QSL post

Bespreek hier je DX-ervaringen of maak bijvoorbeeld een QSO-afspraak.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QSL post

#16 Bericht door PD2R »

Bas, gelukkig kun je bij verreweg de meeste DXpedities nog gewoon een kaartje via het bureau sturen en gratis een kaartje terug ontvangen.
LotW wordt meestal pas een jaar na de expeditie ge-upload, dit om de mensen welke snel een QSO bevestigd willen hebben te stimuleren om een beetje geld over te maken voor een snelle bevestiging.

Jij vindt dat een DXpeditie pas moet vertrekken als alle kosten gedekt zijn. Nu kan ik er natuurlijk naast zitten maar ik krijg de indruk dat je misschien niet helemaal weet wat er allemaal bij een grote DXpeditie komt kijken.
Neem bijvoorbeeld VP8ORK expeditie. Deze mannen hadden de zaken goed voorbereid maar kregen een flink aantal financiële tegenslagen te verwerken. De meest zuidelijk haven van Argentinië, Ushuaia, is de enige haven waar een dergelijke expeditie kan vertrekken. Vooraf was geinformeerd wat de kosten zouden zijn. Toen expeditie eenmaal in gang was gezet rekende haven ineens veel hogere kosten. Zo zou er eerst alleen een loods nodig zijn om het expeditie schip de Braveheart het laatste stukje van haven binnen te loodsen. Toen het schip aankwam bij Argentinie eiste de autoriteiten dat de loods al veel eerder aan boord ging. Loods kosten zijn niet misselijk en houd er ook rekening mee dat ze dit 4 x moesten betalen.
Daarnaast werden de havenkosten ook nog eens aanzienlijk verhoogd.
Verder zijn ook de brandstof prijzen de laatste tijd behoorlijk gestegen waardoor ook die kosten hoger uit vielen.

Voor een DXpeditie naar een Antarctisch eiland dient een deelnemer vandaag de dag zo'n $15.000,- mee te nemen. Daarmee is hij er overigens nog niet, de vlucht en het verblijf van en naar het vertrekpunt van de expeditie komen daar nog eens bij. Verder dienen ze zelf ook de juiste kleding aan te schaffen en in dergelijk omstandigheden red je het niet met een gemiddelde winterjas.

Voor de VP8ORK expeditie kwamen de kosten op $6,- per QSO. Ze hebben trouwens 63643 QSO's gelogd dus reken maar uit...
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: QSL post

#17 Bericht door PE4BAS »

Hallo Maarten, het is geen persoonlijke aanval op jou post hoor dat even ten eerste. Maar iedereen mag zijn eigen mening hebben. Uiteraard weet ik best wat er allemaal bij een DXpeditie komt kijken, heb er ook al heel wat gewerkt en draai ook al een paar jaar mee in dit wereldje. Een mooi verhaal van VP8ORK en zo zijn er nog vele anderen. Jammer dat het hun geld is gaan kosten. Maar of wij dat met z'n allen moeten betalen? Het is voor sommigen dan haast een "job" maar voor mij is het gewoon een hobby en dat zou niet buitensporig veel geld moeten gaan kosten. Al moet iedereen zelf weten hoeveel geld men er in stopt natuurlijk.

Neemt niet weg dat als je het de moeite waard vind je gewoon kunt doneren aan een DXpeditie organisatie. Zelf vind ik het geen enkel probleem te betalen voor DXpedities die hulp geven aan goede doelen zoals bijv. Mercy Ships. Maar er moet altijd een keuze zijn om je kaart of bevestiging ook gratis te krijgen.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QSL post

#18 Bericht door PD2R »

Bas, ik ben het zeker met je eens dat het altijd een keuze moet zijn. Niet iedereen heeft immers het budget om te doneren.
Als ik de statitieken van VP8ORK bekijk (heb het artikel uit de QST helaas niet bij de hand voor de exacte getallen) dan is het heel opvallen dat het grootst aantal QSO's met Europa wordt gemaakt maar dat daar ook de minste donaties vandaan komen. De aantallen QSO's met Noord Amerika zijn een stuk lager maar ze doneren verreweg het meest. Dat vindt ik op zijn zachts gezegd toch heel opmerkelijk.

Met een beetje leuke DXpeditie zijn gigantische bedragen gemoeid. Een bekende OM is uitgenodigt voor een nieuwe DXpeditie naar een eiland in de buurt van Antarctica welke waarschijnlijk in 2014 pas zal gaan plaatsvinden. Hij heeft contact met de expeditie leider en wist mij te vertellen dat het steeds moeilijker wordt om een team samen te stellen. Meegaan op expeditie is vandaag de dag maar voor een heel select gezelschap weg gelegd. De desbetreffende OM behoort helaas niet tot dat selecte groepje mensen en heeft het aanbod dan ook af moeten slaan.

Een DXpeditie wordt in de eerste plaats georganiseerd om de DX gemeenschap een kans te geven de bijzonder DX te werken. Natuurlijk zijn er ook veel mensen die maar wat graag op DXpeditie gaan en het doen omdat ze het zelf heel leuk vinden. Daar moeten ze dan ook diep voor in de buidel tasten. Een beetje hulp vanuit de DX gemeenschap is naar mijn mening evengoed op zijn plaats.

Just my two cents...
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: QSL post

#19 Bericht door Apae »

Een klein stukje verschil in donatie valt natuurlijk wel te verklaren doordat Amerikanen vrij makkelijk aan dollars komen... daarvoor moet je in Europa flink wat meer moeite doen, zeker voor de kleine coupures. Daarnaast zijn wij europeanen kennelijk inderdaad vrekkiger, en/of hebben amerikanen meer "gevoel" bij het verzenden via post ipv QSL bureau. Er zullen voldoende Amerikanen zijn die neit zo dicht bij een bureau wonen als wijzelf, en die moeten dus ook vaker via post versturen.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: QSL post

#20 Bericht door pc1mb »

Tegenwoordig kun je denk ik via paypal e.d. doneren aan veel dxpedities, waarbij de muntsoort niet meer echt uitmaakt. Het is natuurlijk ook niet zo dat elke dxpeditie een Amerikaans initiatief is, en dus in dollars betaald dient te worden. That said, ook Paypal is in de VS meer ingeburgerd dan hier.

"Green stamps" bijsluiten voor een directe QSL is natuurlijk voor ons ook stukken lastiger dan voor Amerikanen. Dan neem je eerder de vertraging van het bureau voor lief.

Tis wel een interessante discussie, funding van dxpedities. De deelnemers hebben een boeiende velddag met mega-pileups, maar de bijzondere QSL/DXCC is voor de thuisblijvers. Menig deelnemer baalt als een stekker dat hij z'n 'eigen' DXCC niet kan loggen :wink:

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QSL post

#21 Bericht door PD2R »

Inderdaad, er zijn verschillende DX operators die zelf nog een flink aantal landen nodig hebben omdat ze zelf in het land waren voor de DXpedetie.

Geenstamps zijn in ons land niet te meer te verkrijgen dus dat wordt ook lastig.

Paypal is dan inderdaad de meest eenvoudige oplossing.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: QSL post

#22 Bericht door xxxx »

Greenstamps (Dollars) kun je toch gewoon bij je bank aanvragen?. Bij de Rabobank nooit geen problemen mee gehad.

Jelle

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: QSL post

#23 Bericht door PE1PQX »

73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: QSL post

#24 Bericht door PD2R »

Ha Jelle,

Je hebt gelijk. Na enig zoekwerk naar aanleiding van de onderstaande post van Oene, kom ik ook tot de conclusie dat met de term "Green stamp" inderdaad 1 USD wordt bedoelt.

My bad...

Ik bedoelde IRC's en die zijn voor zover ik kan ontdekken in Nederland niet meer verkrijgbaar.
Laatst gewijzigd door PD2R op 03 mei 2012, 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: QSL post

#25 Bericht door PE1NBD »

Op de site van het DQB staat echt wel het volgende betreffende Greenstamps:

Door middel van een aan u zelf gerichte gefrankeerde enveloppe (SASE = Self Addressed Stamped Envelope); bij voorfrankering natuurlijk postzegels van het land van herkomst gebruiken.
Door middel van een aan u zelf gerichte geadresseerde enveloppe met internationale antwoordcoupons (SAE + IRC's) *
Door middel van het bijsluiten van een zogenaamde "green stamp" (bankbiljet van een US-dollar)

Link naar bovenstaande: http://www.dutchqslbureau.nl/?Operation ... SL_kaarten
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

Plaats reactie