Nog een herintreder

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gerard-P
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 jan 2021, 17:33
Roepletters: pa0pub
Locatie: Best

Nog een herintreder

#1 Bericht door Gerard-P »

Hallo OM’s,

Hoewel ik nieuw ben op dit forum, ben ik als zendamateur sinds enkele maanden heringetreden.
Mijn licentie (C, dus 2meter en hoger) dateert van 1975, maar heb die ergens in de tachtiger stopgezet wegens drukke werkzaamheden en verminderde belangstelling.
Een paar maanden geleden heb ik toch de draad weer opgepakt en tot mijn verbazing en vreugde kon ik maar zo mijn call (pa0pub) weer terug krijgen en kreeg een F-licentie.
Dat ging in 1975 wel anders, eerst een 2m zender gebouwd, die werd gekeurd door een medewerker van de PTT/RCD, die in een auto vol meetapparatuur voor kwam rijden.
Nu koop je voor een paar tientjes een Baofeng waarmee je op 2m en 70 cm in de lucht kunt. Beperkte reikwijdte maar ik kan er wel mee op PI3EHV van huis uit. Niet dat dat veel zal gebeuren want ik ben het meest actief met de soldeerbout en later wellicht op de HF banden.
Toch zal ik me laten horen als het zo uitkomt, hier en on the air.

73 – pa0pub
Gerard

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Nog een herintreder

#2 Bericht door PA5COR »

Welkom Gerard, herkenbaar verhaal ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nog een herintreder

#3 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier Gerard,

Leuk als je toch eens op een van de Eindhovense repeaters inmeld; ben daar zelf ook regelmatig QRV dus wie weet spreken we elkaar binnenkort eens.

Groet,
Rick, PE2AAB, Aalst
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PD7AC
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jan 2021, 00:33
Roepletters: PD7AC

Re: Nog een herintreder

#4 Bericht door PD7AC »

Welkom

Groeten
Theo PD9DP
Deurne NL

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nog een herintreder

#5 Bericht door PA0ETE »

Gerard-P schreef: 02 feb 2021, 22:22 Hallo OM’s,

Hoewel ik nieuw ben op dit forum, ben ik als zendamateur sinds enkele maanden heringetreden.
Mijn licentie (C, dus 2meter en hoger) dateert van 1975, maar heb die ergens in de tachtiger stopgezet wegens drukke werkzaamheden en verminderde belangstelling.
Een paar maanden geleden heb ik toch de draad weer opgepakt en tot mijn verbazing en vreugde kon ik maar zo mijn call (pa0pub) weer terug krijgen en kreeg een F-licentie.
Dat ging in 1975 wel anders, eerst een 2m zender gebouwd, die werd gekeurd door een medewerker van de PTT/RCD, die in een auto vol meetapparatuur voor kwam rijden.
Nu koop je voor een paar tientjes een Baofeng waarmee je op 2m en 70 cm in de lucht kunt. Beperkte reikwijdte maar ik kan er wel mee op PI3EHV van huis uit. Niet dat dat veel zal gebeuren want ik ben het meest actief met de soldeerbout en later wellicht op de HF banden.
Toch zal ik me laten horen als het zo uitkomt, hier en on the air.

73 – pa0pub
Gerard
Welkom Gerard. Ik ben zelf op 2 november 1974 geslaagd. Mijn vergunning gng in op 1 januari 1975. Begin jaren 90 had ik het erg druk en geleidelijk aan ben ik vervolgens gestopt met de zendhobby. Omdat ik sinds halverwege de jaren 80 een baken heb dat ik niet uit de lucht wilde halen omdat daar nog veel reacties op kwamen, heb ik nooit mijn vergunning opgezegd. De bakenvergunning die daaraan gekoppeld was, heb ik telkens opnieuw verlengd.

Ik had niet gedacht ooit opnieuw te beginnen, maar dat heb ik in 2006 toch gedaan. In de jaren at ik niet actief was, publiceerde ik als journalist over een aantal onderwerpen, waaronder ook iedere maand meerdere artikelen over dat wereldje van de radioamaterus. Helemaal losgelaten had ik het dus niet.

Behalve Baofeng is er heel veel nu hoor. Een echt leuk HF-transceivertje (dat ontvangt van 0,5 tot 30 MHz en zendt in SSB en CW op vier amateurbanden met 5W zendvermogen) heb je ook al voor rond de 200 euro. ANtennetuner en een stukje draad eraan en je kunt verbindingen maken.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nog een herintreder

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Gerard.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie