Probleem met de Flexradio 1500 en een yaesu md-100

Alles over spraak.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Probleem met de Flexradio 1500 en een yaesu md-100

#1 Bericht door maarten_c »

Daar heb ik een probleem mee.

Meestal gebruik ik mijn flexradio 1500 eigenlijk alleen maar in cw en soms wat digi-modes.
Maar sinds de laatste tijd de condities op 10 en ook 6 beter zijn, wil ik ook wel eens de microfoon gebruiken.
Ik heb al heel wat verbindingen gemaakt op zowel 10 als 6m, maar heel af en toe kreeg ik van mijn tgenstation te horen dat er iets niet goed was met het audio. Als ik dan vroeg wat er mis is, kreeg ik wazige antwoorden.
Maar goed. Het werd me duidelijk dat er een probleem moest zijn, anders zou het niet gezegd worden.

Dus op internet mijn favoriete websdr opgezocht. Die van de TU in Eindhoven.
Die zit niet al te ver van me verwijderd dus daar moet ik met een beetje vertraging mezelf monitoren.
Daar werd het ook duidelijk dat er iets mis was.
Elke keer als ik mijn microfoon indruk hoor ik een soort van fluittoontjes meekomen. Het dichtschroeven van de microfoon-gain bracht uitkomst.
Dus conclusie ergens wordt er iets terug gekoppeld.

Ook heb ik hier een handmicrofoon van Yaesu liggen, de MH59. Deze aangesloten en weer geluisterd. Weer hetzelfde probleem.
Weer vreemde audio. Het zijn twee toontjes die ik dan hoor. De frequentie van die toontjes heb ik niet naar gekeken. Maar ze vallen beide midden in het audio-spectrum.
Dus maar weer alle instellingen nagelopen, maar wat ik doe, ik krijg het niet goed, totdat:

En nu komt het. Ik neem mijn md100 maar in plaats van via de voet, sluit ik de microfoon rechtstreeks aan op de flexradio 1500.
Druk de PTT op de microfoon in. En alsof er een wonder is gebeurt. Het audio klinkt perfect. Geen rare toontjes meet.
Geen fluitjes. Zelf vindt ik het audio nu heel goed klinken.

Nu is mijn grote vraag, herkent iemand dit?
Ik zit eraan te denken om die hele voet maar zo te verbouwen dat de microfoon rechtstreeks aan de zender hangt.
De draden dus herleggen zodat de ptt op de voet ook de zender schakelt. Dan ben ik van alle problemen af.
Maar waarschijnlijk wordt het ergens anders door veroorzaakt.
Ik het het idee dat de flexradio aansluiting toch niet 100% compatible is met die van Yaesu.

Wie weet hier meer van.

Maarten.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Probleem met de Flexradio 1500 en een yaesu md-100

#2 Bericht door PA2LAD »

De MD100 bestaat in verschillende uitvoeringen. In de voet is soms een versterker aangebracht. Het kan zijn dat je zender die versterker niet nodig heeft. Versterkers hebben ook een voedingspanning uit de set nodig om te kunnen werken. Is die wel schoon en constant?

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Probleem met de Flexradio 1500 en een yaesu md-100

#3 Bericht door maarten_c »

Daar heb ik dus ook aan gedacht.
Alleen mijn DTMF-microfoon MD-59 produceert hetzelfde probleem.

Mijn vermoeden is dus wel dat de electronica in de voet en in de MD-59 de zaak in de war schopt.
Wat ik nu heb gedaan is Flexradio aangeschreven om te kijken of zij meer ervaring hebben met dit probleem.
Heb inmiddels ook antwoord gekregen.

Er wordt mij in eerste instantie aangeraden om naar de voet, dus de electronica van de MD-100 te kijken.
Verder wordt er aangehaald dat vroege modellen van de FLexradio 1500 inderdaad problemen hadden met filtering wat betreft microfoons.
Dus heb ik mijn serie-nummer van de flexradio doorgegeven en ook het serie-nummer en model van de MD-100. Er schijnen meerdere modellen van te bestaan.
De zaak is nu in ieder geval werkbaar alleen zal of de voet, of de flexradio moeten worden aangepast.
Ik houdt jullie op de hoogte. Moet wel zeggen dat ik heel snel antwoord heb gekregen.
Ben benieuwd naar de uitkomst.

Omdat ik eigenlijk weinig phone-verbindingen maak is dit probleem heel laat naar voren gekomen.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Probleem met de Flexradio 1500 en een yaesu md-100

#4 Bericht door maarten_c »

Ik heb antwoord gekregen.

De fout zit in de 5V lijn en daar is een modificatie voor.
Nu is de vraag of ik mijn set moet opsturen of dat dat hier lokaal ergens gedaan kan worden.

Gebruikersavatar
maarten_c
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 nov 2010, 23:07
Roepletters: pa5mc

Re: Probleem met de Flexradio 1500 en een yaesu md-100

#5 Bericht door maarten_c »

Mijn flex is terug van weg geweest.
Er was dus iets mis met de 5V lijn en tevens de 3.3V lijn.
Is opgestuurd naar flexradio. Hebben schijnbaar een afdeling in Duitsland.
Keurig gerepareerd en mooi verpakt thuis gestuurd.

Nu mijn md100 aangesloten en alles werkt zoals het hoort.
Perfect geregeld allemaal.

Maarten.

Plaats reactie