Nieuwe zendamateur
Nieuwe zendamateur
Laat ik mij ook even voorstellen!
Rutger, 49 jaar, uit Zwolle en ben werkzaam als freelance IT'er.
Een goede maand geleden heb ik het Novice examen met goed gevolg afgelegd. Al een tijdje gekeken naar de examenstof, maar ik liet mij altijd tegenhouden door de, voor mij, hoeveelheid onbekende stof, formules en vooral de beschikbare vrije tijd. Omdat ik toch echt graag een licentie wilde halen én AI een zeer efficiënte hulp is om de stof tot je nemen heb ik mij er een paar weken serieus in verdiept. Ik heb dan wel een IT achtergrond, maar daar hield het ook wel bij op.
Na het behalen van het examen heb ik als een kip zonder kop bezig gehouden met DMR/HF/FT8/UHF/VHF waarbij ik, voor het maken van een eerste simpele, heel veel gekeken en geleerd heb van een Youtube kanaal https://www.youtube.com/@COASTALWAVESWIRES. Daarmee een eerste voorzichtige SSB contact gemaakt langs de IJssel en ook hoopjes FT8 contacten kunnen maken met mijn Xiegu G90. Beiden met een vishengel en speakerdraad op de juiste lengte op de 20m band.
Voor DMR en 70cm gebruik ik vooral mijn Anytone en een Hytera (HP685). Die laatste vooral omdat ik een sucker ben voor mooie radio's ook al zijn ze niet altijd de beste keus qua functionaliteit. (Alhoewel hij toch een stuk gebruiksvriendelijker/open is dan ik in eerste instantie had verwacht.)
Nu ben ik vooral aan het uitzoeken hoe ik wat minder overal en nergens mee bezig ben en wat gestructureerder om mij heen wil gaan kijken. Als dat ooit gaat lukken want deze hobby is inderdaad enorm breed. Ik ben er nog niet uit of ik nu op vooral HF of UHF/VHF wil gaan focussen.
Hoe dan ook, leuk om bezig te zijn met een hobby die ergens raakvlakken heeft met IT, maar zeker niet altijd in mijn comfortzone ligt. (Kennis elektrotechniek)
73 Rutger!
Rutger, 49 jaar, uit Zwolle en ben werkzaam als freelance IT'er.
Een goede maand geleden heb ik het Novice examen met goed gevolg afgelegd. Al een tijdje gekeken naar de examenstof, maar ik liet mij altijd tegenhouden door de, voor mij, hoeveelheid onbekende stof, formules en vooral de beschikbare vrije tijd. Omdat ik toch echt graag een licentie wilde halen én AI een zeer efficiënte hulp is om de stof tot je nemen heb ik mij er een paar weken serieus in verdiept. Ik heb dan wel een IT achtergrond, maar daar hield het ook wel bij op.
Na het behalen van het examen heb ik als een kip zonder kop bezig gehouden met DMR/HF/FT8/UHF/VHF waarbij ik, voor het maken van een eerste simpele, heel veel gekeken en geleerd heb van een Youtube kanaal https://www.youtube.com/@COASTALWAVESWIRES. Daarmee een eerste voorzichtige SSB contact gemaakt langs de IJssel en ook hoopjes FT8 contacten kunnen maken met mijn Xiegu G90. Beiden met een vishengel en speakerdraad op de juiste lengte op de 20m band.
Voor DMR en 70cm gebruik ik vooral mijn Anytone en een Hytera (HP685). Die laatste vooral omdat ik een sucker ben voor mooie radio's ook al zijn ze niet altijd de beste keus qua functionaliteit. (Alhoewel hij toch een stuk gebruiksvriendelijker/open is dan ik in eerste instantie had verwacht.)
Nu ben ik vooral aan het uitzoeken hoe ik wat minder overal en nergens mee bezig ben en wat gestructureerder om mij heen wil gaan kijken. Als dat ooit gaat lukken want deze hobby is inderdaad enorm breed. Ik ben er nog niet uit of ik nu op vooral HF of UHF/VHF wil gaan focussen.
