Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#1 Bericht door Henielma »

Hallo, na een paar weken meelezen wordt het tijd om me ook aan te melden als lid.

Ik ben Herman en 56 jaar. Woon in het oosten van Noord-Brabant samen met mijn gezin. Elektronica ontwerper is mijn beroep. In 1981 heb ik mijn C-machtiging gehaald. In het begin vooral audio verbindingen gemaakt met een 2m 10 Watt buizen zender en een losse Cuna SR-9 receiver. Die buizen zender is een omgebouwde Zephir mobilofoon. Hierbij is het kristal vervangen door een VFO. Later een Icom IC-255E voor op 2m aangeschaft. Dat maakte het voeren van een gesprek een stuk eenvoudiger.
Begin jaren 90 veel bezig geweest met packet radio. Dit vooral op 70 cm met een zelf omgebouwde kristal mobilofoon.
Nog weer later toen je met een C-machtiging ook op de HF banden mocht heb ik een tweedehands Kenwood transceiver aangeschaft (TS-430S). Hier wel wat audio verbindingen mee gemaakt maar die gesprekken kwamen niet verder dan de standaard gegevens uitwisselen. Deze set heb ik een half jaar lang gebruikt om SSTV ontvangst te doen. Een ruisbeeld ontvangen die verzonden was vanuit de Zuidpool is hiermee het beste resultaat.

Sinds dat we kinderen hebben komt er van het zenden niet veel meer maar heb wel altijd mijn call gehouden. Misschien wanneer de Corona lang aanhoud komt het er deze winter misschien weer eens van. Tegenwoordig houd ik me in mijn vrije tijd veel bezig met eigen bier brouwen. Dit doe ik sinds 2005. Om het brouwproces en het vergistingsproces aan te sturen heb ik een eigen sturing gemaakt om de temperaturen te regelen. Verder een meetsysteem gebouwd om de koolzuurproductie van het vergistende bier te meten.
Afgelopen winter ben ik met oude buizenradio's aan de slag gegaan om deze weer op te knappen en weer goed spelend te maken. Inmiddels staan er nog een paar van deze oude radio's op zolder voor de komende winter.

Na het lezen op dit forum over de TinySA spectrum analyzer met frequentie generator heb ik zo'n meetinstrument gekocht maar deze is nog even onderweg. Deze gaat nog wel van pas komen bij het afregelen van deze oude buizenradio's.

Om wat te bewegen tennis ik verder nog.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#2 Bericht door PH2X »

Welkom op het forum.
Mooie geschiedenis. En inderdaad, het hebben van kinderen zorgt ervoor dat er voor de hobby minder tijd over is.
Bier brouwen, ook leuk. Ik zie een donkerbier. Maak je ook quadrupels? Mijn voorkeur gaat uit naar donkerbier, de zwaardere.
In mijn kelder staan oa. Westvleteren, Maallust 1818 en soms wat Straffe Hendrik, Bernardus 12, Chimay (blauw etiket), Rochefort 10.
Zoals je zal weten, kan je deze lang bewaren. Worden alleen maar lekkerder.

73 en proost!
Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#3 Bericht door Henielma »

Dank je voor je reactie Jaap. Dat bier in mijn avatar is mijn allereerste zelfgebrouwen bier. Inmiddels is dat 15 jaar geleden. Ik houd nog steeds ook van donkere bieren maar drink tegenwoordig voornamelijk bieren met minder alcohol. Nu bijvoorbeeld een Stout van 4% op tap met veel chocolade en koffie achtige smaken. Sinds een paar maanden ben ik bezig met ondergistende bieren zoals een bok, pils en nu een ondergistende India lager in het gistvat. De vergisting van dit bier (temperatuurverloop en koolzuurproductie) is live te volgen op henielma.nl
Alle bieren worden gebrouwen met zelf geteelde hop. Inmiddels heb ik vier verschillende rassen hop.

De bieren die je noemt zijn lekkere bieren. Met name de Rochfort 10 heeft mij er toentertijd toe aangezet om zelf te gaan brouwen. Van dit bier (of eigenlijk de Rochefort "8") ook meerdere keer een kloon gemaakt met uit een flesje opgekweekte Rochefort gist.
Laatst gewijzigd door Henielma op 04 nov 2020, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#4 Bericht door PE2AAB »

Welkom op dit forum!

Je bent niet de enige (thuis) brouwer, er zijn er hier meer lid.
Ik ben zelf geen brouwer maar houd wel van zelf gebrouwen bier ;-) Een collega van me heeft hier zelfs een redelijk serieuze hobby van gemaakt en verkoopt zijn brouw nu ook commercieel.

Verder ben ik ook al een aantal malen op de Oktoberfesten in München geweest en heb daar ook diverse brouwsels mogen proeven.

Voor wat betreft de technische kant; leuke automatisering heb je. Ik heb de filmpjes op je website bekeken. Op dit forum wordt ook veel geëxperimenteerd met Arduino's en andere microcontrollers dus info genoeg.

Veel plezier!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#5 Bericht door Henielma »

Dank jullie voor het welkom en alle informatie op dit forum.

Inmiddels de TS-430S HF set van de zolder gehaald en weer aangesloten. Eerst met alleen een draadje als antenne en hiermee al wat SSTV beelden ontvangen. Maar gisteren is de nieuwe antenne (HVT-600) binnengekomen en heb ik deze op zolder geplaatst. Op dit forum gezocht naar ideeën voor aarding van de HF set en naar aanleiding van deze informatie een koperen waterbuis als aardpin van 2,5 meter de grond in gespoten en met een RG213 coax kabel volgens de informatie van DU1ANV naar de HF set op de eerste verdieping gebracht.
Zojuist counterpoises aangebracht aan de antenne. In totaal 5 stuks met ieder een 1/4 labda lengte van de verschillende HF banden. Voor de meest optimale SWR op de 20 meter band de lengte van de straler geoptimaliseerd. De SWR op de 20 meter band is nu 1:1.5. Gisteren had ik alleen de counterpoise voor de 20 meter band aangesloten en toen was de SWR nog wat beter (1:1.1). Kortom nog geen verbindingen gemaakt maar het er is wel al een begin gemaakt met het herstarten van deze hobby. Onderstaande fotos geeft een indruk van de aardpin en de antenne op zolder.
Aansluiting van de aardpin
Aansluiting van de aardpin
HF antenne op zolder
HF antenne op zolder
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#6 Bericht door Henielma »

Het is vandaag sinds 2003 weer gelukt om verbindingen te maken. Op HF 6 korte verbindingen kunnen maken met het oosten en zuid-oosten van Europa. De HF antenne op mijn zolder werkt dus redelijk goed. Voordat ik vandaag echt verbindingen kon maken moest ik nog wel even een aantal problemen oplossen. De voeding die ik nog had staan was niet in staat om probleemloos voldoende stroom te leveren en verder raakte mijn zelfgebouwde huisbesturing van slag door het HF veld van de antenne. Allereerst met voiliaire gaas de houten zolder wat afgeschermd. Na diverse kabels door ringkernen gewikkeld te hebben en nog een aantal ingangen van een filtercondensator voorzien te hebben was dat opgelost. De voeding die nu gebruikt wordt is en MAAS SPA-8230 schakelende voeding van 23A. Deze bevalt prima mede omdat deze heerlijk stil is. Eindelijk geen continue bromtoon van de trafo op de achtergrond en de fan wordt mooi geregeld en staat meestal uit.
Ondertussen is er nog een leuk speeltje binnengekomen namelijk de tinySA. Echt een simpel en goed werkende spectrum analyser met daarbij nog een fijne signaalgenerator. Deze zal ook van pas komen bij mijn andere hobby namelijk het oplappen van oude buizenradio's.

De volgende stap wordt het verbeteren van de ontvangst op 2m. Eens kijken of mijn oude Comet tri-band antenne nog werkt en waar ik die eenvoudig boven de nok van het huis kan plaatsen.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#7 Bericht door PD2R »

Lekker bezig hoor, leuk om te lezen dat de hobby weer uit de mottenballen is gehaald. Keep it up!
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#8 Bericht door Henielma »

Gaan we doen, blijft toch leuk wat met zenders en antennes te doen.

Afgelopen weekend rondgekeken naar een moderne set voor 2m/70cm. Ik probeerde een type te vinden met een geïntegreerd high speed (9600 Bd) packet radio modem. Ik ging er vanuit dat dit tegenwoordig standaard zou zijn. Vreemd genoeg vind ik alleen types met een audio ingang voor packet maar dat is alleen voor 1200 Bd. Na wat verder rondkijken op dit mooie forum zag ik een topic uit januari van dit jaar waarbij een aantal amateurs de oude mode packet radio weer opgepakt hadden, voornamelijk op 1200 Bd. Dit was even een schok voor mij. In 1992 was ik druk bezig met Packet Radio en wilde daar eigenlijk weer mee aan de slag. Maar er zijn tegenwoordig wel weer allerlei nieuwe digitale modes die vast ook weer interessant zijn om mee aan de slag te gaan.

Om met de vaart der amateurs mee te gaan wil ik een nieuwe 2m/70cm set zodat ik met die nieuwe digitale modes kan gaan werken.
Een set die past bij wat ik er financieel voor over heb past is een Yeasu FTM-7250DE.

Mijn vraag is of dit volgens jullie ook een goede keuze is.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#9 Bericht door PA5COR »

Yaesu FT991A heeft ingebouwde geluidskaart en ik werk ermee via usb met laptop rechtstreeks digitale modes, HF en 2/20 all mode.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#10 Bericht door PE1PQX »

Welkom uiteraard van mijn kant nog.

Een Yeasu FTM-7250DE is een mobiel setje dat leuk is voor 'lokaal kletsverkeer' als ik dat even zo mag benoemen, maar als dit voldoende is => Go For It!
Wil je verder kijken naar 'echte' DX op VHF en UHF zou je beter kunnen kijken naar tranceivers als de FT991 of vergelijkbaar. Moet wel een flink meer voor gespaard worden maar de mogelijkheden zijn veel uitgebreider. Vergeet daarbij de antenne's ook niet!!
Staar je ook niet blind op nieuwkoop, 2e hands is ook leuk spul te vinden. (Voor 6m, 2m en 70cm SSB gebruik ik hier een FT-736r. Een oud beestje maar een hele fijne set!)

Kortom: kijk wat je interesse heeft en pas daar je spullen daarop aan. Twijfel je nog over je interesses, koop dan eerst geen nieuwe tranceivers, maar 'proef' eerst met 2e hands. Nieuw kopen kan altijd nog.

Grt André
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#11 Bericht door Henielma »

Bedankt voor jullie reacties.
Lokale verbindingen zijn het doel met wat ik met deze set voor 2m/70cm voor ogen heb. Voor DX heb ik een HF set (TS-430s) geproduceerd in 1984. Die doet het overigens nog prima. Ik weet dat DX op VHF ook heel leuk kan zijn maar mijn antennepark gaat beperkter zijn dan wat ik 20 jaar geleden had. Toen had ik voor 2m een Tonna kruisyagi en voor 70cm een veel elements kruisyagi. Nu blijft het bij een (vertikale) antenne die ik van binnenuit kan plaatsen en weer weg kan halen. Voorheen vaak via het dak of een ladder naar antennes gegaan maar ik heb daar steeds meer moeite mee.

In al die jaren dat ik zendamateur ben (39 jaar) heb ik tot nu toe altijd gewerkt met tweedehands tranceivers maar nu wil ik het mezelf toch iets gemakkelijker maken en voor een nieuwe eenvoudige set gaan. En ik hoor je niet zeggen dat FTM-750DE niet goed zou zijn dus dat gaat 'm toch worden denk ik.
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Nieuw lid: Henielma (PE1GMS)

#12 Bericht door PE1PQX »

Ik ben sinds 1992 zendamateur, eerst 2 jaar PD0RJH en vanaf 1994 PE1PQX.
Heb veel veranderingen gezien, niet alleen wat betreft de mogelijkheden (verruimingen etc.) maar ook qua techniek.

Succes met de opbouw van de hobby!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie