Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 18 apr 2019, 15:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Einde APRS netwerk??
BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 16:45 

PA1AIS schreef:
Ik vind persoonlijk dat APRS weerstations een enorme vervuiling zijn voor de gebruikers. Als je op de kaart kijkt wordt je beeld sterk vervuild door alle stations die niets met APRS te maken hebben!
Ik doe zowel RF als ethernet APRS, maar op de kaart staan vele ongewenste objecten naar mijn mening.

Volgens mij kan je dit uitzetten. Via aprs.fi maar ook bij ui-view bijvoorbeeld.

http://www.pa3gnz.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 09:28 

Ja klopt. Bij de ‘filter settings’ van APRS.fi kun je dit instellen en opslaan. Je kunt dit dan tevens koppelen aan je account. Die moet je wel aanmaken uiteraard.

Werkt prima. Ik filter o.a. WX en scheepvaart.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 21:53 

toch vind ik het jammer dat een anti piraat clausule nu gebruikt wordt om aprs digi om zeep te helpen.
nee, niet jammer, zielig.

Citaat:
. Art. 10, lid 1, onder b zegt: “Het uitzenden van omroepprogramma´s, muziek, reclame of berichten van of voor derden is niet toegestaan.” .

is duidelijk bedoeld tegen piraterij.

dan kun je dkars ronde ook wel opdoeken, dat is ook informatie van andere ham om's...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 06:36 
Moderator

Maar "derden" zijn niet-zendamateurs. Dus van en voor zendamateurs mag gewoon. Als je het alleen voor scannerluisteraars zou doen dan ga je (net/net niet) over de grens.

Icom IC-7000, X50N (14m asl), MFJ926B+ZS6BKW (inverted V, 12m asl), Kenwood TH-F7E, Retevis RT90, Polmar DB-50M, Diamond SG7500 (2m ASL ;) ), Hytera PD-785G, 18x Baofeng BF888S, Uniden UBC3500XLT, Garmin NuviCam, Garmin Montana 650t
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, EMC apparatuur overzicht, Scannerfrequenties NL e.o.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 08:14 

Precies, digipeater mag nog steeds, niks in de weg, mits:

"maar dient te worden gedekt door een vergunning voor het zenden met een relaisstation van Agentschap Telecom."

Er is dus niks aan de hand, maar je moet het wel dekken met de juiste vergunning.
Alleen ff knutselen op een zondagmiddag met een digipeater mag dus niet meer, dat is natuurlijk wel jammer.

Ik snap uberhaupt niet wat de opmerking over antipiraten met deze discussie te maken heeft? Gebeurd dat dan? Als dat zo is, is het een correcte handhaving. Elke piraat staat niets in de weg een inspanning te leveren tot het halen van een vergunning, ik heb dus absoluut geen enkele sympathie voor radiopiraten. Als ze dit dit niet willen of kunnen zijn ze óf lui óf dom en horen dan zeker niet thuis in onze verworven amateurbanden.
En ja, ik ben in de vroege 70er jaren ook begonnen als onwetend piraat, maar na enige voorvallen gewoon doorgestroomd naar D en C

Verder zijn handhavende ambtenaren en juristen vaak behept met een autistische inslag bij het lezen en toepassen van wetten en regels en kennelijk hebben ze dit item al 25 jaar verwaarloost en proberen dit nu recht te zetten.

http://www.giyf.com/
1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 10:32 

Vorig jaar tijdens de DvRA heb ik het nagevraagd bij AT. Voor digipeat/relais is een vergunning nodig.

http://www.pa3gnz.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 10:52 

Klopt.

Zie bijvoorbeeld de Digipeater PI1GPS te Bladel. Keurig voorzien van een ATOF. En zo zijn er veel meer.

Inderdaad thuis rommelen (zonder ATOF) is er helaas (officieel) niet meer bij. De regel bestaat al zo lang als de weg naar Rome, zoals eerder vermeld, maar de aandacht en handhaving hiervan is pas sinds enkele jaren geïntensiveerd.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 14:28 

Als breichten voor derden die geen zendamateur zijn, niet mogen, dan mag ik strikt genomen niet tegen een amateur zeggen "Ook 73 voor de xyl" of "88 voor de xyl" als de xyl geen amateur is...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 16:17 

on4fra schreef:
Als breichten voor derden die geen zendamateur zijn, niet mogen, dan mag ik strikt genomen niet tegen een amateur zeggen "Ook 73 voor de xyl" of "88 voor de xyl" als de xyl geen amateur is...

Dit zou volgens de regel van de wet inderdaad kloppen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 12:16 

on4fra schreef:
... dan mag ik strikt genomen niet tegen een amateur zeggen "88 voor de xyl"...

Dat is sowieso erg onverstandig. Met 88 ("love and kisses") betuig je je liefde aan de andere persoon. Volgens
de regels der telegrafie is dat voorbehouden voor "zéér bijzondere gelegenheden".

Om dat nu aan de vrouw in kwestie te gaan overbrengen via haar echtgenoot, lijkt me vragen om moeilijkheden! :mrgreen:

Ik verbaas me ook altijd over qso's met vrouwelijke zendamateurs die afsluiten met 88. Die zijn dus blijkbaar
niet op de hoogte van de werkelijke betekenis van die telegrafie-code.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur