Mij even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
grouve
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2023, 19:34

Mij even voorstellen

#1 Bericht door grouve »

Ik ben Rene en woonachtig in Oldenzaal.
Ik ben al een tijdje aan het luisteren naar diverse zendamateur kanalen en wat mij opvalt is dat er nauwelijks activiteiten zijn.
Ik wil ook gaan zenden maar wil geen licentie halen, voor mij teveel gedoe. Maar zoals ik het nu zie zijn er weinig zendamateurs actief en die vast willen houden aan een vergane tijd. Tevens weet ik dat het overgrote deel van de zendamateurs al op leeftijd zijn wat het probleem nog groter zal maken. Dit kan nog wel een lelijk uitpakken want als de overheid ziet dat er nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de toebedachte licenties aan zendamateurs zouden deze wel eens verkocht kunnen worden aan de hoogst biedende wat erg veel geld kan opleveren. Ik zou jullie dan ook willen aanraden om er voor te pleiten bij de overheid ook zendliefhebbers toe te laten mits ze met gekochte goedgekeurde apparatuur werken zodat de banden weer optimaal worden gebruikt.

Ook zie ik dat er nu ook al veel illegaal gebruik wordt gemaakt met hoge vermogens portofoons wat alleen maar meer zal worden als er geen andere mogelijkheden zijn dan een examen te halen. Velen hebben de examen vragen bekeken (ook ik) en vragen zich af waarom dit nodig is om eenvoudige portofoon te kunnen bedienen.

PA2YMG
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2023, 19:16
Roepletters: PA2YMG

Re: Mij even voorstellen

#2 Bericht door PA2YMG »

Dank voor je goed bedoelde advies, maar zo moeilijk is het examen nou ook weer niet ?!
Je noemt het zelf "vergane tijd", maar tegelijkertijd heb je het over "vast willen houden aan..." dat vraagt toelichting.

De veiling van frequentie-gebruiksrechten is een lange bureaucratische weg.
Ik stel voor dat je je ook even verdiept in de doelstellingen van de ITU en de CEPT.

grouve
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2023, 19:34

Re: Mij even voorstellen

#3 Bericht door grouve »

Ik heb de examenvragen bekeken en daarin staat niets over het gebruik met in de winkel gekochte portofoons.
wel veel vragen over electronica, voedingen e.d..
Wat is het belang bij jullie dat de groep zendamateurs alsmaar kleiner wordt en mensen illegaal gebruik gaan maken van gekochte zenders.

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Mij even voorstellen

#4 Bericht door PH7R »

Beste Rene, welkom op het forum en je eerste "positieve" bijdrage aan onze hobby. Gelukkig is onze hobby een stukje breder dan alleen "portofoons".

Aanvulling
Ik krijg de laatste tijd steeds vaker het gevoel dat het allemaal niet teveel moeite mag kosten om iets te bereiken. Vele vinden "1 avondje" theorie wel voldoende en verwachten aan het einde "vanwege hun aanwezigheid" een diploma en in dit geval een licentie.

Ik ben zelf een late instapper (nu 59) en begin 2020 begonnen met N-cursus. Door oa corona in Maart 2021 N-examen gedaan en in Mei 2021 F examen. Beide behaald. Hoe? Door elke week te studeren en examens te oefenen. Totaal geen technische achtergrond maar wel een stel gezonde hersens. Is het moeilijk? Ja en nee, maar waar een wil is is een weg.

Jouw geschetste situiatie herken ik in zijn geheel niet. Tegen portofoon piraten treedt RDI (Rijksinspectie Digitale Infrastructuur) op.
Laatst gewijzigd door PH7R op 27 okt 2023, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PA2YMG
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 okt 2023, 19:16
Roepletters: PA2YMG

Re: Mij even voorstellen

#5 Bericht door PA2YMG »

grouve schreef: 27 okt 2023, 20:16 Ik heb de examenvragen bekeken en daarin staat niets over het gebruik met in de winkel gekochte portofoons.
wel veel vragen over electronica, voedingen e.d..
Wat is het belang bij jullie dat de groep zendamateurs alsmaar kleiner wordt en mensen illegaal gebruik gaan maken van gekochte zenders.
Je vraagt "Wat is het belang bij jullie dat de groep zendamateurs alsmaar kleiner wordt en mensen illegaal gebruik gaan maken van gekochte zenders.", dat is een suggestieve, leidende vraag.

òf er een belang is, komt eerst. Antwoord daarop: Nee.
Waarom "Nee" ? Dat is vrij eenvoudig:
"Illegaal" betekent dat een handeling of het gedrag van een persoon in strijd is met de wet. Houdt iemand zich niet aan de regels van de wet, dan wordt er gesproken van een strafbaar feit. Wordt die persoon betrapt, dan volgt er een straf. In het Nederlands wetboek is te vinden welke feiten strafbaar zijn.

Deze technische hobby kent veel mooie uitdagingen in vaardigheden. In het bouwen en experimenteren maar ook zeker in gebruik. Portofoons zijn in mijn beleving "leuk" en soms handig, maar een uitdaging... nee niet echt.

grouve
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2023, 19:34

Re: Mij even voorstellen

#6 Bericht door grouve »

Ik ben momenteel hoofdzakelijk bezig met een RTL-SDR dongle om te luisteren naar diverse kanalen maar zie nog niet het nut om een zendontvanger te gaan aanschaffen.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Mij even voorstellen

#7 Bericht door Paula Bean »

grouve schreef: 27 okt 2023, 19:53Ik ben al een tijdje aan het luisteren naar diverse zendamateur kanalen ...
Zendamateurs zenden niet uit op kanalen, maar op frequenties.
... en wat mij opvalt is dat er nauwelijks activiteiten zijn.
Misschien luister je op de verkeerde frequenties (kanalen?) want er is plenty activiteit.
Ik wil ook gaan zenden maar wil geen licentie halen, voor mij teveel gedoe.
Dan raad ik je aan de 27 MHz eens te proberen: geen examen en registratie nodig. En hey, ik wil graag een beroemde rockstar zijn, maar ik heb geen zin om te oefenen op mijn gitaar. Teveel gedoe.

De rest van je rant doet me vermoeden dat je zit te trollen. Gelukkig mag je wel zonder 'licentie' je mobieltje gebruiken (dat is ook een soort portofoon). Nou, veel success daarmee. Ik heb mijn F gehaald om niet al te beperkt te zijn in het RF spectrum waar ik wil uitkomen.

PH7R
Berichten: 1148
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Mij even voorstellen

#8 Bericht door PH7R »

grouve schreef: 27 okt 2023, 20:28 Ik ben momenteel hoofdzakelijk bezig met een RTL-SDR dongle om te luisteren naar diverse kanalen maar zie nog niet het nut om een zendontvanger te gaan aanschaffen.
Die heb je dus al aangeschaft = RTL-SDR dongle :mrgreen:
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mij even voorstellen

#9 Bericht door PA3DJS »

Hier in de buurt (iets ten noorden van Utrecht) is er zelfs met mijn niet al te hoge antennes best activiteit op VHF en UHF. Op HF is dagelijks activiteit. Wellicht kun je iets aan je antennesituatie doen en/of naar andere frequenties luisteren.

Jij hoort zendamateurs, maar je weet niet altijd waar mee ze zitten en wat ze doen naast op de lokale of bovenregionale repeaters zitten. Er zijn er die met omgebouwde, gerestaureerde, zelfgebouwde, etc apparatuur zitten. Velen zitten met zelfgebouwde antennes en bijbehorende masten, beugels, filters, etc. Ze doen "rare" experimenten met propagatie, maken verbindingen vanuit bijna onmogelijke locaties en nog veel meer.

Wat jij niet hoort zijn de echt moderne zaken waarbij de signalen met computers worden opgewekt en verzonden worden met een transceiver. Denk aan WSPR, FT8, RBN (reverse beacon network), digitale repeaters, etc. Dat heeft niets te maken met in het verleden blijven hangen. En wat dan nog. Er zijn mensen die hardlopen, terwijl die fiets of auto vaak toch makkelijker is om ergens te komen.

Wij als zendamateurs doen de dingen gewoon omdat we het leuk vinden en technische uitdagingen zien. We mogen heel veel, en daarom moeten we aantonen (d.m.v. een examen) dat we met die mogelijkheden verantwoord om kunnen gaan.

Het aantal zendamateurs is dacht ik redelijk stabiel. Er is dus best jonge instroom (denk bijv vanuit Scouting).

Veel overheden zien radiozendamateurisme als maatschappelijk nuttig. Mensen leren zichzelf dingen die vaak ook buiten de zendamateurhobby bruikbaar zijn. Ik ben tijdens mijn werk aardig wat zendamateurs tegengekomen.

Als het je gewoon te doen is om te praten in de buurt, dan is CB een van de weinige opties (naast PMR). Het nadeel van CB is dat dat in dat stukje spectrum erg veel storing zit van PLT (PLC). Veel CB'ers hebben om diverse redenen examen gedaan en zijn dus zendamateur met registratie geworden.

Niet alles krijg je vanzelf, vaak moet je er wat voor doen. Studeren voor het examen en examen doen, doe je voor jezelf. Als je gemiddelde geestelijke vermogens hebt, is N echt goed te doen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Mij even voorstellen

#10 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Rene,

Welkom op dit forum. Hopelijk krijg je nu toch een wat andere kijk op deze hobby.

Het maken van verbindingen is maar een facet van deze hobby.
Door de theorie te gaan leren raak je misschien geïnteresseerd in de techniek hierachter en wil je zelf wat gaan bouwen.

Wil je echt alleen praten.... dan zijn er ook nog registratie vrije frequenties.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Mij even voorstellen

#11 Bericht door PE7K »

grouve schreef: 27 okt 2023, 19:53 Velen hebben de examen vragen bekeken (ook ik) en vragen zich af waarom dit nodig is om eenvoudige portofoon te kunnen bedienen.
Tja, er zijn nu eenmaal wetten en regels in ons land. Zo'n examen halen is helemaal niet erg. Het is super leerzaam. Ik heb afgelopen zomer het N-Examen gedaan en binnenkort doe ik F. Hartstikke leuk en je hoeft er echt niet oud voor te zijn :lol:
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 355
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Mij even voorstellen

#12 Bericht door ON7RA »

Beste Rene,

Je schrijft (Ik heb de examenvragen bekeken en daarin staat niets over het gebruik met in de winkel gekochte portofoons.
wel veel vragen over elektronica, voedingen e.d.. )

Er zullen inderdaad veel vragen zijn over elektronica etc. Ook is er een deel wetgeving die je moet kennen, ook EMC (Elektromagnetische compatibiliteit)-(Elektromagnetische interferentie of EMI).Er zijn nog tal van technische zaken die je moet weten. Er zijn heel wat portofoons die je in de winkel kunt kopen die niet conform zijn met de Europese wetgeving! Die bv onvoldoende onderdrukking geven op de harmonische,(Een harmonische is een frequentie die een geheel veelvoud is van de grondfrequentie) . Daarmee kan je onder andere, anderen storen, dit zijn zaken die je moet weten, daarom dient men inderdaad examen af te leggen. Of zoals anderen suggereren, kan je een cb zender aanschaffen, maar ook daarvan zijn er heel veel te koop die een CE label dragen en niet voldoen aan de Europese normen!

Ps: je hebt een SDR dongle, het is bijna kerst, hang je huis eens vol met Action troep en kijk eens wat je dan ontvangt!
73 Renaat :D ON7RA :D

Plaats reactie