ATV zuid limburg. Wie ???

Alles over ATV, SSTV enz.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#16 Bericht door PA3HMP »

Er zit een nadeel aan 70cm, de afstandsbedieningen van auto's zoals opel e.d. zitten daar in de buurt, als ik mijn ATV zender aanzet, al is het maar met 1 Wattt dan kunnen die mensen hun auto niet meer openen met de afstandsbediening, niet zo'n ramp zul je zeggen dan doen ze het maar met de sleutel, maar voor mensen die er een alarm in hebben zitten gaat dat niet op.

En dan krijg ik commentaar van mijn vrouw 'schat kun je even de zender uit zetten, ik wil weg met de auto' :mrgreen:

Theo

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#17 Bericht door Theo »

Toch wel heel dom van die autofabriekanten, om willens en wetens, dit te gebruiken op de 70cm.
Ik vraag me dan altijd af, wat hebben ze nog meer gebruikt wat samen moet delen met andere gebruikers?
En er voor zorgt dat jij je auto niet meer kunt gebruiken?

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#18 Bericht door pa5cal »

On topic, in limburg zou ik het niet weten, zelfs in brabant weet ik er geen te vinden (ik zoek ook niet erg actief). Wel ben ik zelf voornemens ooit ATV op 70cm te gaan doen, wellicht dan maar meteen DATV. Met LPD apparatuur heb ik, pardon my french, geen donder te maken to be honest. De microfoon vastzetten op 433,950 bij de macdonalds heb ik me wel eens schuldig aangemaakt met grote hilariteit tot gevolg maar die leeftijd ben ik wel ontgroeid :) Alles buiten dat doelbewuste storen denk ik niet dat ik wakker van hoef te liggen.

-P

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#19 Bericht door PD2ODR »

pa5cal schreef:On topic, in limburg zou ik het niet weten, zelfs in brabant weet ik er geen te vinden (ik zoek ook niet erg actief). Wel ben ik zelf voornemens ooit ATV op 70cm te gaan doen, wellicht dan maar meteen DATV. Met LPD apparatuur heb ik, pardon my french, geen donder te maken to be honest. De microfoon vastzetten op 433,950 bij de macdonalds heb ik me wel eens schuldig aangemaakt met grote hilariteit tot gevolg maar die leeftijd ben ik wel ontgroeid :) Alles buiten dat doelbewuste storen denk ik niet dat ik wakker van hoef te liggen.

-P

De tijd dat je McDonalds gek kon maken met spookbestellingen is helaas voorbij;)
Daar waren ze zelf ook al vlot achter.

433.920 is de frequentie waar (de meeste)auto-afstandsbedieningen,
garage openers en dat soort rommel worden geloost.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#20 Bericht door coolepascal »

Theo schreef:Toch wel heel dom van die autofabriekanten, om willens en wetens, dit te gebruiken op de 70cm.
Ik vind het toch wel handig dat ik met mijn portofoontje gelijk alle auto's op de parkeerplaats kan openen.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#21 Bericht door PD2ODR »

coolepascal schreef:
Theo schreef:Toch wel heel dom van die autofabriekanten, om willens en wetens, dit te gebruiken op de 70cm.
Ik vind het toch wel handig dat ik met mijn portofoontje gelijk alle auto's op de parkeerplaats kan openen.

Knap :D
Heel vaak sta ik op de parkeerplaats bij Appie H.
En probeer ik het wel eens :twisted:
Maar geen resultaat. Bij mijn weten werken de afstandsbedieningen AM gemoduleerd met PSK o.i.d.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#22 Bericht door PA3HMP »

openmaken gaat niet lukken, maar wel voorkomen dat je hem kan openen.

De activiteit kwa 70cm atv is erg weinig, on0atv heeft wel een ingang op 70cm (434.250MHz) maar ze ontvangen daar met een klaverblad antenne, dus niks geweldigs, digitaal kun je het nog weer terug zien op 23cm, analoog op 23 cm is over iun Belgie.

Mark

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#23 Bericht door PD2ODR »

Tijdens de VRZA RadioKampWeek zenden we ook uit op 70cm met atv.
Deuren van auto's willen spontaan niet meer open en dat soort ellende meer.
Gelukkig hebben we zelf een IR afstandsbediening ipv 70cm :D
Het zal mij benieuwen wat dat voor effecten gaat geven in de buurt hier.

De afstand van Maastricht naar Helchteren in belgie is ruim 50km.
Gezien het heuvelachtige landschap hier, zal dat denk ik niet lukken
om naar die paal (on0atv) toe te stralen, en als ze met een klaverblad ontvangen al helemaal niet.
Ik wil het meer op lokaal niveau gaan doen, en jaarlijks bij de scouting in Heerlen.
want daar zitten we op 140mtr boven NAP in de toren met vrij zicht naar alle windstreken.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#24 Bericht door coolepascal »

PA3HMP schreef:openmaken gaat niet lukken,
ik zou daar maar niet al te zeker van zijn !
Je zult er wat voor moeten knutselen maar een vrijlopend zendertje dat een paar pulsjes uitzend is niet bijster lastig na te bootsen.
Ben er met SDR eens mee bezig geweest :twisted:
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#25 Bericht door PA3HMP »

het is geen velleman alarmpje :mrgreen: daar kon je die geintjes wel mee uithalen

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#26 Bericht door PA3HMP »

pd2odr schreef:Tijdens de VRZA RadioKampWeek zenden we ook uit op 70cm met atv.
Deuren van auto's willen spontaan niet meer open en dat soort ellende meer.
Gelukkig hebben we zelf een IR afstandsbediening ipv 70cm :D
Het zal mij benieuwen wat dat voor effecten gaat geven in de buurt hier.

De afstand van Maastricht naar Helchteren in belgie is ruim 50km.
Gezien het heuvelachtige landschap hier, zal dat denk ik niet lukken
om naar die paal (on0atv) toe te stralen, en als ze met een klaverblad ontvangen al helemaal niet.
Ik wil het meer op lokaal niveau gaan doen, en jaarlijks bij de scouting in Heerlen.
want daar zitten we op 140mtr boven NAP in de toren met vrij zicht naar alle windstreken.
Geef maar eens een gil als je het gaat proberen, dan koppel ik mijn tv aan de 2 X19 elem voor 70 cm en kanik kijken of ik er iets van kan ontvangen.

Mark

Gebruikersavatar
PD2ODR
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 mei 2010, 11:49
Roepletters: PD2ODR
Locatie: Baarn

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#27 Bericht door PD2ODR »

PA3HMP schreef:
pd2odr schreef:Tijdens de VRZA RadioKampWeek zenden we ook uit op 70cm met atv.
Deuren van auto's willen spontaan niet meer open en dat soort ellende meer.
Gelukkig hebben we zelf een IR afstandsbediening ipv 70cm :D
Het zal mij benieuwen wat dat voor effecten gaat geven in de buurt hier.

De afstand van Maastricht naar Helchteren in belgie is ruim 50km.
Gezien het heuvelachtige landschap hier, zal dat denk ik niet lukken
om naar die paal (on0atv) toe te stralen, en als ze met een klaverblad ontvangen al helemaal niet.
Ik wil het meer op lokaal niveau gaan doen, en jaarlijks bij de scouting in Heerlen.
want daar zitten we op 140mtr boven NAP in de toren met vrij zicht naar alle windstreken.
Geef maar eens een gil als je het gaat proberen, dan koppel ik mijn tv aan de 2 X19 elem voor 70 cm en kanik kijken of ik er iets van kan ontvangen.

Mark



Als ik dat ga aanzetten is het tijdens de JOTA, en vanaf die hoogte moet het vast wel lukken
met een 10 elements op een rotor.

Gebruikersavatar
PE1JXI
Berichten: 124
Lid geworden op: 08 feb 2009, 20:14

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#28 Bericht door PE1JXI »

hier in Limburg zijn wij met 3 amateurs qrv met atv op 70 23 en 13
huisfrequentie 145.400 mhz of 144.750 mhz
en dit al meer dan 30 jaar
Vanuit Brunssum Elsloo en Geleen

PA5PT
Berichten: 126
Lid geworden op: 28 apr 2008, 08:41
Roepletters: PA5PT
Locatie: Son en Breugel

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#29 Bericht door PA5PT »

Je kan prima D-ATV op 70cm maken:
https://wiki.batc.org.uk/The_Portsdown_Transmitter

Het voordeel is dat het nieuwe techniek is, smalbandig en niet de hele 70cm voldrukt. Je hebt wel hogere eisen aan je versterker.
JO21RL

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: ATV zuid limburg. Wie ???

#30 Bericht door PA2S »

O.a. PA1AS in Brunssum heeft een station voor 70 cm AM, ook een goede antenne. Zijn mast is nog uit de tijd dat gemeenten niet zo moeilijk deden. Vooral Brunssum was heel amateurvriendelijk, ook omdat een wethouder radiozendamateur was. Vervlogen tijden, helaas.

Voor wat eindtrappen betreft: de grootste uitdaging is de lineariteit, want het vermogen moet een heel eind onder het maximum blijven. Ook moet het ontwerp geoptimaliseerd zijn voor TV. Een spectrum analyzer is eigenlijk een must-have, want door intermodulatie kan het signaal heel breed worden en buiten de band terechtkomen. Smalle FM modes zijn niet voor niets een stuk "vriendelijker".

Over storing is al een boel geroepen, liever een beetje onderlinge storing dan een heleboel natuurlijke ruis, wat mij betreft.

Best 73, Henk

Plaats reactie