Even voorstellen, herintreder Rolf

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
rolfm
Roepletters: PA1RVM

Even voorstellen, herintreder Rolf

#1 Bericht door rolfm »

Mijn naam is Rolf van Maasakker, bouwjaar 1963, woonachtig in Beek en Donk (omg. Helmond / Eindhoven) en een herintreder
Begin jaren negentig heb ik mijn C licentie gehaald en de call PE1MZJ toegewezen gekregen
Na een paar jaar actief te zijn geweest op 2 meter en 70 cm getracht om mijn morse examen te halen omdat mijn voorkeur toch meer naar Kortegolf DX uitging
Helaas lukte dit niet en de hobby raakte door werk en gezin op de achtergrond.

Begin 2024 laaide het vlammetje weer op dus weer wat gaan lezen over de hobby en vervolgens de verleiding niet kunnen weerstaan om ook wat apparatuur te gaan kopen
Ik ben ook weer lid van de Veron geworden en mij natuurlijk ook hier geregistreerd.
Wat is er de afgelopen 35 jaar enorm veel verandert mbt deze hobby, veel is gedigitaliseerd en met name tav de QRM is het helaas een stuk slechter geworden.
Maar gelukkig zijn er ook veel zaken het zelfde gebleven of verbeterd.

Inmiddels weer aan het luisteren met een zelfgebouwde magnetische loopantenne en ook een nieuwe call aangevraagd (PA1RVM)
Binnenkort wil ik een draadantenne gaan plaatsen en dan mijn eerste verbindingen op de HF amateurbanden gaan maken want dat is natuurlijk nu wel toegestaan. Neemt niet weg dat ik overweeg om toch weer te beginnen met het leren van morse.

Wat de apparatuur betreft gaat mijn voorkeur uit naar de jaren zeventig zend/ontvangers van Drake, Kenwood en Yaesu en vind ik het uitdaging om deze te reviseren en weer in hun oude glorie te herstellen
Ik ben momenteel op zoek naar een Yaesu FT-101E (of Somerkamp FT277) maar daar zal ik nog een apart zoekertje voor plaatsen.

73, PA1RVM, Rolf

PA3RIS
Roepletters: PA3RIS
Contacteer:

Re: Even voorstellen, herintreder Rolf

#2 Bericht door PA3RIS »

Welkom Rolf, leuk dat je deze hobby herontdekt.

Misschien leuk om in een apart topic iets te vertellen (en evet. laten zien) van die gereviseerde oude zendontvangers?

pe2aab
Moderator
Roepletters: PE2AAB
Contacteer:

#3 Bericht door pe2aab »

Welkom op dit forum Rolf!

Veel leesplezier. Er is genoeg te (her)ontdekken :-)

Groetjes,
Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA5COR
Roepletters: PA5COR

#4 Bericht door PA5COR »

Welkom hier Rolf, veel lees plezier en succes meet de hobby :mrgreen:
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Acom 500S, 200 watt 2 meter P.A. en meer zooi :mrgreen:

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#5 Bericht door PA0ETE »

Welkom terug Rolf. Ik ben er zelf een aantal jaren geleden 15 jaar tussenuit geweest met zenden. Ik heb toen mijn call wel gehouden, maar de enige reden was dat ik het baken dat ik voor 10 meter had, dat al heel lang in de lucht stond (en staat) niet wilde uitschakelen.

De oude apparatuur van toen is leuk, maar het loont de moeite om ook naar iets moderns te kijken. Dat hoeft niet eens veel geld te kosten. Voor 150 euro heb je al een erg leuke transceiver voor CW en digitale modes met 4 of 5 W uit. En voor ruim 300 euro een beslist niet onaardige Chinese HF_transceiver. Als je nog wat meer uitgeeft heb je een apparaat dat heel veel beter met al die storing kan omgaan. Daar zitten mogelijkheden in die in de jaren 70 of 80 beslist niet denkbaar waren. Kristalfilters kun je nauwelijks nog nieuw kopen. De filters in die moderne dingen die kun je gewoon tweaken. Bijv. kun je voor zenden je bandbreedte bij SSB wat ruimer instellen omdat dat voor lokale gesprekken comfortabeler is, en bij DX juist versmallen omdat je vermogen dan op een kleinere bandbreedte geconcentreerd wordt. De apparaten vanaf zeg 600 of 700 euro die hebben dingen als automatische notchfilters, waarmee je bijv. een CW-station of een kale draaggolf middenin je SSB-signaal in de meeste gevallen weg krijgt (vergeet niet het ding uit te zetten als je naar CW wilt luisteren :) )

Iets anders is dat de "schouders" van het middenfrequentfilter in de jaren 70 en 80 veel minder diep lagen dan tegenwoordig. Dat scheelt vaak tientallen dB's. De techniek heeft inderdaad niet stilgestaan.

Overigens niks op tegen ook om een "oudere" transceiver te gebruiken. Ik heb er hier ook twee staan.

Ik ben verder ook een morsefanaat. Het is dus leuk om te horen dat je daarmee bezig wilt.

Hartstikke welkom in elk geval!
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA3DAF
Roepletters: PA3DAF

#6 Bericht door PA3DAF »

Welkom Rolf,

Ik ben van hetzelfde bouwjaar en ook een herintreder sinds een jaar of 4. Ik deel je passie met het restaureren van oude zendapparatuur. Bij mij is het begonnen met de aanschaf van een Yaesu FT-107M, daarna is het helemaal uit de hand gelopen :D .

Afbeelding

Af en toe maak ik eens een QSO, staat er teveel storing: dan maar niet :D De FT-101E is gebouwd als een tank, zo worden ze niet meer gemaakt!

73's Erwin PA3DAF
Erwin, PA3DAF

PA3GGX
Roepletters: PA3GGX

#7 Bericht door PA3GGX »

Leuk, Rolf. Ik ben ook van 63 en ben ook net weer begonnen. Ik heb destijds wel het morse-examen gedaan, maar na 25-30 jaar niets gedaan te hebben, was dat behoorlijk weggezakt. Ik ben weer begonnen, maar nu gelijk met 20 wpm met het G4FON-programmaatje. Beginnen met twee of drie letters en steeds een extra letter erbij en alles op klankherkenning. Tegen de tijd dat ik alle 40 tekens goed opneem, doe ik er een cursus van CW Academy achteraan, vanaf mei. Daar kan je ook terecht als je nog echt beginner bent. Het lijkt me een goede stok achter de deur. Want het gaat bij morse echt om discipline. Succes en veel plezier!

rolfm
Roepletters: PA1RVM

#8 Bericht door rolfm »

Iedereen bedankt voor de reacties en gegeven tips

@PA0ETE, Ik hoop in de toekomst nog eens een Icom 7300 aan te schaffen maar dat is nog even sparen
Ik heb wel een SDRPlay RSP1b ontvanger en een optie als de waterfall maakt het afstemmen inderdaad wel wat eenvoudiger
Maar om te 'sleutelen' en voor de looks heeft de jaren zeventig en tachtig apparatuur toch echt mijn voorkeur

@Erwin, PA3DAF, Wouw wat een prachtige verzameling Yaesu apparatuur. Ik kan mijn verlanglijstje gaan uitbreiden :D
Ik verzamel ook nog Philips vooroorlogse buizenradio's en de hobbyzolder staat dus al aardig vol. Ik probeer me in te houden maar als ik jouw verzameling zie
dan ben ik bang dat het lastig wordt
Heb je al deze Yaesu's ook zelf gereviseerd / gerestaureerd of waren de meeste nog in een goed werkende staat?

@PA3GGX Een stok achter de deur bij het aanleren van Morse is misschien wel handig. Ik ben vorig jaar met goede moed begonnen maar door omstandigheden ook weer gestopt dus ik ben nu weer opzoek naar het juiste startmoment
Ik zag op de Veron pagina een stukje over CW Academy en ga eens nalezen wat dit precies behelst

73's, Rolf, PA1RVM

PG7VG

#9 Bericht door PG7VG »

Welkom Rolf.

Je zit een steenworp hier bij mij vandaan. (Erp)

Zelf een paar jaar geleden begonnen met een TS-520, gewoon om een beetje te proeven en spelen op HF.
En die oude TRXen zijn gewoon heel erg leuk. Hij staat niet zo vaak meer aan, je moet er even de tijd voor nemen.

Met CW ben ik een goede twee maanden terug ook begonnen, klassikaal online.
Dan heb je de regelmaat van de wekelijkse lessen, en een stok achter de deur om door te zetten.
Dat bevalt goed, het leren moet je toch echt zelf doen en ik heb daar een regelmaat in gevonden.
73, Peter.

Plaats reactie