@Jan: bedankt voor je alleraardigste pb! Kom ik nog op terug, via pb, in de loop van vandaag!
Ik heb wel eens ergens gelezen dat FT8 éigenlijk was bedoeld voor QRP-werk, maar van de mensen die
ik ken (bijna allemaal F-amateurs) werkt eigenlijk iedereen met een soort PSK31/RTTY vermogen. Dat is
zo'n beetje 60 tot 70% van het maximale vermogen, om de eindtrap te sparen.
Tot nu ben ik ook alleen een Rus tegengekomen met een zeer breed signaal, verder passen de meesten
keurig binnen de 50Hz. Of ze moeten minder dan 10km van mij af wonen, dan zijn ze ook wat breder.
Ik lees meerdere amateurbladen, maar hier lees je weinig of niets over. Je mag het allemaal lekker zelf
uitzoeken, dus waarom zou je dan (uit jezelf) met een 100W-transceiver FT8 in QRP gaan werken? Dat
wordt dus nergens uitgelegd. En zo worden enthousiastelingen "empathieloze lomperiken"... Of moet ik
dat ook niet zien als iets persoonlijks?
Nou ben ik zelf óók nog lid van de BQC (de Benelux QRP Club), dus ik wil het best eens uitproberen. Zou
ik daar dan betere resultaten mee boeken, ook wanneer de meerderheid in FT8 aanhanger is van de leus
"life is too short for QRP"?

Overigens, dát wil ik nog toevoegen: ik, beter gezegd mijn FT8-programma, geef bijna altijd betere
rapporten dan ik terugkrijg. Ik geef een Amerikaan -16, ik krijg -22 terug. De Japanner krijgt van mij -12,
ik krijg -20 terug. Dan rijst bij mij toch het ernstige vermoeden dat er ook riant van extra eindtrappen
gebruik wordt gemaakt...