nieuw lid

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
MoTo
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mei 2020, 19:51

nieuw lid

#1 Bericht door MoTo »

Hallo mensen, ik ben volledig maagdelijk op het gebied van radiotelecommunicatie. Als pensionado heb ik tijd ter beschikking die ik wil gaan invullen met deze hobby. Ik heb geen enkele ervaring en het duizelt me van alle vaktermen en afkortingen.
Maar we gaan ons best doen.
Ik wil me in eerste instantie eens een beetje thuis maken in deze wereld.
Ik zoek dan ook een eenvoudige ontvanger om aan mij n laptop te hangen en zo thuis te raken in deze wereld. Zie echter door de bomen het bos niet. Wil graag gaan luisteren naar communicatie van vliegtuigen en verkeerstoren en alles wat langs komt. Wil daaraan ook niet gelijk een kapitaal aan uitgeven.
Goed advies is welkom. Mag ook een aanbod zijn om iets over te nemen.
Is trouwens in het zuiden van het land ( zuid limburg) niet een club actief waar ik eens kan binnenlopen?

Gr. MoTo

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: nieuw lid

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier! Heel veel plezier met deze mooie hobby. Er is heel veel info te vinden op dit forum dus zoek eens op de termen beginner en zie wat daar allemaal over is geschreven ;-)

In Zuid Limburg (A22) zit bijvoorbeeld een gezellige afdeling van de VERON, één van de verenigingen voor Nederlandse Radio Amateurs. De bijeenkomsten vinden plaats in Schimmert. (Helaas door COVID-19 zijn alle evenementen afgelast tot nader order)
Kijk vast eens op de website van deze afdeling; http://a22.veron.nl
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: nieuw lid

#3 Bericht door Rene - pg3r »

MoTo schreef:Wil graag gaan luisteren naar communicatie van vliegtuigen en verkeerstoren en alles wat langs komt. Wil daaraan ook niet gelijk een kapitaal aan uitgeven.
Op www.scannerforum.nl is een hoop expertise daarover beschikbaar.

En welkom!

Apae
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: nieuw lid

#4 Bericht door Apae »

Welkom!
Een best herkenbaar verhaal, al ben ik een stuk jonger. Ook ik ben zonder veel basis aan deze hobby begonnen (een vriend van me begon daarmee, en ik wilde dat kunnen volgen). Ik heb toen veel gehad aan de cursus voor de zendmachtiging van de lokale VERON afdeling.
Bij gebrek aan bijeenkomsten (en dus waarschijnlijk ook cursussen) zou je ook kunnen kijken naar de DLZA-crusus om de bomen in het bos te leren onderscheiden.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: nieuw lid

#5 Bericht door PA4WK »

Hallo MoTo,
welkom op dit forum.
Volgens goed Nederlands gebruik hebben we natuurlijk meer dan 1 vereniging, de 2e vereniging is de VRZA (Vereniging van Radio Zend Amateurs)
De website van de afd. Zuid Limburg vind je hier https://pi4zlb.vrza.nl/ ze komen in Brunssum bij elkaar.
Op afdelingsniveau is er over het algemeen niet veel verschil tussen beide verenigingen, leden van beide verenigingen komen vaak ook bij elkaar op de verenigingsavonden.
De verschillen zitten meer in de verenigingsstructuur en de manier waarop de inspraak van de leden vorm gegeven is.
Ik zou zeggen ga bij beide verenigingen eens kijken en maak je keuze, of kies niet en wordt van beide verenigingen lid.
Kost wel iets meer contributie VERON €49.= en VRZA €25.= per jaar maar dan heb je ook wat.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PD0Y
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 feb 2009, 09:07
Roepletters: PD0Y
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: nieuw lid

#6 Bericht door PD0Y »

En natuurlijk de DARU :D voor 15,00 per jaar.
https://www.daru.nu/doelstellingen

Gebruikersavatar
PH2X
Berichten: 260
Lid geworden op: 28 aug 2019, 10:04
Roepletters: PH2X
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: nieuw lid

#7 Bericht door PH2X »

Welkom,

Je zou kunnen beginnen met een handscanner aan te schaffen.
Mocht je willen gaan zenden, dan heb je een licentie nodig: N of F
N = novice, F = Full
Onlinecursus bij DLZA heb ik als zeer prettig ervaren.
Je bepaalt je eigen tempo. De cursus die ze daar geven is niet zo droog technisch.
Veel wordt aan de hand van voorbeelden uitgelegd.
Zelfstudie, veel lezen, maar met enthousiasme kom je er wel.

Succes,
Jaap
Tussen kunnen en doen zit een wereld van verschil

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: nieuw lid

#8 Bericht door PA3DAT »

Een sdr-stick van 2 tientjes, kun je ook alles mee ontvangen...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: nieuw lid

#9 Bericht door PD0JDG »

MoTo schreef:het duizelt me van alle vaktermen en afkortingen.Gr. MoTo
Laat me je een beetje op weg helpen:
VERON = Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland
DLZA= Digitale Leeromgeving Zend Amateurs
SDR = Software Defined Radio
DARU = Dutch Amateur Radio Union
RTL staat voor Realtek, de fabrikant van de belangrijkste chip die in de RTL (radio) USB stick gebruikt wordt
USB = Universal Serial Bus voor computer gebruikers en Upper Side Band voor radio amateurs

Indien je eerste interesse uitgaat naar luchtvaar verkeer dan is het inderdaad het eenvoudigst om een radio scanner aan te schaffen. Die heb je al nieuwe rond de 100 Euro. Zo'n radio scanner heeft meerdere kanalen die je instelt op de zend frequenties van vliegtuigen, vluchtleiding etc. De kanalen worden gescand en als er activiteit is schakelt de luidspreker in. Met een RTL stick van 20 Euro kun je hetzelfde bereiken. Zelf vind ik dat een fantastisch apparaat. Daar heb je dan wel een computer en flink wat ervaring bij nodig. Afhankelijk van je locatie (de afstand en bebouwing en begroeing tussen jouw ontvanger en de zender) heb je wel of geen extra antenne nodig om berichten te kunnen ontvangen. Het scanner forum heeft daar veel meer informatie over dan zendamateur.com.

Maar ga zeker eens langs bij een bijeenkomst van een van de verenigingen. Radio amateurs zijn aardige mensen die je graag helpen en wie weet wil je daarna wel meer dan naar luchtvaart verkeer luisteren.

Tussen twee haakjes, is MoTo ook een afkorting? :wink:

Plaats reactie