Hallo allemaal,
Mijn naam is Dick, woon in Eelderwolde en wil mijn oude hobby weer oppakken. Eind vorige eeuw ben ik geregistreerd en heb zo'n twee jaar vooral CW gebruikt op mijn Yaesu FT-101zd. Daarna ben ik gestopt en heb ik de spullen bij iemand op zolder gestald. Toen ik onlangs op een camping in Zwisterland PE3K tegenkwam die mobiel werkte, kreeg ik er toch weer zin in. Mijn morse blijkt behoorlijk weggezakt te zijn en daarom ben ik begonnen met de app Koch Method CW trainer. Ook om mijn snelheid te verhogen.
Eigenlijk heb ik het plan de oude Yaesu te proberen te verkopen (is dat realistisch?) en dan een mobiel QRP station op te zetten met moderne spullen, bijvoorbeeld met de Xiegu X6100. Die kan ik vanuit de camper gebruiken met een lange draadantenne. Lekker simpel. Ik ben geen enorme knutselaar. Thuis heb ik wat minder mogelijkheden voor een antenne. Ik heb er zin in!
73,
PA3GGX
Dick
Even voorstellen
Re: Even voorstellen
Dick, welkom op het forum en terug in de hobby! De Xiegu 6100 is leuk maar met beperkingen. Maar gelukkig zijn er veel QRP setjes (koop en eigenbouw) op de markt om uit te kiezen. Voor morse bijv een 2e hands KX2?
PA3GGX nogal een lange call voor morse .
PA3GGX nogal een lange call voor morse .
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Welkom Dick.
Eelderwolde, daar zat ik afgelopen week in de buurt. Een DMR portofoon bij mij, verder niks aan de hobby gedaan.
Eelderwolde, daar zat ik afgelopen week in de buurt. Een DMR portofoon bij mij, verder niks aan de hobby gedaan.
- coolepascal
- Contacteer:
Dick, bij mij is CW ook echt niet meer wat het ooit was, maar het is de enige mode die ik leuk vind.
Ben bovendien meer een knutselaar dan een zwetser
Ben bovendien meer een knutselaar dan een zwetser
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Mag ik vragen wat dan de beperkingen zijn van een Xiegu 6100? de batterij gaat soms niet zo lang mee, geloof ik? En hij heeft soms bugs die dan te verhelpen zouden zijn met firmwareupdates? De KX2 is een prachtig ding maar 2e hands nog steeds wat boven mijn budget, als hij al te vinden zou zijn. Wat is de beste plek om mijn oude Yaesu Ft-101zd te koop te zetten? Of is het niet realistisch dat ik die nog kwijt raak? Veel vragen, sorry.
Inderdaad batterij is een issue maar eventueel op te lossen met een LiPO4. De bugs worden langzaam opgelost hoewel ik me afvraag nu X6200 of er nog veel werk van gemaakt gaat worden. Daarnaast wat last van harmonic spurs. Alternatieve firmware is er van R1CBU, op onderdelen een stuk beter, https://www.youtube.com/watch?v=HeFgk9V ... amventures. Op de microSD kaarten zetten en het werkt.PA3GGX schreef: ↑24 okt 2024, 12:43 Mag ik vragen wat dan de beperkingen zijn van een Xiegu 6100? de batterij gaat soms niet zo lang mee, geloof ik? En hij heeft soms bugs die dan te verhelpen zouden zijn met firmwareupdates? De KX2 is een prachtig ding maar 2e hands nog steeds wat boven mijn budget, als hij al te vinden zou zijn. Wat is de beste plek om mijn oude Yaesu Ft-101zd te koop te zetten? Of is het niet realistisch dat ik die nog kwijt raak? Veel vragen, sorry.
Alternatief is QMX setjes van Hans Sommers, zeker als je alleen morse wil, hoewel hij is bezig met een SSB versie.
Desalniettemin is de X6100 zeker handzaam, robuust en value for money.
Wat betreft FT-101zd, voor alles is een markt maar als je kijkt op Marktplaats zal de prijs niet zo hoog zijn.
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
Dank voor de reactie/antwoorden. Ik neem ze mee.