Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 10 dec 2018, 11:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: soldeerboutkeuze
BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 18:47 

@PE2CH:
Mocht je voor de Atten gaan, doe er dan ook een plat puntje bij (Tip 900M-T-3.2D, of de 2.4D [beitelpunt bij eleshop]). Dan heb je wat betere warmteoverdracht als je bijvoorbeeld een plug ergens aan gaat solderen, of een grote soldeerpad warm wilt krijgen. Volgens de beschrijving bij Batronix zit er namelijk alleen een conische punt bij.

Als je punt geen voldoende warmte over kan dragen (vanwege te klein contactoppervlak), heb je de neiging om dat te compenseren door de temperatuur hoger te zetten. Je flux verbrandt dan sneller, en als er eenmaal warmteoverdracht is, loop je het risico dat het koper van de PCB loskomt. Dat kun je goed zijn bij enkelzijdig materiaal, vanaf de nietkoperzijde zie je dan een verkleuring (blaar) onder het koper.

@PA9T:
Ik zat al te wachten: wanneer komt er iemand met dat het loodvrije soldeer toch anders (minder lekker) vloeit en de soldering met PbSn er gemiddeld genomen beter uitziet.

Die keren dat ik met PbSn op onbekend loodvrij heb gesoldeerd (voor rework), moest ik eerst veel PbSn lood gebruiken om het alles vloeibaar te krijgen. Vervolgens wegzuigen, en solderen met PbSn. Het leek net of een beetje PbSn bij het onbekende loodvrije soldeer, het soldeer dik vloeibaar maakt. Dan ben je geneigd om de temperatuur op te schroeven, maar met een risico dat de PCB schade opliep (is gelukkig niet gebeurd).

@HILSGBT:
Het lekkerste soldeer ik met JBC stations, Compact (klein verwarmingselement) en supertemperatuurregeling. Is zoiets noodzakelijk voor de hobby? Nee, maar mijn HD station staat wel vaak aan voor de hobby (nu ook, voor de JOTA).

Ik heb geen ervaring met modern Wellerspul, maar ik mag hopen dat het vooruit gegaan is ten opzichte van de oudere generatie stations met instelbare temperatuur.

N-connectors (zoals van de winkel in mijn woonplaats vlak bij de Gamma), soldeer ik doorgaans met een torch, er komt dan geen soldeer op het puntje waardoor de punt voor de center conductor niet te dik wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 13:39 

PA3DJS schreef:
@PE2CH:
Mocht je voor de Atten gaan, doe er dan ook een plat puntje bij (Tip 900M-T-3.2D, of de 2.4D [beitelpunt bij eleshop]). Dan heb je wat betere warmteoverdracht als je bijvoorbeeld een plug ergens aan gaat solderen, of een grote soldeerpad warm wilt krijgen. Volgens de beschrijving bij Batronix zit er namelijk alleen een conische punt bij.
Bedankt voor deze raad. Misschien nog een reservestift gelijk meebestellen? Voor soldeerwerk van onderdeeltjes zoals weerstandjes, diodes e.d.?

pa0ejh schreef:
Dankjewel!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 13:26 

Als je weinig soldeert, je bout niet nachten aan laat staan en de temperatuur niet onnodig hoog zet, gaat de punt langer mee dan het apparaat zelf.

Mocht je bij eleshop gaan bestellen, dan is het handig om wat losse flux te hebben. Zie text met SMD soldeervoorbeeld:
https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/flux/

Algemeen voor de liefhebbers:
Als het echt even lekker moet vloeien op materialen/producten die tegen water kunnen, werkt
https://www.chemtronics.com/circuitwork ... ensing-pen
zeer goed. In tegenstelling tot S39, kun je het gewoon gebruiken met harskensoldeer. Na afloop wel spoelen met handwarmwater want de activator is ook actief bij kamertemperatuur.

Werkt dat ook niet meer, dan komt de S39 op tafel, maar dan met soldeer zonder flux, en na afloop zéér goed met heet sop wassen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur