal / Pannerdens Kanaal via de marifoon. Dat ligt vermoedelijk aan de ontvangst met de simpele bijgeleverde antenne. Met een andere / betere antenne valt wellicht meer te ontvangen, ook binnen in huis.
Programmeren van kanalen en frequentie's in de portofoon lukt prima, zowel met de eigen Portable Radio CPS software van QuanSheng, als met Chirp.
Voordeel van Chirp is dat je daarbij ook heel makkelijk hele lijsten met frequentie's van anderen eenvoudig kan importeren.
Nadeel van Chirp is dat je deze geïmporteerde frequentie's niet vanzelf kan toevoegen aan de scanlist, dat lukt me alleen met CPS.
Firmware update heb ik nog maar even niet gedaan, want ik las hier wat berichten dat dat soms moeizaam ging. Voorlopig werkt de communicatie via de programmeerkabel met de laptop prima met Chirp en CPS. Een voordeel van de firmware update zou kunnen zijn om meer banden te kunnen ontvangen, bijvoorbeeld ook de 10, 11, 12, 15 en 17 meter band. Ik weet niet of je met de bijgeleverde antenne dan binnen wel veel ontvangt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw op het forum

#14 Bericht door PA3DJS »

Probeer aan het idee te wennen (inclusief andere mensen in huis en de omgeving), dat je een buitenantenne nodig gaat hebben.

Veel huizen zijn inmiddels goed geïsoleerd en dat zorgt er voor dat radiogolven er niet makkelijk in willen, maar ook niet makkelijk uit willen. Goed isolatieglas is voorzien van een metaallaagje om thermisch infrarood te reflecteren. Dat laagje reflecteert ook radiogolven. Bij de bouw aangebrachte spouwisolatie kan ook voozien zijn van een metaallaag, en dan alles ook nog netjes afgeplakt met alu-tape.

Binnen is de kans groot (zeker op 2m) dat je storing oppakt van allerhande elektronica in huis.

V.w.b. buitenantenne aan die porto met moeilijke naam, daar moeten ervaringsdeskundigen maar even op reageren. Ik heb geen idee over hoe het RF ingangscircuit er uit ziet.

Plaats reactie