Hoe dan ook, leuk om bezig te zijn met een hobby die ergens raakvlakken heeft met IT, maar zeker niet altijd in mijn comfortzone ligt. (Kennis elektrotechniek)
73 Rutger!
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Re: Nieuwe zendamateur
Welkom op dit forum Rutger! En zo zie je maar; ieder neemt de stof op zijn of haar eigen manier tot zich.
Proficiat met het behalen van je machtiging en heel veel plezier!
BR
Rick
Proficiat met het behalen van je machtiging en heel veel plezier!
BR
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Welkom Rutger.
Gefeliciteerd met je registratie.
Deze hobby kent inderdaad vele facetten. Probeer te ontdekken wat je voor dit moment het leukste vind, HF mogelijk. DMR kan je er dan naast hebben. Zo heb ik het ook.
Momenteel ben ik druk met Raspberry en heb inmiddels een NXDN Reflector draaien. HF komt ook wel weer.
Je kunt de tijd maar eenmaal gebruiken.
Gefeliciteerd met je registratie.
Deze hobby kent inderdaad vele facetten. Probeer te ontdekken wat je voor dit moment het leukste vind, HF mogelijk. DMR kan je er dan naast hebben. Zo heb ik het ook.
Momenteel ben ik druk met Raspberry en heb inmiddels een NXDN Reflector draaien. HF komt ook wel weer.
Je kunt de tijd maar eenmaal gebruiken.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514
BQC: 461
NTC: 004
https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/
PA3GNZ / NL-9514
BQC: 461
NTC: 004
https://www.pa3gnz.nl & NXDN Reflector http://nxdngnz.nl/
Dank voor de reacties. Er valt een hoop te leren. Het leuke is dat dat nu ook kan door het daadwerkelijk te doen.
-
PA3RIS
- Roepletters: PA3RIS
- Contacteer:
Welkom Rutger!
- pe1rea
- Roepletters: PE1REA
Welkom, Linux nerd?
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software
- PA0MUS
- Roepletters: PA0MUS
- Contacteer:
Welkom Rutger, je kan hier je hart ophalen en veel te leren!
Base : Kenwood TS-2000 (VHF/UHF), IC-7300mk2 (HF), Comet GP-98N - 80/40/20/15/10 EndFed - 40m dipool
Mobiel : ICOM IC-2730E, Comet CA-2x4SR
- PA0BAK
- Roepletters: PA0BAK
- Contacteer:
Welkom Rutger,
neem van mij aan, het leven is te kort om alles uit te proberen
neem van mij aan, het leven is te kort om alles uit te proberen
Dat zou leuk zijn.............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
TRX: FTDX-10, FT-710, Xiegu G-90.
Welkom hoor! Nb: mooie call.
- pe1rea
- Roepletters: PE1REA
Hahaha, hier al zeker 25 jaar plus Linux user....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
- PE7EB
- Roepletters: PE7EB
Welkom! Proficiat! En en veel plezier met ontdekken en ervaren Rutger!
(Hoogspanning prikt, soldeerbouten zijn heet! Leer van de fouten van anderen, je leeft te kort om ze allemaal zelf te maken)
(Hoogspanning prikt, soldeerbouten zijn heet! Leer van de fouten van anderen, je leeft te kort om ze allemaal zelf te maken)
73 es gud dx de eric pe7eb k
Welkom stadsgenoot. 
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Overigens; je kunt je forumnaam wijzigen in je callsign. Dat hebben meerdere gedaan. Da's geen verplichting maar op een zendamateur forum wel herkenbaar uiteraard 
Let op; er moet dan weer even een forum beheerd op OK klikken dus dat kan, zeker als je dat laat in de avond doet, soms even duren.
Nogmaals; have fun!
Let op; er moet dan weer even een forum beheerd op OK klikken dus dat kan, zeker als je dat laat in de avond doet, soms even duren.
Nogmaals; have fun!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl