Genie, zendamateur, of looser?

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
PE1IID
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2026, 18:46
Roepletters: PE1IID

Genie, zendamateur, of looser?

#1 Bericht door PE1IID »

Hallo,

Sinds 1980 ben ik zendamateur, maar helaas ontbrak het eerst aan geld, daarna aan tijd, en nu het verstand dat het begeven heeft. Het is nooit iets geworden om thuis een hobby van ebige betekenis te kunnen bedrijven om dezelfde 3 redenen, maar in de afgelopen 3 jaar heb ik in de kelder nu een kleine electronica ruimte kunnen maken die nu ingericht wordt. En daarna heb ik het voornemen om HF met HDR te gaan doen. Ik ben IC designer geweest en ik noem het dan geen SDR aangezien een IC design hardware is en geen software, dus coin ik nu de nieuw term "Hardware-Defined-Radio". De nodige spullen liggen er al vele jaren niets te doen (een RedPitaya SDRLab), maar nu moet het er dan echt van komen. Ook zal de 2m/70cm uit het stof gehaald worden en in de electronica ruimte actief gemaakt gaan worden. De reden dat ik nu hier ben is omdat de apparatuur aangesloten wordt, en ik op zoek was naar documentatie voor mijn PM3570 waarvan ik na ruim 25 jaren helemaal niets meer weet hoe het gebruikt wordt. Ik vond aanwijzingen voor de Schematheek hier op het forum, en nu werd gevraagd om iets over mij te vertellen. Ik heb nooit aansluiting kunnen vinden met gelijkdenkenden, op de MAVO had ik met zeer gebrekkige middelen een videokaart met behulp van logische poorten zelf bedachte schakeling in elkaar gezet. Dit moest op een (voor mij zeer duur aangeschafte) 1 MHz scoop verbeterd en aan de gang gebracht worden (met het kantelpunt van -3 dB zie je nog sterk afgezwakte componenten van digitale signalen, de 6 MHz klok was niet veel meer dan een sterk afgezwakte sinus. Maar toch het lukte en ik had een 40x25 characters beeldscherm voor mijn 1980 Elektuur "Junior Computer". Daarna kwam het C-examen en de MTS, dat was van korte duur voor mij: 0% computers, 39 uren school waar ik niet mee kon, en 1 uur elektronica. In dat 1 uurtje per week werd uitgelegt hoe je een schema tekent met 0.25, 0.35 en 0.50 Steadlar pennen (voor de meer fortuinlijke klasgenoten: Rotring pennen) en hoe je vermenigvuldigd op een rekenlineaal. En terwijl de leraar voor in de klas de wet van ohm uitlegde, en dat alle stromen van en naar een punt gelijk zijn, had ik al een ruisarme actieve phase lineaire cross-over bedacht en was achter in de klas niet bij de les, maar de printplaat op kalkpapier aan het teken. Ik wist pas later in mijn leven dat ik een "phase lineaire cross-over" bedacht had, wat iets bijzonders bleek te zijn. Maar vond het niet meer dan logisch dat je niet alleen filterd, maar ook ervoor zorgt dat de conusen van een luidprekers op 1 lijn moeten staan en dat bij cross-overs de som van de luidsprekersignalen met respect van de phase net zo groot moet zijn als van de andere frequenties. De andere leerlingen konden toen nauwelijks of niet de stroom door weerstanden in de schakeling uitrekenen, terwijl ik met opamps en filter schakelingen en stoeien was. Je had toen geen internet, ik heb alle kennis zelf uit boeken, en met name de Elektuur te danken. Wegens het enorme gemis en dat wat ik echt leren wilde, was de MTS een enorme afknapper en viel ik snel na het begin uit, net iets meer dan het eerste jaar volgehouden om te ondekken dat ik daar nooit ga leren wat ik leren wilde. Maar geen geld, niet eens genoeg om de onderdelen en appartuur te kopen voor mijn C licentie. Er is nog wel een 2m uit eigen ontwerp met een andere zendamateur gebouwd, maar die was dan ook van hem. En daarna komt werk en in 1985 pas de mogelijkheid om software en elektronika te gaan studeren in Enschede. De vergunning om een antenne te mogen plaatsten duurde zo lang dat tegen die tijd dat het mocht en geld ervoor was ik al aan de einde van m'n studie was en met andere dingen bezig, o.a. zorgen dat het diploma zo snel mogelijk gehaald word, want het geld is op, en ik stak diep in de studieschulden, wat tot 2010 geduurt heeft voordat die afbetaald waren. 1996 was de studie het klaar, en komt er weer eventjes ruimte voor de zendamateur hobby, in een nieuwe omgeving. Packet radio is leuk, en ik besluit er zelf 1 te bouwen, en ik heb een 2 meter set cadeau gekregen. Ik ben zover gekomen als dat ik Kleef ontvangen kon, maar dan gegint het werkende leven en is er totaal geen tijd meer totdat ik 2012 totaal overspannen met hartinfarcten uitval, toch moet ik nog door blijven werken zoveel het kan (en nog meer) totdat het in 2016 echt helemaal op is en de werkgever tegen o.a. mij gezegd heeft "je mag thuis geen hobby bedrijven, want je moet helemaal fit zijn voor het werk", " ik ga de wet poortwachter niet uitvoeren, ik heb lak aan wat de wet voorschrijft. Jij moet zoveel ontslag nemen zodat je niet zoek wordt" "de 2 maanden revalidatie die je van de Arboarts gekregen hebt, ahd je gewoon kunnen doorwerken, daar was ik he niet mee eens, dus zoeken we een andere arboorganisatie" "ik heb alleen werk voor mensen die minstens 40 uur werken" "voor alle tijd dat jullie op het werk niet werken, moeten jullie extra werken om het in te halen". "als je niet doet wat ik zeg, dan hebben we een 'conflict' ...." totdat hij ontkent dat hij mij de toegang tot arboarts verwijgerde "die moet ik betalen, en ik vindt niet dat jij op mijn kosten naar de arboarts mag" ondanks aandringen van de Arboarts dat ik dringend gezien moest worden, en ik al die tijd maar door blef werken terwijl ik het allemaal niet meer aankon. Hij maakt mij uit voor leugenaar, en had zijn "dan hebben we een conflict" waar die al jarenlang op aanstuurde. Ik moest teken voor mijn eigen ontslag tekenen want anders zou het dosier met al zijn leugens en verdraaingen bij het UWV terecht komen, en ik als "veroorzaker van het conflict" zeker eerst maar eens geen inkomen krijgen, Omdat ik allen verdiener was en ik een vrouw en 2 zeer jonger kinderen had, kon ik hun er niet de dupe van laten worden (als eenling ben ik altijd recht door zee gewesst en stort mijzelf tenkoste van alles op iemand die spel niet eerlijk speelt. Dus ik tekende de overeenkomst daarvoor dat mijn kinderen en vrouw veilig zouden zijn, en verspeelde daarmee al mijn rechten zoals pensioen, en eigenlijk het belangrijkste: mijn verstand, want ondanks dat ik UWV, Arbeidsinspectie, Vakbond, Politie, GGZ en advocaten overal in meegnomen heb sinds 2012: niemand heeft geholpen of ook maar enige vorm van ondersteuning gegeven. UWV "oh uw werkgever zal wel geen ziektekosten verzekering voor werknemers hebben afgesloten, dus meldt hij U zonder dat U het weet U steeds beter, meestal zien we het tegenovergestelde en laten werkgevers de werknemers ziek gemeldt staan om ze na 2 jaar te kunnen ontslaan." Zulke informatie is natuurlijk niet helpend als je al in zo'n situtatie zit. Om het nog gekker te maken: de werkgever maakte me duidelijk dat ik fouten in het product liet zitten, want dan konden ze er later na release er nog eens extra geld aan verdienen om zo nog eens extra geld eraan te verdienen. Dat wilde ik niet doen, wat ongetwijfeld ook geinterpreteerd is als weigering om het opgedragen werk te doen, maar helaas kan ik niet willens en wetens een fouten in mijn werk laten zitten, zeker niet om er dan nog meer geld buiten de gemaakt afspraken om aan te verdienen want dat is regelrecht oplichting van de klant, net zoals ik weigerde uren bij de klant wil schrijven die niet voor die klant gemaakt zijn. Dan voor de rechtbank werd er een stortvloed van beschuldigingen over mij uitgegoten waartegen ik mijn niet mocht verweren want: "Het enige wat de rechter moet beoordelen is of er een conflict is, en onafhankelijk of U gelijk heeft of niet, als U de werkgever tegen spreekt, dan is er een conflict en dan is het voor de rechter het oordeel gemakkelijk. Ongewtijfeld zal U werkever tot en met het hoogste beroep blijven doorgaan, wat jaren zal duren. Maar de UWV zal uitkering weigeren als ze de beschuldigingen gemaakt in de rechtbank lezen totdat bwezen is dat U geen schuld daaraan had. Dat kan/zal jaren duren en de vraag is of U met Uw ziekte die tijd kunt overbruggen?" Nee zeker niet, eerder meteen dakloos als er niet betaald wordt, en wellicht worden de kinderen dan ook uit het gezin geplaats omdat vader met het conflict ervoor verantwoordelijk is. En dit alles en met wat ervoor er allemaal gebeurd is gaat mij als sinds 2006 blijvend en gierend tot vandaag de dag steeds weer nieuw door het hoofd. Als er 1 ding is wat de identeit van Nederland vastlegt, dan zeg ik: "V.O.C. mentaliteit is er nog steeds en dat "groote man spelen, aanzien, liegen, bedriegen, onderwerpen, verslaven, stelen, en vooral: zorgen dat je met gladgesreken gezicht ermee weg komt. Je kunt er zelfs mee opscheppen en rechtuit in het gezicht zeggen, zolang het je financieel door de rechter maar niet aanhangig wordt gemaakt". De Nederlandse wetten maken het mogelijk, en de ambtenaren spelen het spel vrolijk mee. Ik geloof ook niet in een democratie, maar in een (voormalig) Engels konikrijk en familie, die vandaag de dag nog steeds de ellende over de hardwerkende en goedwillende man uitvaardigd. En in het bijzonder de mensen die nadenken over wat er echt aan de hand is die, als ze voor eerlijk en goed zijn, een gevaar zijn voor het systeem. Opium verkopen in HongKong? Jonge volwassenen die een trein kapen doodschieten die hier "gevangen" zaten omdat hun (voor)ouders de Nederlandse staat hebben geholpen? Veroverd gebiedje in Palestina afgeven aan gealieerden om het te geven aan vluchtelingen, waarvan een kleine Elite vervolgens tot vandaag de dag een volkerenmoord pleegd? Een zeer rijke familie die Engeland geld leent zodat Engeland de oorlog kan winnen? DIT ALLES IS VAN BELANG WANT: ZORG DAT U UW ZENDAPPARATUUR BEHOUDT!!!
iets (heel wat) in deze wereld klopt niet. NS wagons stonden in Engeland (te boek) omdat dat "voordelen" heeft? In het wetboek stond na 1985 nog: Piraterij is verboden zonder toestemming van de koning? Stoppen met denken, terug naar de hobbies.

Affijn zenders en ontvangers moeten we weten te bouwen en te gebruiken, ook nadat een macht dit ons zou verbieden. Dus wat kan ik? Het hoogtepunt van mijn carriere was de DTA-2115 van DekTek (https://www.dektec.com/products/PCIe/DTA-2115), waarvan ik de mede-auteur ben: de schakeling in het IC is door mij gemaakt. Dat is nog wel gedeeltelijk SDR, aangezien de modulator I/Q signalen vanuit de software aangeboden kunnen worden. De HF modulator heeft een bandbreedte van 80 Mhz met <1dB ripple en recht, over de gehele 80 MHz bandbreedte na compensatie. De interface naar de externe DAC draait op 600 MHz en kan signalen tot 2,18 GHz genereren. Dit gaat ook niet meer in SDR: je wil niet weten hoeveel hardware optellers en vermenigvuldigers er in zitten en om alles op de nodige frequentie, deels parallel, uit te rekenen. En dan de nodige resolutie in bits: Tijdens de metingen lag de SNR van het gehele product tussen de -60 en -70 dB. Dat was nog het moeilijkste te bereiken in termen van IC design, allerlei onbekende "features" in wiskundig domein moesten fundamenteel opgelost worden om onverwachte storingspieken weg te werken. Voor de DAC was een slimme truuk nodig aangezien de core van het IC naar de I/O van het IC slecht 300 MHz bleek te kunnen. Wegens gebrek aan support van de IC leverancier kwam er geen antwoord en heb ik dit dus noodgedwongen zelf moeten uitzoeken en oplossen. De magische woorden die mijn trots dan kietelden kwamen van de IC verkoper: "Het kan dus toch 600 MHz" blijkbaar was ik de eerste die het voor elkaar kreeg met het nieuwe product. Maar vooral: zonder enige vorm van support. Ook in andere probleemgebieden met de hardware-synthese software: nauwelijks/geen support. het heeft dan ook maanden geduurt om de problemen te analyzeren all oplossingen in m'n eentje te moeten vinden. Ondanks alle negatieve commentaren en verwijten van de werkgever, waardoor mijn verstand het dan ook uiteindelijk aan het begeven heeft en nu heel lanzaam een kleine comback aan het maken is, Het is me wel gelukt door stug niet op te geven, ondanks alle negativiteit. En dat ook nog ongeveer in de tijd die ik daarvoor geschat had!

Een andere leuke herinnering was voor een projekt, de DTA-2111. Hier heb ik een storing uit moeten halen. Tegen alle commentaren in, had ik eigenwijs de voeding verbeterd om de phase-noise van de oscillator te reduceren. Ja, op zich niet zo bijzonder. Echter: daarna werd deze DTA-2111 in een PlugTestMeeting (o.i.d.) vergeleken met een vergelijkbaar product van R&S (QAM modulatie): de DTA-2111 was 1 dB beter in termen van signaal/storing niveau. Uit een E-mail herinner ik me nog: Er ontstond enige paniek aan de kant van Rohde & Schwarz, maar naar enige cross-tests bleek de DTA-2111 toch echt 1 dB beter. ;)

Heb ook nog meegekregen dat Rohde & Schwarz meer wilde weten, maar ik ben niet met ze in contact gebracht. Na mijn ontslag ook zinloos want mijn verstand is te ver heen om nog interessant te zijn, in slechte tijden lukt me niet eens om koffie te zetten zonder dat er van alles fout gaat, tot overstromingen aan toe en tot 4 mokken met koude koffie in huis terug te vinden. Ja moet alles opschrijven op een papiertje, nu heb ik een voor een week werk om alleen al die papiertjes en aantekeningen te verwerken, laat staan dat ik nog begrijp wat ik daar zelf geschreven heb. Ik denk dat het demensie is, mijn huisarts spreekt het tegen volgens haar is het stress. Voor mij is het eender, het werkt daarboven niet, maar ik heb wel vele dingen bereikt, waarvan ik dacht/denk niets bijzonders: iedereen kan dat, ik vindt het alleen maar leuk en besteede alle tijd aan electronica en automatiserings algoritmes (software), terwijl anderen iets anders leuk vinden en juist daar heel erg bedreven in zijn.

M.v.g. PE1IID.

Martin67
Berichten: 66
Lid geworden op: 07 aug 2023, 22:38

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#2 Bericht door Martin67 »

Wat een ontzettende lap met tekst maar wát een verhaal om te lezen. Ik moet eerlijk zijn: het gaat alle kanten op, maar desondanks ga ik prima in je verhaal mee. Dat wil niet zeggen dat ik het met je eens ben, en dan met name in het maatschappij-kritische stuk, maar dat hoeft gelukkig ook niet. Ik lees dat er enorm veel kennis zit verborgen als je de moeite neemt om even door de alinea's heen te lezen en hoop van harte dat wij daar nog veel van kunnen opsteken. Laat ik je als eerste hier op het forum van harte welkom heten. Ik kijk uit naar wat er in de toekomst allemaal uit de (rotring) pen gaat vloeien.

73's Martin.

PA25027
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 jul 2025, 21:56

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#3 Bericht door PA25027 »

Kort, krachtig en welgemeend gezegd: van harte welkom!

73 Johan PA25027

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 493
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#4 Bericht door DC4CP »

Welkom, zonder verleden geen heden, maar probeer het toch maar achter u te laten en je op de toekomst te concentreren, dat is zoveel leuker en gezonder.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 4085
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#5 Bericht door coolepascal »

Prachtige rant, ik begrijp ehm helemaal.
Haal diep adem, duik in je hok, soldeerbout aan, TV bij het oud ijzer, bak koffie en gaan !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 2097
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#6 Bericht door PA4WK »

Welkom hier en leef in het heden en droom over de toekomst, waarom? omdat je het verleden niet kunt veranderen.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2576
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Roepletters: PE7EB
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#7 Bericht door PE7EB »

1200x1200.jpg
Welkom! 🙂
73 es gud dx de eric pe7eb k

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 2027
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#8 Bericht door pe1rea »

Ook van hier welkom..
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PE1IID
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2026, 18:46
Roepletters: PE1IID

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#9 Bericht door PE1IID »

Dank Jullie allemaal,

Hobbyruimte is gereed, 2m/70cm is aangesloten op de antenne, maar ergens gaat het signaal verloren. Denk dat ik de mast moet laten dalen, maar de lagers zijn weggeroest. In iedergeval weer een stapje verder :) grote stap verder: de hobbyruimte (Kelder geschikt maken) heeft meer dan 2 jaar geduurt.

PE1IID
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2026, 18:46
Roepletters: PE1IID

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#10 Bericht door PE1IID »

Even iets anders, hoe maak ik een vlag voor mijn zendstation? : https://www.youtube.com/watch?v=l4w6808wJcU

Wat betreft het maatschappelijk kritische stuk: je hoef het niet met me eens te zijn. Maar ik vindt het prachtig (prachtig niet in de betekenis van mooi) dat Engeland China openlijk durft te verwijten slecht voor de mensen in Hong Kong te zijn. Vooral omdat niemand bestrijd wat de Engelsen daar gedaan hebben en hoe ze aan Hong Kong zijn gekomen: https://en.wikipedia.org/wiki/Opium_Wars . Wat je niet geleerd hebt op school over het British Empire: https://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDB ... -jwavSJkEf . Had British Empire een kolonie in Palestina voor de tweede wereld oorlog ?

[mod]Dit forum is niet het kanaal voor politieke discussies. Graag weer on topic[/mod]

PA3RIS
Berichten: 1003
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#11 Bericht door PA3RIS »

Welkom en succes met het weer oppakken van de hobby.

PE1IID
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 mei 2026, 18:46
Roepletters: PE1IID

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#12 Bericht door PE1IID »

Dank je.

Hee da's naast de deur aan de andere kant van de grens. 'k zou wel eens willen weten of JOTA iets is wat ik zou kunnen, ik probeer kinderen verder te helpen bij spirare.org, misschien is het iets voor hun. Zin om mij een keer mee te nemen?

Spirare helpt kinderen die o.a. uitgevallen zijn op school. Op 13 juni 2026 kunt hen bezoeken op het Dropout Festival.

Los van Spiare, maar wel school bekijk ook dit eens: https://www.ted.com/talks/sir_ken_robin ... creativity

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 4085
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#13 Bericht door coolepascal »

PE7EB schreef: 10 mei 2026, 18:47 1200x1200.jpg

Welkom! 🙂
Wijze woorden :)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1399
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#14 Bericht door PE9ZZ »

Grappig, heb in een vorige job veel apparatuur met Dektec kaarten moeten supporten. Was een beetje drama: Windows XP en gammele industriële 2U PC's. Maar kreeg ze wel altijd weer aan het spelen. Tot mobo-elco's vervangen aan toe. Later ging QPSK (satelliet) eruit en werd alles streaming. En toen werd ik wegbezuinigd. Vinnut geeneens zo erg. Kan ik lekker met m'n PICkie spelen. :mrgreen:

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2576
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Roepletters: PE7EB
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Genie, zendamateur, of looser?

#15 Bericht door PE7EB »

PE9ZZ schreef: 03 jun 2026, 11:21 gammele industriële 2U PC's
Krelers toevallig? :mrgreen:
73 es gud dx de eric pe7eb k

Plaats reactie