Even voorstellen pa11635

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Roysmits
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2023, 11:59
Roepletters: Pa1163

Even voorstellen pa11635

#1 Bericht door Roysmits »

Goeiedag allemaal
Ik ben roy en ben nieuw op het forum ik ben 30 enn woonachtig in zeeland
Na hernieuwde interesse door oa kanaal 3700(boek) besloten om zendamateur te worden
Buiten wat ervaring op de 11m band ben ik zo groen als gras mijn voorlopige Interesse is vooral gericht op portable met uiteindelijk doel deel te kunnen nemen aan de drcoen te kunnen helpen bij noodsituaties
Ik ben getrouwd en vader cq stiefvader van 4 kinderen
Mijn andere hobby's zijn schietsport en ik zie mezelf als een gevorderde DIY'er
73 roy smits

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7118
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen pa11635

#2 Bericht door PE2AAB »

Hoi Roy,

Leuk dat je je aanmeldt en welkom op dit forum! Genoeg dingen waar je jezelf mee bezig kunt houden in deze mooie hobby.
Woon je in het plaatsje Zeeland of in de provincie?

Groetjes,
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Even voorstellen pa11635

#3 Bericht door PA3RIS »

Hallo Roy,

Leuk dat je ons gevonden hebt! Veel plezier met deze mooie hobby!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen pa11635

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Roy.

Wat is een Diyer?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Even voorstellen pa11635

#5 Bericht door ON5GM »

Do it yourself'er ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Even voorstellen pa11635

#6 Bericht door PA5COR »

Welkom Roy, ook schietsport, al 37 jaar of zo, doe ook de meestte dingen zelf LOL.
Succes met de studie :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Even voorstellen pa11635

#7 Bericht door PA3DAT »

Hartelijk welkom Roy.
Vraagje: wie is drcoen? Volgens Google zijn dat enkele Vlaamse artsen, maar die bedoel jij vast niet :D

@Geert: zoek eens in Google op DIY antenne, klik vervolgens op Afbeeldingen. Gaat er een wereld voor je open!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen pa11635

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA3DAT schreef: 31 jul 2023, 20:53 @Geert: zoek eens in Google op DIY antenne, klik vervolgens op Afbeeldingen. Gaat er een wereld voor je open!
Bedoel je mij? Zo ja, dan ben je de 2de die mij vandaag Geert noemt. :wink:

Ik ga via Google kijken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Roysmits
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2023, 11:59
Roepletters: Pa1163

Re: Even voorstellen pa11635

#9 Bericht door Roysmits »

Goeieavond allemaal
Een diyer is do it yourself oftewel het liefste alles zelf doen , van het onderhoud aan de voertuigen tot bedden maken voor de kinderen en ja met de kinderen maken heb ik wat hulp gehad :lol:
Ik woon in kruiningen in de provincie zeeland
De drco (delta radio communicatie ondersteuning) hebben op verschillende plaatsen in en om zeeland eigen antennes staan op strategische punten om communicatie op te kunnen zetten in geval van nood

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Even voorstellen pa11635

#10 Bericht door PA0KLS »

Beste Roy, welkom op dit forum. Het is een goede beslissing om radiozendamateur te worden. En inderdaad, bij noodsituaties bieden zij vaak de eerste hulp. Ik heb de watersnood nog meegemaakt en hoorde toen via "Hilversum" de communicatie op 80 meter. Alhoewel dat voor mijn ongeoefende oortjes maar gedeeltelijk verstaanbaar was, begreep ik toch wat er gebeurde.

Ik denk dat het zinloos is om noodnetten op te zetten, op momenten dat er geen nood is. De nood treedt altijd op wanneer je er niet op verdacht bent en op plaatsen waar je niet bent en waar je niet naartoe kunt gaan. Na de watersnood in Zeeland zijn er diverse acties geweest om een noodnet op te zetten, maar er kwam nooit meer nood, althans niet hier in NL.

Wat wel werkt is zorgen dat je uit kunt komen op de amateurbanden en ook wanneer de netspanning uitvalt. Wij hebben hier in Eindhoven een repeater op 2-meter, die werkt op de noodspanning van het Philips Nat.Lab. Wanneer de netspanning uitvalt, blijft dat werken op een dieselaggregaat. En velen hebben een portofoon, zodat amateurs elkaar kunnen blijven bereiken, ook over iets grotere afstanden. Dat kan het begin zijn van het weer opzetten van een communicatienet. Als je zorgt dat je daaraan mee kunt doen, dan draag je bij.

Realiseer je dat bij het uitvallen van de netspanning er momenteel héél veel uitvalt. Veel te veel is afhankelijk geworden van het internet en dat is bijna overal afhankelijk van de netspanning.

Ga studeren, haal je F-machtiging, bouw een amateurstation en doe mee aan de amateurgemeenschap. Dat hebben wij nodig, ook in noodsituaties, die zoals het woord al zegt (bijna) nooit voorkomen. Gelukkig.

Roysmits
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2023, 11:59
Roepletters: Pa1163

Re: Even voorstellen pa11635

#11 Bericht door Roysmits »

Goeiemorgen PA0KLS
mijn uiteindelijke doel is om een langere tijd zelf voorzienend te kunnen zijn en te kunnen helpen waar nodig en ik ben realistisch genoeg dat ik geen getrainde Profesional kan vervangen maar als ik hun kan ontlasten door bepaalde taken over te nemen ben ik al tevreden
Een noodnet heeft 1 groot voordeel de betrokken amateurs weten wat er gedaan moet worden en oefenen dit ook ,wat vaak gebeurt is dat mensen ineens niet meer weten hoe of wat in een noodsituatie
Ik vind pota etc reuze interessant de mogelijkheid om een station op te zetten in korte tijd en contacten te kunnen maken
Ik ben nu aan het leren voor mijn n licentie met uiteindelijk doel ook mijn f licentie te behalen en ik hoop nooit een noodsituatie mee te mogen maken

Plaats reactie