Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
HFL1986

Even voorstellen

#1 Bericht door HFL1986 »

Goede dag,

Mijn naam is Stefan Buying ,
dank u voor het toelaten in de groep
ik ben zeer geïnteresseerd in radio techniek en wil ook heel graag een zend licentie gaan halen
nu zo ben ik snel afgeleid en is het daarom moeilijk om de theorie kant onder de knie te krijgen,
ben wel heel gedreven en pak dingen snel op als het aankomt op praktijk
Door dingen te zien en goed te luisteren naar en door een ervaren iemand pak ik het beter op dan in de boeken
graag doe ik veel kennis op van allen die dat kunnen en willen delen.
ik luister graag via de SDR-RTL radio is super leuk en heb ook een radio maar <<!!!! mag hier nog niet mee zenden en dat wil ik in de toekomst wel graag
het zou mij dan ook leuk lijken om mensen te leren kennen en of eventueel te ontmoeten en daar heel veel van te kunnen leren..

PA3GSR
Roepletters: PA3GSR

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door PA3GSR »

Hallo Stefan,

Hoe leuk! Succes met het starten van de cursus. Velen zijn jou voor gegaan.

Ben je al lid van de Veron. Weet je al waar je de cursus wilt gaan volgen?

Er zullen veel amateurs zijn die jou willen helpen. Zo ook ik zeg maar.

Als je in de buurt woont mag je wel een keer komen kijken en wat verbindingen maken. Koffie is er altijd.

Succes en ga ervoor!

73” de PA3GSR Theo QTH Malden

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#3 Bericht door PA0BAK »

PA3GSR schreef: 01 mar 2025, 12:29 Ben je al lid van de Veron.
Of van de VRZA,
of van een andere vereniging ?
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

HFL1986

#4 Bericht door HFL1986 »

PA0BAK schreef: 01 mar 2025, 12:56
PA3GSR schreef: 01 mar 2025, 12:29 Ben je al lid van de Veron.
Of van de VRZA,
of van een andere vereniging ?
Goede Dag ,

Nog geen Lid maar ben daar wel mee bezig <<wordt VERON

Dank u

PA3GSR
Roepletters: PA3GSR

#5 Bericht door PA3GSR »

Goede keuze Stefan.

Als je lid wordt ontvang jij ook het maandblad Electron die vaak vol staat met cursus informatie.

En je kunt ook alvast een NL nummer aanvragen waarmee je dan “ luister amateur “ bent en via het QSL buro QSL kaarten kan sturen en vragen als jij amateurs ontvangt en registreert op jouw radio.

Wat gebruik je trouwens voor radio?

HFL1986

#6 Bericht door HFL1986 »

PA3GSR schreef: 01 mar 2025, 13:16 Goede keuze Stefan.

Als je lid wordt ontvang jij ook het maandblad Electron die vaak vol staat met cursus informatie.

En je kunt ook alvast een NL nummer aanvragen waarmee je dan “ luister amateur “ bent en via het QSL buro QSL kaarten kan sturen en vragen als jij amateurs ontvangt en registreert op jouw radio.

Wat gebruik je trouwens voor radio?
Op dit moment ben ik in het bezit van 4x baofeng uv5r en 1 Baofeng Uv32 <alleen luisteren> PTT knopje niet gebruiken heb TX uitgeschakeld in firmware

HFL1986

#7 Bericht door HFL1986 »

PA3GSR schreef: 01 mar 2025, 12:29 Hallo Stefan,

Hoe leuk! Succes met het starten van de cursus. Velen zijn jou voor gegaan.

Ben je al lid van de Veron. Weet je al waar je de cursus wilt gaan volgen?

Er zullen veel amateurs zijn die jou willen helpen. Zo ook ik zeg maar.

Als je in de buurt woont mag je wel een keer komen kijken en wat verbindingen maken. Koffie is er altijd.

Succes en ga ervoor!

73” de PA3GSR Theo QTH Malden
Goede dag ,,

Super fijn bericht , heb gekozen voor VERON , cursus wordt breda maar wil graag eerst ervaringen opdoen natuurlijk en kennis opdoen daar waar kan inderdaad
kan altijd reizen en koffie doen natuurlijk :D

PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

#8 Bericht door PA0BAK »

HFL1986 schreef: 01 mar 2025, 13:24heb gekozen voor VERON
Wanneer je in Breda woont, is dat een logische keuze, andere verenigingen doen niet veel in West-Brabant.
Succes met de studie :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PA3GNZ, Tjeerd
Roepletters: PA3GNZ
Contacteer:

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Steffan,

Je hebt al wat stappen gemaakt. Met de Baofeng portofoon kun je lokaal op 2M en 70cm luisteren. Met de RTL-dongle waarschijnlijk ook op kortegolf. Afhankelijk van de antenne gaat er dan echt een wereld voor je open.

Daarnaast kun je ook proberen een ontvanger te zoeken. Ik zie regelmatig voor niet al teveel geld een Trio/Kenwood R-1000 aangeboden.
Dit was mijn eerste kortegolfontvanger halverwege de '80 jaren.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514

BQC: 461
NTC: 004

https://www.pa3gnz.nl

HFL1986

#10 Bericht door HFL1986 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 01 mar 2025, 16:12 Welkom Steffan,

Je hebt al wat stappen gemaakt. Met de Baofeng portofoon kun je lokaal op 2M en 70cm luisteren. Met de RTL-dongle waarschijnlijk ook op kortegolf. Afhankelijk van de antenne gaat er dan echt een wereld voor je open.

Daarnaast kun je ook proberen een ontvanger te zoeken. Ik zie regelmatig voor niet al teveel geld een Trio/Kenwood R-1000 aangeboden.
Dit was mijn eerste kortegolfontvanger halverwege de '80 jaren.
Goede dag , dank u dank u

Heb gekeken naar de Kenwood R-1000 zoals u voor stelde.
Zeer mooie ontvanger , en zeker niet duur.
Ben wel echt zoekend wat gaat passen binnen mijn mogelijkheden en ja wil graag licentie halen.

En wat kan en mag op mijn woning in de toekomst kwa antenne etc..

Groet Stefan

PD0JSB
Roepletters: PD0JSB

#11 Bericht door PD0JSB »

Heeee Stefan ,

Als eerste welkom.
De Veron afdeling Breda, heeft iedere 1ste dinsdag van de maand zijn verenigingsavond bij de Dorpsherberg in Teteringen ,
Willem Alexanderplein 4, 4847AL Teteringen.

Echter , komende dinsdag 4 maart gaat deze NIET door ivm carnaval !!! De eerste verenigingsavond is dus op 1 April ( dit is geen grap ), die begint om 20.00 uur tot...... je bent welkom !.

groetjes Jan PD0JSB
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

HFL1986

Hulp vraag

#12 Bericht door HFL1986 »

Beste Lezer ,

Graag zou ik kennis op willen doen van radio zend amateur
ik zou graag een kijkje willen nemen en willen leren, nu zo ben ik een praktijk mens en
pak ik dingen sneller op als iemand mij het laat zien en uitlegt.

Ik woon zelf in Breda en zou het super leuk vinden als ik een keer kan meekijken en draaien om ervaring en kennis op te doen
dit omdat ik zeer zeker mijn licentie wil gaan halen.

Daarnaast is het natuurlijk ook super leuk om nieuwe mensen te ontmoeten met dezelfde interesse en hobby.

Hopelijk tot snel ;-)

MVG Stefan B

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

Re: Hulp vraag

#13 Bericht door pe2aab »

Hoi Stefan,

Update: Ik heb je bericht even samengevoegd met je vorige voorstel topic. Lijkt dubbel te zijn gegaan. Mijn onderstaande bericht geeft wellicht dubbele info maar is zeker nog steeds relevant.

Welkom op dit forum! En leuk dat je interesse hebt in deze mooie hobby. De veelzijdigheid ervan maakt dat je altijd wel een richting vindt die je interesseert. Zo is de één de hele dag bezig met antennes maken van (stroom) draad of aluminium, een ander is met een soldeerbout bezig om zelf elektronische dingetjes te maken. Weer iemand anders vindt het leuk om bepakt en bezakt met een zendontvanger in de rugzak, een vishengel en een stuk draad in een park te gaan zitten en verbindingen maken met andere mensen die het zelfde doen, ergens op de wereld. Je kunt met een klein budget maar ook als je te veel geld hebt álle kanten op ;-)
Je zou al eens wat eerste luister stappen kunnen zetten via het internet. Zie op afstand bedienbare ontvangers op b.v. http://websdr.org

In Breda zit een actieve afdeling van de VERON. Stuur ze eens een berichtje. Je bent altijd welkom op een verenigingsavond waar gelijkgestemden zich verzamelen. Zie: https://a07.veron.nl. De VRZA is de twee vereniging in Nederland maar die heeft helaas geen afdeling in je buurt.

Je licentie halen kan in online vorm maar ook in fysieke cursussen. Helaas zijn de fysieke cursussen schaars. Maar via de DLZA (https://www.dlza.nl) bijvoorbeeld kun je online je licentie halen. (op dit moment zit de DLZA in een overdrachtsfase naar nieuwe vrijwilligers maar ze komen gelukkig terug!) Zie ook: viewtopic.php?f=13&t=14817

Nogmaals veel plezier met deze mooie hobby en stel je vragen hier gerust.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie