Nieuw op dit Forum

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe0ter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2023, 14:02
Roepletters: PE0TER
Locatie: Best (NB)

Nieuw op dit Forum

#1 Bericht door pe0ter »

Hallo allemaal, ik ben Peter
Tijdens mijn opleiding HTS Electronica in Eindhoven heb ik mijn C examen gehaald, dat was in 1976, de laatste lichting welke zelf zijn roepletters mocht kiezen, vandaar de PE0TER.
Mijn eerste set was een Standard 828 (2 meter FM) met 12 kristal kanalen en los VFO en op het dak stond een Veron beam vastgezet aan de schoorsteen.
Daarna heb ik in 1978 zelf een 2m FM PLL protofoon gebouwd uit een duits blad.
In 1980 bij Shell begonnen en naar de randstad verhuisd, gezin, kinderen, de wereld over.
Toen ik in 2010 terugkwam in NL heb ik mijn oude Standard 828 weer uitgegraven en aangesloten op een nieuwe mobiele spriet maar het was stil, erg stil op wat piepende repeaters na. Heel anders dan vroeger. Alles verdween weer in de kast.
In 2021 is mijn vrouw overleden en 2 maanden later mijn vader, ik woon nu weer in mijn ouderlijk huis waar het allemaal is begonnen en de oude hobby blijft kriebelen maar die Standard is echt niet meer van deze tijd.
Dus een paar maanden terug als eerste stap een YEASU FT-991A gekocht, dat mag tegenwoordig met een F licentie ook al heb ik geen morse examen gedaan.
Maar een multi-band set zonder behoorlijke antenne werkt niet dus nu aan het kijken wat wel en wat niet kan en hoe ik in een rijtjeshuis met flinke tuin wat neer kan zetten wat wel werkt maar visueel niet te storend is voor de buren, misschien uitschuifbaar? Ik weet het nog niet, als pensionado alle tijd en mogelijk vind ik hier op de fora wat nuttige ervaringen.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuw op dit Forum

#2 Bericht door PA0BAK »

Leuk te lezen Peter.
Het doet mij denken aan een paar jaar geleden, met mijn oude FT-227 kon ik ook niet veel meer.
Je FT-991 is een goed apparaat, wanneer je ook op VHF/UHF wilt werken.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

_PD2CW_
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 aug 2023, 22:38

Re: Nieuw op dit Forum

#3 Bericht door _PD2CW_ »

Van harte welkom. Het forum is een bron van informatie, en zeker wat je behoefte omtrent de keuze van een antenne betreft. Tip: misschien eens beginnen met een simpele draadantenne. Bijvoorbeeld een EndFed o.i.d.. Valt niet zo op en doet het best aardig. Veel leesplezier in ieder geval! 73's Martin.

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Nieuw op dit Forum

#4 Bericht door PA3RIS »

Welkom Peter en veel plezier met herontdekken.

Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 jun 2021, 19:14
Locatie: Best

Re: Nieuw op dit Forum

#5 Bericht door PE1BEY »

Hoi Peter....

Leuk te lezen dat je weer "back in town" bent....
Stuur me eens een PM om een eventuele afspraak te maken om bij te kletsen...

73

Kees PE1BEY
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Nieuw op dit Forum

#6 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag Peter,

Wat leuk, nog iemand met PE0..... ik was de eerste lichting in november 1975 die mocht kiezen.
Er zijn er niet zoveel meer met PE0.


Juul - PE0GJG
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie