Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
7kasper
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:05
Roepletters: PC7K
Contacteer:

Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#1 Bericht door 7kasper »

Hallo allemaal!

Mijn naam is Kasper, ik ben 19 jaar en woon (ongeveer) in het midden van het land.
Ik heb een tijdje geleden mijn rijbewijs gehaald dus mijn zendlicentie leek een logische tweede stap :D

Ik ben al jaren geleden bekend geraakt met de hobby, daar het op mijn scouting (de UWII) elk jaar met de JOTA ontzettend leuk op wordt gepakt.
Ik heb wel een aantal keer geholpen met de toren knopen en omhoog/naar beneden te halen, meegepraat en gekeken etc, maar nooit echt over de apparatuur en het zenden gepraat. Gek eigenlijk want ik ben helemaal weg van electronica.

Nu studeer ik Elektrotechniek aan de UT in Enschede (momenteel thuis...) en wil me sinds een paar maanden meer storten in de wereld van radiotechniek.
Als elektrofanaat ben ik vooral geïnteresseerd in zelfbouw. Het lijkt me geweldig om uiteindelijk zelf een volledig radiosysteem en antenna te ontwerpen en daarmee zoveel mogelijk contacten te leggen.
Natuurlijk moet dit wel allemaal verantwoord en legaal gebeuren dus ik ben begonnen met de F-cursus van DLZA.
Om mezelf wat tijdsdruk te geven heb ik me ook al ingeschreven voor een examen.

Nu heb ik aan jullie een aantal vraagjes. Misschien zijn ze al her en der beantwoord, maar dan kan ik het niet goed vinden...
1. Moet je voordat je je F examen doet je N al gehaald hebben? (Zoja RIP, want heel misschien heb ik me gewoon direct voor F ingeschreven)
2. Hoe behaal je de CW/Morse aantekening? Ik kan daar nergens iets over vinden maar ik zie het wel bij bijvoorbeeld oude sites of het aanvraag formulier van HAREC bij agentschap Telecom.
3. Hebben jullie nog tips voor de beginnende amateur? Ik heb denk ik redelijk wat theoretische kennis (Mag te hopen zijn denk ik als je elektrotechniek studeert) maar praktisch weet ik nog niet echt waar te beginnen. Er zijn zoveel verschillende technieken, zendapparatuur, etc. Wat is het leukste en beste om mee te beginnen?

Met veel vriendelijke groeten,
Kasper
PC7K

PE5HV
Berichten: 354
Lid geworden op: 02 sep 2006, 22:52
Roepletters: PE5HV
Locatie: JO21

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#2 Bericht door PE5HV »

Dag Kasper,

leuk om te horen dat er jeugdige aanwas is in deze wat vergrijsde hobby, er is namelijk zoveel nieuwe techniek die de radiohobby nieuwe impulsen geven.

1. je F licentie kun je direct doen, je hoeft niet eerst N te doen. En als je Elektrotechniek doet, moet dat goed te doen zijn (ik heb soortgelijk gedaan, en 1e keer geslaagd toen ik 18 was (ben nu 58).
2. CW is mogelijk via UBA / België, zover mij bekend. In NL (nog) niet mogelijk.
3. Om te beginnen: ik ben zelf begonnen als luisteramateur, om te ontdekken wat je leuk vindt. Er zijn veel ontvangers op het web te vinden: zie www.websdr.org. Daarnaast met een hele goedkope RTL-SDR USB dongle kun je al zelf een heel breed scala aan ontvangstmogelijkheden vinden. Zo'n dongle kost 10 a 15 euro, met eventueel nog een converter voor HF erbij (Van Dijken Elektronica). SDR = Software Defined Radio.

Natuurlijk kun je ook direct een fancy ontvanger / zender kopen. Er is namelijk zo veel te krijgen. Maar als student heb je natuurlijk niet zo'n dikke portemonnee mogelijk :-)

Er zullen wel meer mensen gaan reageren, doe er je voordeel mee.
73
Harry
PE5HV / NL6594

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#3 Bericht door PH7R »

De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#4 Bericht door PA3DAT »

Welkom Kasper, en wat vraag 1 betreft: nee hoor, je kunt meteen voor F opgaan! Zelf heb ik eerst
N gedaan maar mijn echtgenote ging ook meteen voor F en heeft geen N gehad.

Oeps, ik dacht dat ik de eerste was die antwoordde! :D Beter opletten...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#5 Bericht door PA3DJS »

Hallo Kasper,

Je mag in een keer F doen. Als je er Morse bij wilt hebben, ga je na het behalen van je F Morse examen doen in België. Het certificaat dat je daar krijgt stuur je op naar AT en dan kun je "CW included" bij je F krijgen.

Reden van deze route: in NL wordt geen Morse examen meer afgenomen. Verdiep je goed in hoe het examen in België afgenomen wordt. Er zitten bijvoorbeeld enkele tekens bij die we hier niet kennen.

Je zit in het midden van NL. Mijn tip: loop eens bij een Vereningsavond binnen (die gaan hopelijk weer op kleine schaal beginnen). Enkele verenigingen/initiatieven: NVRA, VRZA, VERON, DKARS, DLZA. Er zijn diverse digitale leergangen.

Proefexamens kun je vinden via http://www.pc5e.nl

officiele exameninfo vind je op: https://www.radio-examen.nl/

De hobby is zo gevarieerd, dat het lastig is om op basis van jouw info iets te zeggen over hoe je kunt beginnen. Velen beginnen met een eenvoudige opstelling voor VHF (2m) en UHF (70 cm) zodat ze in de buurt een beetje contact kunnen leggen. Een antenne is relatief klein v.w.b. afmetingen. Als je gelijk op bijv 80 of 160m uit wilt komen, dan heb je wel wat real estate nodig om de antennes kwijt te kunnen.

Oh ja, je mag alles zelf bouwen. Het moet natuurlijk wel aan zekere minimum eisen voldoen, maar de apparatuur die je zelf maakt hoeft niet gekeurd te worden. Als je het goed bekijkt, mogen wij als radiozendamateurs heel veel.

Gebruikersavatar
7kasper
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:05
Roepletters: PC7K
Contacteer:

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#6 Bericht door 7kasper »

Dankjulliewel voor de snelle en leuke reacties!
PA3DJS schreef:Oh ja, je mag alles zelf bouwen. Het moet natuurlijk wel aan zekere minimum eisen voldoen, maar de apparatuur die je zelf maakt hoeft niet gekeurd te worden. Als je het goed bekijkt, mogen wij als radiozendamateurs heel veel.
Ja dat is ook zeker een reden dat ik geïnteresseerd ben en mijn licentie wil halen.
PE5HV schreef:Natuurlijk kun je ook direct een fancy ontvanger / zender kopen. Er is namelijk zo veel te krijgen. Maar als student heb je natuurlijk niet zo'n dikke portemonnee mogelijk :-)
Ja dat is inderdaad een dingetje. Maar ik heb al veel leuke zelfbouw projecten gezien en ben toevallig op de uni bezig met antenne ontwerp dus misschien zit daar uiteindelijk ook iets in.
Ik ben van plan wel eerst nog te kijken naar 'of the shelf' en niet al te dure ontvangers (en dan zenders) om gewoon een idee te krijgen van hoe alles werkt. Die USB dingen lijken me idd een goed beginproject; misschien in combinatie met een zelfgemaakte antenne. En daar kan ik natuurlijk tijdens het leren al gebruik van maken.
PE5HV schreef:Er zullen wel meer mensen gaan reageren, doe er je voordeel mee.
Ik zie het. Ik sta open voor alle meningen / aanbevelingen :)
PC7K

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#7 Bericht door PA3DJS »

Aha, je bent nu met antenne-ontwerp bezig. Is dat diep theoretisch (dus meer best lastige wiskunde), of is het ook wat praktisch gericht? Ik hoop op een gegeven moment ook wat praktisch. Dan zul je erachter komen dat er relaties gelden voor afmetingen, energetisch rendement, richtwerking en bruikbare bandbreedte. Het lullige is dat je "afmeting" moet zien als verhouding tussen fysieke afmeting en golflengte.

Het wordt dan knap lastig om iets te maken voor de 3.5 MHz (80m) amateurband dat klein is, en het nog doet ook (om mee te zenden).

Ik vermoed ook dat je aardig wat propagatie gaat krijgen, en daar kun je als zendamateur prima zelf (met anderen) mee experimenteren.

SDR is ook een heel interessant gebied om je in te verdiepen. Je hebt nu prima snelle HW voor leuke prijzen om dingen te kunnen waar ik op jouw leeftijd alleen van kon dromen.

Over geld, de rente is laag, maar zoals je weet moet vroeger of later het geld weer terug. Wat je niet hoeft te lenen brengt je ook later niet in de problemen.

Even iets anders. Dat palen aan elkaar knopen met manillatouw (of nu polypropyleentouw) vind ik ook leuk. Het wordt dit jaar nog wel spannnend of we iets leuks kunnen doen vanwege die kleine bolletjes met uitsteeksels die graag onze cellen willen ombouwen tot nieuwe bolletjesfabrieken.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#8 Bericht door pe1br »

Hoi Kasper,

Wist je dat de UTwente ook een eigen amateur radio club heeft:
https://etgd.utwente.nl/

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#9 Bericht door PA3DJS »

@PE1BR:
Er ging bij mij ook door mijn hoofd: "maar die hebben toch een radiostation?".

Het antennepark en lab ziet er niet vekeerd uit. Hopelijk komt het door die bolletjes met uitsteeksels dat Kasper de vereniging niet kent. Zo nee, dan is een beetje reclame vanuit die vereniging geen verkeerd idee!

Wij als zendamateurs hebben gewoon maling aan de bolletjes, zolang we het maar via de radiogolven doen.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#10 Bericht door PA4WK »

Hallo Kasper,
welkom op dit forum en welkom in de zendamateur wereld.
Door de JOTA enthousiast geworden voor de hobby, dat is mooi dat de JOTA nog altijd een kweekvijver is voor jonge aanwas in onze helaas vergrijzende hobby.
Je schrijft dat je in midden Nederland woont en belangstelling hebt voor CW, dan is dit mogelijk (in de toekomst) iets voor je: https://rcbun.nl/cursussen/
Ook kun je op dat zelfde adres in Bunschoten een nu nog kleine maar enthousiaste VRZA afdeling vinden.
We (her)starten weer op 23 juni
Voor meer info ga je naar https://rcbun.nl/
73 Wim PA4WK Voorz. VRZA afd. Eemland
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
TommyLF
Berichten: 11
Lid geworden op: 05 mei 2020, 20:42
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#11 Bericht door TommyLF »

Welkom hier,

Als je met klein budget jezelf wat wegwijs wil maken en experimenteren zonder te zenden zou ik gaan kijken voor een SDR dongle.
Ik heb hier thuis redelijk wat setjes liggen o.a. en allen getest, ze doen allemaal in meer of mindere mate hun werk.
Nu werk ik met een setje van NooElec icm met een Ham-it-up convertor voor HF, omdat mijn voorkeur uitgaat naar met name HF, en je daarvoor best een boel mogelijkheden hebt om goedkoop dipools of draad antennes te maken. alles relatief lowcost en leerzaam. ideaal voor diegene die er in het begin vooral niet een megaklap geld kwijt te zijn en toch lol kunnen hebben van deze mooie hobby.

Veel plezier en suc6 met je studie voor de F. Ikzelf begin bewust eerst met N... ;-)

Groet Thomas
2x Alinco DJ-V5, 1x BAOFENG GT-3TP,
1x RTL-SDR Dongle, 1x NESDR Mini 2,
1x NESDR SMart & HamItUp Plus.
NL-13993.

Gebruikersavatar
PA0KLS
Berichten: 189
Lid geworden op: 30 apr 2005, 21:26
Roepletters: PA0KLS
Locatie: Valkenswaard

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#12 Bericht door PA0KLS »

Beste Kasper,

er werkt op de UT een man: Pieter Tjerk de Boer. Hij is ook radiozendamateur: PA3FWM. Je zou hem eens moeten opzoeken, kennis met hem maken en uitgebreid met hem gaan praten. Hij kan jou veel vertellen over wat er daar voor interessants is voor jonge mensen die geïnteresseerd zijn in radio. Niet bang zijn, hij is erg vriendelijk en vindt het fantastisch wanneer jonge studenten, zoals jij, deze "hobby" ook leuk vinden.

Er is inderdaad een groepje studenten aan de UT die een eigen radioclub hebben en voor zover ik weet ook een eigen clubstation. Pieter Tjerk weet daar alles van.

Hij heeft daar ook een ontvanger gebouwd, waar je naar kunt luisteren via het web. Kijk op http://www.websdr.org en dan helemaal bovenaan staat de web-sdr van Pieter Tjerk. Hij is hier helemaal zelf mee begonnen en intussen draait dat, het systeem van hem, op veel plaatsen in de wereld. Maar hij is nog steeds de enige die het kan laten werken van 0 tot 30 MHz en die er een paar honderd "luisteraars" tegelijkertijd gebruik van kan laten maken. Als je zoiets doet, dan verander je de wereld.

Door je hier serieus in te verdiepen zul je zien dat je tijdens je studie onderwerpen tegen komt, die je meteen doorziet, terwijl andere studenten geen idee hebben waar het over gaat. Enkelzijband is zoiets, maar EM-velden ook. En wees niet bang voor analoge techniek! Als je analoge techniek beheerst, is digitale techniek "een eitje". En als je digitale techniek beheerst is informatica ook "zo'n eitje". Andersom is dat helemaal niet zo.

Succes met het examen, zorg dat je je goed voorbereidt en wij komen elkaar vast nog wel eens tegen.

Klaas Robers

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#13 Bericht door pc1mb »

Ik denk dat PA3FWM en de ETGD wel bekend zullen zijn bij een EL-student?

Het zendamateurhokkie bovenop het EL/TN gebouw bestaat volgens mij nog steeds?

Ik ben er in 1996 voor het laatst geweest, denk ik... (en nooit als lid of met licentie destijds)

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

Hi Kasper,

Ik herken mijn eigen geschiedenis in je post :)
Ik heb elektrotechniek aan de TU/e gestudeerd en ook op mijn 19 tijdens het eerste jaar elektro mijn F examen gehaald.
Ik heb er toen wel wat voor gestudeerd en wat oefen examens gemaakt. Maar vooral om de vraagstelling te kennen. Ook hadden we in mijn eerste jaar nog maar weinig gedaan met dingen als transistor schakelingen. Dat zat in het tweede semester en was van een ander kaliber dan de vragen voor de F vergunning. In de studie ging het veel theoretische over de werking van een transistor. Het zendexamen is praktischer.

Daarnaast heb je dan nog de vragen over regelgeving etc. Dat heb ik eigenlijk voornamelijk geleerd door actief te zijn bij pi4tue (Eindhoven student radio amateur club)

Dat is meteen de volgende tip, sluit je aan bij de club op de universiteit. Hopelijk zitten er meer medestudenten. Het studentikoze combineren met zendamateurschap is leuk.
Wij deden met een groepje van 5 student en maandelijks mee aan de Nordic activity contest op 2m. Dat is de eerste dinsdagavond van de maand. Vast ritueel was pizza bestellen, krat bier in de koelkast, Qso's maken en andere dingen in de shack doen. Ik vind het jammer dat dat gestopt is (we hadden geen tijd meer na het afstuderen, verhuisde ver weg en owja, het station is gesloten...)

Wat betreft waar beginnen, ik heb bij esrac de HF banden ontdekt en vind dat nog steeds erg leuk. Van een oud lid heb ik na het behalen van mijn examen een transceiver mogen lenen om zo kunnen experimenteren met antennes in en om mijn ouderlijk huis. Dat was een kenwood ts120-v. Heel leuke eerste transceiver. Daar kun je op de tweedehands markt vast ook nog wel aan komen voor een studentenprijsje. Na hem een half jaar geleend te hebben heb ik hem over gekocht. Ik werk er nog steeds mee af en toe.

Overigens heb ik in mijn studententijd thuis niet zo veel gedaan met de hobby. Ruimte en budget gebrek waren altijd een probleem. Studentenflats lenen zich minder voor antennes. Maar op het universiteitstation deed ik veel. Daar stond alles, zaten we met een groep vrienden. Nu jaren later is de hobby thuis actief geworden.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
7kasper
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 mei 2020, 14:05
Roepletters: PC7K
Contacteer:

Re: Voorstellen en beginnersvraagjes.. :-)

#15 Bericht door 7kasper »

Nog bedankt voor de berichten trouwens!

Wegens persoonlijke redenen moest ik een examen uitstellen. Nu heb ik eindelijk mijn licentie binnengekregen!
SDR vond ik al erg gaaf, maar ik wil nu ook wel zelf gaan zenden natuurlijk :D
Iemand wou mij al spullen uitlenen dus daar ga ik eerst mee aan de slag.

Als eerste eigen set ben ik aan het kijken naar iets portable voor in de auto of om heen en weer te slepen is dat makkelijker.
PC7K

Plaats reactie