Hallo Allemaal,
Ik ben al even lid van dit forum maar omdat ik een paar weken geleden mijn 'N' heb ontvangen en omdat deze week mijn laatste werkweek is wil ik wat actiever worden.
Sinds het begin van dit jaar ben ik Veron lid en ook af en toe een deelnemer van het 'onderling QSO' van afdeling A37 Rotterdam.
Ook doe ik daar mee aan de wekelijkse cursus voor 'F'.
Maar... hoe meer ik leer, hoe meer ik ontdek en zie wat ik niet weet! En dat is leuk! Alleen, soms wel wat onpraktisch
Op dit moment heb ik mijn meeste vragen rond het plaatsen van werkende antennes, vooral voor HF en dat in een Rotterdamse woonwijk .
Ik denk dat ik ook maar eens met een aannemer moet gaan praten over de beste manier om kabels van buiten, naar mijn shack op de zolder etage te krijgen. Een mogelijk voordeel is wel dat ik een hoekwoning heb.
Met een binnenantenne voor 2M en 70cm (tijdelijk?) kan ik een aantal repeaters bereiken, maar voor hf alleen nog luisteren met ontvangst loopjes, ook binnen.
Ik heb al een aantal maanden SDR RSP-dx, en sinds heel kort een Yeasu FTM-200DE, Yaesu FTDX-10, en een Anytone AT-D878UV II Plus.
Ja, heb mezelf wat cadeautjes gegeven!
Mijn Radioid.net aanvraag loopt.
Voor de hf antenne denk ik aan een Baby Loop op een rotor en die op het houten schuurtje in de achtertuin.....
Maar dat is nog niet beslist want ook dat is best wel een investering.
Genoeg voor nu!
73,
PD0TDM - Ad
Voorstellen PD0TDM
Re: Voorstellen PD0TDM
Welkom Ad,
Ik ken het gevoel van "Maar... hoe meer ik leer, hoe meer ik ontdek en zie wat ik niet weet! En dat is leuk!". Zelf nu 3 jaar amateur, eerst N en een paar maanden later F.
De hobby is zo breed dat er altijd wel wat te vinden is voor een ieder.
Met een schuurtje in de achtertuin kun je in ieder geval een end-fed spannen en wellicht ook een dipool.
Veel succes en plezier!
Ik ken het gevoel van "Maar... hoe meer ik leer, hoe meer ik ontdek en zie wat ik niet weet! En dat is leuk!". Zelf nu 3 jaar amateur, eerst N en een paar maanden later F.
De hobby is zo breed dat er altijd wel wat te vinden is voor een ieder.
Met een schuurtje in de achtertuin kun je in ieder geval een end-fed spannen en wellicht ook een dipool.
Veel succes en plezier!
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes
Welkom Ad! Er zijn vele soorten antennes en er is vrijwel altijd wel een werkbare oplossing te vinden.
Een andere oplossing is portable werken. Er zijn buiten de stad genoeg plekken waar het heerlijk QRM vrij is.
Een andere oplossing is portable werken. Er zijn buiten de stad genoeg plekken waar het heerlijk QRM vrij is.
73, Maarten PD2R/OV2T
TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R
TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R
- PA3GNZ, Tjeerd
- Roepletters: PA3GNZ
- Contacteer:
Welkom Ad.
Inderdaad ben je in de wereld van deze brede hobby beland. Qua sets heb jij jezelf al goed getrakteerd.
Naast HF, 2/70 kan je ook al aan de slag met digitale modes zoals C4FM en DMR. Dit laatste met je gekochte portofoon.
Hier zit ook een behoorlijke leercurve aan.
Wat betreft een antenne, hoekwoning. Probeer een dipool met openlijn vanaf de nok van je huis. Deze is dan op meerdere banden te gebruiken.
Inderdaad ben je in de wereld van deze brede hobby beland. Qua sets heb jij jezelf al goed getrakteerd.
Naast HF, 2/70 kan je ook al aan de slag met digitale modes zoals C4FM en DMR. Dit laatste met je gekochte portofoon.
Hier zit ook een behoorlijke leercurve aan.
Wat betreft een antenne, hoekwoning. Probeer een dipool met openlijn vanaf de nok van je huis. Deze is dan op meerdere banden te gebruiken.
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Van harte welkom op het forum Ad!
En proficiat met het behalen van de vergunning.
Veel lees en post plezier gewenst.
En proficiat met het behalen van de vergunning.
Veel lees en post plezier gewenst.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
- PD0YL Monica
- Roepletters: PD0YL
- Contacteer:
Van harte welkom op dit leerzame forum
Bedankt allemaal voor de leuke reacties en adviezen