Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 21 jan 2019, 10:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 01 jan 2019, 10:19 
Offline

Geregistreerd: 14 mei 2017, 09:41
Berichten: 90
Woonplaats: Hooghalen
PA1JER schreef:
Ik zou me eerder zorgen over de microfoon kabel maken... geeft die geen bijgeluiden op je signaal als de motor loopt?

Via chassis aarden voor een zender? beetje gevaarlijk, dan kunnen er stromen door je mantel van de antenne coax gaan lopen.. Als je spanningsval hebt is wrs het enige effect dat het je vermogen iets beperkt. Kan gunstig zijn als je antenne het ineens laat afweten, dan houdt je eindtrap nog wat langer uit..


Ik heb heel wat jaren gewerkt als automonteur / inbouwspecialist van alarmsystemen, heb in de loop der jaren menig mobilofoons, audio, alarmsystemen, versterkers ingbouwd en altijd de massa zo kort mogelijk gehouden en nog nooit iets gevaarlijks meegemaakt. Dus inderdaad ik ben benieuwd naar jou mening hierover.

_________________
Mvg,

Bert, de PD2B


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 10:51 
Offline

Geregistreerd: 17 nov 2015, 18:33
Berichten: 326
Veel moderne auto's zijn niet meer gemaakt van 'alles-staal'.
Ouderwetse 'domme' auto's kan nog wel, maar moderne auto's hebben composiet lassen, lijm, kunstofbruggen ipv lasnaden.
Ik zou niet er vanuit gaan dan op elk punt in de auto iets van metaal 100% in verbinding staat met de - pool van de accu.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 12:32 
Offline

Geregistreerd: 14 mei 2017, 09:41
Berichten: 90
Woonplaats: Hooghalen
sottezero schreef:
Veel moderne auto's zijn niet meer gemaakt van 'alles-staal'.
Ouderwetse 'domme' auto's kan nog wel, maar moderne auto's hebben composiet lassen, lijm, kunstofbruggen ipv lasnaden.
Ik zou niet er vanuit gaan dan op elk punt in de auto iets van metaal 100% in verbinding staat met de - pool van de accu.


Kwestie van goed meten en weten...

_________________
Mvg,

Bert, de PD2B


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 17:04 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 203
sottezero schreef:
Veel moderne auto's zijn niet meer gemaakt van 'alles-staal'.
Ouderwetse 'domme' auto's kan nog wel, maar moderne auto's hebben composiet lassen, lijm, kunstofbruggen ipv lasnaden.
Ik zou niet er vanuit gaan dan op elk punt in de auto iets van metaal 100% in verbinding staat met de - pool van de accu.


Oude autio's hebben ook meer roest tussen de naden.....

Retour via chassis is een 4e keuze op0lossing. Als je het kan vermijden moet je het zeker doen.
Al is het maar om de zwerfstromen door je antenne coax te vermijden.

_________________
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 17:34 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2018, 22:14
Berichten: 10
Dat bedoel ik, die "zwerfstromen" :). (leuke benaming!)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 17:50 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 jul 2013, 09:11
Berichten: 646
Woonplaats: Dronten
Normaal is het chassis of het dragende deel van voor naar achter ge-puntlast (punt-gelast?) dus is het in dit geval nog steeds de beste optie. Een moer die aan het chassis gelast is, is perfect als je daar met een vorkje of een oogje de massa aan verbindt. Je moet niet zomaar een metalen deel nemen trouwens maar zoals PD2B al zegt een punt waarvan je weet dat die op het chassis of dragende deel zit.

_________________
De beste ideeën komen achteraf.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 17:58 
Offline

Geregistreerd: 14 mei 2017, 09:41
Berichten: 90
Woonplaats: Hooghalen
PA1AIS schreef:
sottezero schreef:
Veel moderne auto's zijn niet meer gemaakt van 'alles-staal'.
Ouderwetse 'domme' auto's kan nog wel, maar moderne auto's hebben composiet lassen, lijm, kunstofbruggen ipv lasnaden.
Ik zou niet er vanuit gaan dan op elk punt in de auto iets van metaal 100% in verbinding staat met de - pool van de accu.


Oude autio's hebben ook meer roest tussen de naden.....

Retour via chassis is een 4e keuze op0lossing. Als je het kan vermijden moet je het zeker doen.
Al is het maar om de zwerfstromen door je antenne coax te vermijden.



Dan zie ik graag een uitleg waarom elke autofabrikant zijn accu met een korte kabel direct aan massa gooit, anders kwamen er wel een heleboel draden retour naar de accu.

Je moet inderdaad wel kijken waar je de draad aanknoopt dat je zeker weet dat het deel een goede massa heeft. Maar een bout van de gordel of stoelbevestiging kan je zonder zorgen als massa gebruiken. Vele zaken op deze wijze aangesloten en nog nooit op deze wijze een storing gehad. Wanneer je een slecht massapunt met al enige roestvorming dan zal er inderdaad storing optreden zoals bij de verlichting van sommige auto's. De ene (kop)lamp zal dan zwakker gaan branden dan de andere. Kwestie van de massa herstellen en klaar is het.

_________________
Mvg,

Bert, de PD2B


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 18:04 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 203
Bij retour via chassis heb je geen enkele controle over het pad dat de stroom volgt. Daarbij zit je antenne ook nog eens een keer aan het chassis, dus bij grotere zendstromen kan de volledige massa stroom b.v. best door je coax lopen.
Ik heb op geklonken en aluminium schepen coaxen gezien die volledig gesmolten waren hierdoor.

Je wilt je DC stroompad altijd volledig gedefinieerd hebben, althans ik en mijn duizenden klanten de afgelopen 35 jaar wel in iedergeval.
Al is het alleen al dat je zeker wilt weten dat je (hoofd)zekering kán werken en de ongedefinieerde weg door het chassis niet een te hoge weerstand bied om de korsluitstroom te kunnen bereiken van je zekering.

Retour chassis is zó 1970....

_________________
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 18:15 
Offline

Geregistreerd: 20 aug 2010, 20:29
Berichten: 1314
Woonplaats: Oldebroek
Nou, dat is helemaal niet 1970..

In mijn moderne auto zit de dikke accu achter in de bagageruimte, de min van de accu zit direct aan het carosserie.
Startstromen van enkele 100-en amperes lopen dus van voren naar achteren door de carosserie, zonder enig probleem.
Dan kan dat met een mobielsetje toch geen probleem zijn.

_________________
Meten is (z)weten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 jan 2019, 22:37 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 203
Al dat soort grappen is prijs gedreven.

_________________
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 09:30 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 07 jul 2013, 09:11
Berichten: 646
Woonplaats: Dronten
PA1AIS schreef:
Al dat soort grappen is prijs gedreven.
én door gezond verstand ;)

_________________
De beste ideeën komen achteraf.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 10:31 
Offline

Geregistreerd: 14 mei 2017, 09:41
Berichten: 90
Woonplaats: Hooghalen
PA0LMD schreef:
Nou, dat is helemaal niet 1970..

In mijn moderne auto zit de dikke accu achter in de bagageruimte, de min van de accu zit direct aan het carosserie.
Startstromen van enkele 100-en amperes lopen dus van voren naar achteren door de carosserie, zonder enig probleem.
Dan kan dat met een mobielsetje toch geen probleem zijn.



Precies!

Zoals ik al aangaf, bij elke auto zit de min kabel aan het chassis gemonteerd. Dus als een mobielsetje niet op deze wijze kan worden aangesloten waarom de rest van de apparatuur dan wel.

_________________
Mvg,

Bert, de PD2B


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 12:03 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 203
Weliswaar niet in auto's, maar vanuit schepen krijgen wij regelmatig schades binnen door zwerfstromen, met name dataverbindingen op TTL of RS422 of RS232 niveau tussen de verschillende toestellen. Allen veroorzaakt door brakke massa verbindingen. HF mantelstromen ook niet te verwaarlozen.
Ons devies is zelfs; altijd galvanisch scheiden bij apparatuur.

Maar ja, je moet zelf weten wat je doet, het is niet mijn apparatuur.
Ik heb gewoon 2x2x6mm2 er in liggen, altijd safe, geen contact problemen en wel goed gedefinieerde stroompaden. Aan het eind van die kabels zit zelfs nog 47000 uF extra.

Na 35 jaar in het vak weet ik voor mezelf wat ik wel en niet wil.

_________________
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 16:46 
Offline

Geregistreerd: 20 aug 2010, 20:29
Berichten: 1314
Woonplaats: Oldebroek
Duidelijk..je hebt geen enkele ervaring met auto's, maar een ieder is natuurlijk vrij om zijn eigen oplossing te kiezen.

_________________
Meten is (z)weten


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 jan 2019, 18:40 
Offline

Geregistreerd: 18 okt 2017, 05:37
Berichten: 203
Daar kan ik me zelf alleen maar gelukkig mee prijzen.
Ik zal je de wonderen van de scheepvaart en offshore besparen.

_________________
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling