Even voorstellen PE1DTE

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
frans van de ven
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 mei 2023, 16:19
Roepletters: pe1dte

Even voorstellen PE1DTE

#1 Bericht door frans van de ven »

Ik ben een oude zendamateur (82 jaar) Die een C-licentie heeft van 7-11-1979. Ben begonnen met een Sommerkamp FT225RD, een mast van 12 meter met op de top een Discone antenne en daaronder een 16 element yagi antenne. Dat alles natuurlijk draaibaar. De eerste jaren veel verbindingen gemaakt in telefonie en rtty. Na een paar jaar begon dat te vervelen en ben ik gestopt met de hobby. Vorig jaar de hobby weer opgepakt met een Xiegu G90 en een versterker Xiegu XPA125B 100 wat. De antenne is een endfet van +- 20 meter met een UNUN 49:1 en een mantelstroomfilter. Hoewel ik in een vrijstaand huis woon toch veel storing op de hf-banden. Daarom met FT8 begonnen. Dat werkt perfect en al veel verbindingen gemaakt rond de wereld. Dit blijf ik nog wel een paar jaren doen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen PE1DTE

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom Frans,

Leuk dat je weer met de hobby bezig bent. Je zult gemerkt hebben dat je C licentie tegenwoordig een 'Full' licentie is en dat je daarmee dus toegang hebt gekregen tot de HF banden. De Morse eis is vervallen (nadat de laatste primaire gebruikers van diverse banden ook gestopt zijn met het corresponderen in Morse code).

Heel veel plezier met de hobby en leuk dat je je hebt aangemeld op dit forum.

BR
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3362
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Even voorstellen PE1DTE

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Leuk Frans ! Veel plezier met het zendamateurisme. Er is wel veel veranderd sinds 1979.

Ik ben iets jonger, 76.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie