Her-intreder vanuit scouting

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Her-intreder vanuit scouting

#1 Bericht door Hylke_PA9HK »

Hoi allen,

Ik ben Hylke, 16 jaartjes jong en woonachtig in het mooie Alkmaar. Naast school (4 havo) actief als leiding bij een scoutinggroep en 2 functies op landelijk niveau bij Scouting Nederland. Daarnaast volledig gediplomeerd EHBO'er met een gegroeide voorliefde voor natuurkunde. Ongeveer 2,5 jaar terug heb ik al iets op dit forum gepost, want ik ben al een tijdje bezig met het halen van de benodigde licenties.
Naast school en scouting heb ik een eigen bedrijf in de fotografie, dat heb ik nu ongeveer 2 jaar, sinds ik 14 ben. Oprichting was 27 november 2018 om precies te zijn.
Ik maak foto's voor lokale, regionale, landelijke en internationale media en voor de brandweer.
Ik ben inmiddels weer druk bezig, want ik heb nu vrij veel tijd over (door thuisonderwijs). Ik heb op 26 mei m'n F-examen gepland in Nieuwegein, waarvoor ik vrij krijg van school :)

Ik vroeg mij af, wie heeft allemaal de F-licentie? Heb je tips? Adviezen? Aanbevelingen? Laat het mij weten!

Groetjes,
Hylke Kingma
Alkmaar
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

PA2ER
Berichten: 121
Lid geworden op: 13 feb 2010, 15:04
Roepletters: PA2ER
Locatie: Terborg

Re: Her-intreder vanuit scouting

#2 Bericht door PA2ER »

Goede dag Hylke,

Hopelijk behaal ik 17 maart mijn F licentie. Wens jouw ook veel succes.
73 PA2ER,

TRX: Yaesu FT-2000, Yaesu FT-897D, Kenwood TS-2000, TYT TH-9800, Baofeng GT-3TP
Ant: Home made End Fed voor 10, 20 en 40 meter / Diamond X-30 / home made traped dipool 10, 20, 40 meter.
Website: Mijn website pa2er.nl
QRZ pagina: PA2ER
QRZCQ pagina: PA2ER

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Her-intreder vanuit scouting

#3 Bericht door Thom PA9T »

Hoi Hylke! Leuk dat je hier bent! Tof dat je ook bij de Scouting zit. Komt gelijk de vraag in mij naar boven of je ook druk met de JOTA-JOTI in oktober? Als Scout en aankomend zendamateur is dat een gouden combinatie! :D

Ik zit zelf ook bij de Scouting, maar dan in Oudewater (ten westen van Utrecht).

Succes met je examen!

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Her-intreder vanuit scouting

#4 Bericht door Hylke_PA9HK »

Thom PA9T schreef:Hoi Hylke! Leuk dat je hier bent! Tof dat je ook bij de Scouting zit. Komt gelijk de vraag in mij naar boven of je ook druk met de JOTA-JOTI in oktober? Als Scout en aankomend zendamateur is dat een gouden combinatie! :D
Jazeker! Wij hebben hier in de regio elk jaar de JotaCross (zie jc19.nl, meest recente keer) waarbij groepen strijden om de nummer 1. Vragen komen per radio binnen en de antwoorden worden per radio gecodeerd verzonden. Ik wil graag dit jaar daar een rol in pakken, en dan is een licentie wel erg handig :)

Groetjes,
Hylke Kingma
Alkmaar
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Her-intreder vanuit scouting

#5 Bericht door PA0BAK »

HylkeKingma schreef:Ik heb op 26 mei m'n F-examen gepland in Nieuwegein, waarvoor ik vrij krijg van school :)
Hopelijk kan alles doorgaan.
Alvast veel succes, zowel met je studie, als met het examen.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Her-intreder vanuit scouting

#6 Bericht door Gert_PA2LO »

PD2RTO schreef:Goede dag Hylke,

Hopelijk behaal ik 17 maart mijn F licentie. Wens jouw ook veel succes.
Moet goed komen: 17 maart en tafeltje 17. Succes met de laatste voorbereidingen!

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Her-intreder vanuit scouting

#7 Bericht door Ton_O_E »

Tips voor F, Als je een voorliefde voor natuurkunde hebt, zorg dan dat je de stof echt snapt.
Vaak worden in het examen dingen net iets verdraaid, waardoor het anders uitpakt dan je geleerd hebt. Als je echt weet hoe iets werkt, kunnen ze je niet voor de gek houden.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Her-intreder vanuit scouting

#8 Bericht door pe1rea »

Welke scouting zit je in Alkmaar?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Her-intreder vanuit scouting

#9 Bericht door elsinga »

Hylke, welkom!

Tip voor F: mijn samenvatting en historische examens (zie signature). De examens kun je mooi gebruiken om te toetsen of je op de jusite antwoorden terecht komt, zo niet dan die stof nog even nakijken. Op een gegeven moment maak je dan een examen vrijwel foutloos.

Tip voor de JOTA: niet meer dan 1 pet op (leiding én zendamateur), dat scheelt stress. Ik begon met 3 petten (leiding, organisator en zendamateur), dat werkt echt niet. 2 petten is al lastig, dus inmiddels zelf de keuze gemaakt om op een JOTA alleen of organisator of zendamateur te zijn.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Her-intreder vanuit scouting

#10 Bericht door PE2AAB »

Welkom Hylke!

Er zijn hier best wel een aantal forumleden welke via Scouting in aanraking zijn gekomen met het zendamateurisme. Mijzelf incluis ;-)
Kijk eens in dit topic naar de diverse (online) opleidingsmogelijkheden: viewtopic.php?p=165420#p165420

Veel plezier op dit forum en succes met de studie!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Her-intreder vanuit scouting

#11 Bericht door PH2LB »

Kijk goed bezig. Nieuwsgieriger en ondernemer in de dop.
HylkeKingma schreef:Ik ben inmiddels weer druk bezig, want ik heb nu vrij veel tijd over (door thuisonderwijs). Ik heb op 26 mei m'n F-examen gepland in Nieuwegein, waarvoor ik vrij krijg van school :) Ik vroeg mij af, wie heeft allemaal de F-licentie? Heb je tips? Adviezen? Aanbevelingen? Laat het mij weten!
Zoals PA3TON al aangaf, worden in de examens de standaard trucjes toegepast zoals negatieve benadering. Door een geintje in onze hersens wordt dat vaak over het hoofd gezien.
Dus elke vraag 2 x lezen of dat er niet in zit.

Verder is het handig dat je formules kunt herleiden, want ben je er een vergeten kun je toch snel een benadering maken van het juiste antwoord (en ze werken met meerkeuze vragen).

Wat je zekers ff moet doen is de wetten, regels en procedures leren. Veel OM's zakken de eerste keer omdat ze helemaal los zijn gegaan op de techniek en de regels etc voor lief nemen.

b.v. de vraag : Een OM roept : CQ DX de ON* op 40m. Jij woont in nederland, geef je antwoord?

Let vooral even op op welke band ze zitten. ON - PA op 40m is geen DX. Was het 23cm of hoger geweest, mag je het wel als DX noemen (zekers als je in noord Nederland woont en de Belgische OM bij de Franse grens HI). En zo zijn er nog een paar leuke instinkers.

Succes met het leren en natuurlijk met je examen. Overigens goed dat je school je daar vrij voor geeft.

IMHO zouden meer scholen wat technische bij-vakken / bezigheden mogen geven voor geïnteresseerden (zoals dat in de VS vaak gebruikelijk is/was).
Want zeg nu zelf, bij de technische kant van onze hobby komt nog wel eens wis- en natuurkunde bij kijken. En wat leuker om na een les over voorplanting van elektromagnetische golven en ionosfeer een praktijk demonstratie WSPR of wat mij betreft FT8 icm PSKReporter?
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Her-intreder vanuit scouting

#12 Bericht door pa1bvm »

adviezen met een licentie ... tja ...
de vraag is wat wil je gaan doen .. en wat zijn de mogelijkheden thuis om iets van antennes te gaan plaatsen .
Wil je iets met korte golf of toch meer vhf/uhf en dan met digi modes of met ssb/fm /CW ... zo ver mogelijk( DX)
of met heel weinig vermogen ... of vossejagen .. of met TV beelden ..contest wedstrijden ( zo veel mogelijk verbindingen in een korte tijd ) . waar zit de " kick" ...
Via de JOTA het je al flink wat dingen kunnen zien en meemaken ..
dingen zelf maken ??? ehh foto's oversturen ??via satellieten ?? via de maan

de mogelijkheden zijn enorm

alvast veel succes met het examen ..

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Her-intreder vanuit scouting

#13 Bericht door PA3DJS »

@Hylke,
Dat je goed in natuurkunde en wiskunde bent, geeft je een behoorlijke voorsprong op degenen die dat niet hebben. Diverse concepten begrijp je namelijk een stuk sneller, en het rekenen gaat vanzelf waardoor dat geen geestelijk tijd wegneemt die je nodig hebt om jezelf echt nieuwe dingen eigen te maken. De 26e mei ga ik duimen te kort komen, er gaan er meer die dag!

Over N of F, N-roepnamen beginnen met PD en F is dan het overige (even kort door de bocht).

Trouwens eens met Elsinga, neem niet te veel hooi op je vork rondom JOTA (helaas ook uit eigen ervaring).

Eveneens eens met PA1BVM, wij mogen en kunnen heel veel, en we hoeven het van te voren niet eens te laten keuren.

Dat ge"niet" is af en toe ook om bijna moe van te worden (je NE .... PAS).

Welk van onderstaande stellingen is niet waar:
-Als je niet in een overdekte publieke ruimte bent bent, geldt de mondkapjesplicht niet.
-we mogen niet naar buiten als de avondklok niet van toepassing is


Als je twijfels hebt m.b.t. examenvragen of andere amateurgerelateerde zaken, er is hier op het forum altijd wel iemand die weet hoe zit. Succes wensen doe ik wel vlak voor het examen.

Gebruikersavatar
Hylke_PA9HK
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 okt 2017, 13:06
Roepletters: PA9HK
Locatie: Koedijk, Nederland
Contacteer:

Re: Her-intreder vanuit scouting

#14 Bericht door Hylke_PA9HK »

Zo, dat gaat erg goed hier.

Afgelopen dagen veel zitten leren, oefenen, herhalen, oefenen, herhalen, enz...
Zit inmiddels op een gemiddeld cijfer van een 9,4 in de oefentoetsen. Ik heb mezelf verplicht dat - zodra ik 1 keer een 10 haal op een oefentoets - ik een paar dagen met vakantie moet. Maarja, hoge motivatie enzo...

Gaat erg goed dus hier, vind het ook leuk om te leren. Het is een traject met een duidelijk doel en resultaat. Ik mis dat nog wel eens bij de middelbare school, een duidelijk doel en resultaat.

@elsinga, dank voor je examenuitwerkingen. Ik heb er veel aan, het is een mooie samenvatting!

Nu verder duimen voor 26 mei.

Groetjes,
Hylke Kingma
Alkmaar
Hylke Kingma, 19 jaartjes jong, Lid Landelijke JOTA-JOTI Organisatie, docent natuurkunde & scheikunde i.o. aan de Hogeschool van Amsterdam, oproepchauffeur op de trekker-oplegger, in bezit van Klein Vaarbewijs 2 en marifoon basis, mail: PA9HK@vrza.nl

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Her-intreder vanuit scouting

#15 Bericht door elsinga »

Alvast veel succes gewenst!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie